Gjest Slettet-CLIWLovz Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 (endret) Hei! Jeg skal gå til innkjøp av en Media pc og utstyr til ca 20,000 kr. Har allerede satt sammen komponentene til pc og litt av det utstyret jeg tenkte å kjøpe. Men trenger eventuelt anbefalinger om andre hardware som er bedre til samme pris og om alt passer sammen. Skal brukes til redigering av film, bilder og grafisk. http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=904306&su=856E4141-AC98-4BBA-AA7A-4DDC2E2B5FA7 Takker for alle innlegg på forhånd! Mvh DanVazz Endret 11. mars 2011 av Slettet-CLIWLovz Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 (endret) Kan du si litt nærmere hva du skal bruke? Tenker du på f.eks Gimp, videolan, Blender? Eller tenker du på noe litt mere avansert en det? Hvis behovet for deg å få en distribusjon ferdig oppsatt til formålet er: http://store.apple.com/no-business/browse/home/shop_mac/family/mac_pro mac maskin eller hackintosh. Eller en pc som du foreslår sammen med: http://ubuntustudio.org/ noe å vurdere. Angånde maskinvare, burde du eller satse på core i7 2600k, den er på top nå, og klarer en del overklokking. Men da måtte du velge andre ram brikker og hovedkort. Eneste ulempen er at du ikke vil ha Trichannel støtte, men det er ikke stort problem, ofte er det harddisken eller prosesoren som er flaskehalsen. Endret 11. mars 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CLIWLovz Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 Jeg kommer for det meste å bruke det fra privat bruk til mindre oppdrag. Tenkte helst å droppe overklokking med tanke på at det minker levetiden på CPU'en.. Har dessverre ikke vert borte i Trichannel før.. Takk for svar Lenke til kommentar
arthon Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 (endret) Kommentar til Media PC for video redigering; CPU; Intel Sandy Bridge i7 2600K, eller i5 2500K som kanskje er nok i massevis hvis du ikke skal redigere veldig store videofiler. De nye CPU er beregnet på overklokking gjort lett gjennom den nye typen Bios. Så selv om du overklokker så vil Bios bare bruke overklokkingen når du belaster CPU høyt nok. Ellers går den som normalt. Dermed mindre overklokking slitasje på CPU selv om du har satt den til overklokking. Men til det meste av video arbeid treng ikke kraftige CPU, spesielt hvis du kjører Premiere Pro CS5 med GPU som støtter Mercury Motor. Hovedkort; Hvis du har muligheter til å vente noen uker så får du et av de nye hovedkortene som kommer med Z68 chipsett. Z68 In developing its 6-series chipsets Intel wanted to minimize as much risk as possible, so much of the underlying chipset architecture is borrowed from Lynnfield's 5-series platform. The conservative chipset development for Sandy Bridge left a hole in the lineup. The P67 chipset lets you overclock CPU and memory but it lacks the flexible display interface necessary to support SNB's HD Graphics. The H67 chipset has an FDI so you can use the on-die GPU, however it doesn't support CPU or memory overclocking. What about those users who don't need a discrete GPU but still want to overclock their CPUs? With the chipsets that Intel is launching today, you're effectively forced to buy a discrete GPU if you want to overclock your CPU. This is great for AMD/NVIDIA, but not so great for consumers who don't need a discrete GPU and not the most sensible decision on Intel's part. There is a third member of the 6-series family that will begin shipping in Q2: Z68. Take P67, add processor graphics support and you've got Z68. It's as simple as that. Z68 is also slated to support something called SSD Caching, which Intel hasn't said anything to us about yet. With version 10.5 of Intel's Rapid Storage Technology drivers, Z68 will support SSD caching. This sounds like the holy grail of SSD/HDD setups, where you have a single drive letter and the driver manages what goes on your SSD vs. HDD. Whether SSD Caching is indeed a DIY hybrid hard drive technology remains to be seen. It's also unclear whether or not P67/H67 will get SSD Caching once 10.5 ships. SSD for OS; Kjøp den utgående generasjonen sånn som Crucial RealSSD C300 2,5" 128GB SATA 6 Gb/s som er på salg nå til 1750.-. Du klarer deg egentlig med 80GB i begynnelsen, så da kan du vente med å oppgradere når de nye 2de generasjon SDD har sunket litt i pris, sånn som Intel 510 eller den litt raskere OCZ Vertex 3. Den SSD'n du kjøper nå er ikke bortkastet, når du oppgraderer til en raskere så bruker du den gamle SSD'n til Scratch disk/media cache. RAM; Ikke kjøp ram moduler i 6x2GB, da har du brukt opp alle RAM slottene og kan ikke bygge ut uten å "kaste" noen rambrikker. Kjøp heller RAM sett i 2x4GB størrelse så du kan bygge ut. Media HDD; Kjøp 2 disker og sett dem i software RAID 1 så de speiler hverandre for å sikre filene dine mot diskhavari. Kabinett; Her ville jeg valgt Fractal Design R3 for stillhetens skyld. Skjerm; Legg noen kroner ekstra i skjerm og kjøp Dell UltraSharp U2410 for bedre farger og den mest solide skjermen du har hatt, Fabrikk kalibrert til Adobe RGB og sRGB. Eller kjøp skjerm kalibrerings utstyr. I fjor sommer bygget jeg en PC for tilsvarende bruk; i7 920, ASUS P6X58D-E,Intel® X25-M SSD 80GB , GTX 470, Corsair Dominator DHX DDR3 1600MHz 8GB Kit w/2x 4GB, Corsair HX 850W PSU ATX, Noctua NH-C12P SE14 CPU Kjøler, 2xWestern Digital Caviar® Green 1,5TB SATA 3Gb/sec ,Cooler Master CM 690 II Advanced, WIN7 Ultimate for 17000.- + Dell UltraSharp U2410. Det eneste jeg angrer på er kabinettet som er for bråkete, selv om jeg har fått dempet det vesentlig. Denne "tygger" igjennom DSLR HD materiale og store Jpeg timelapse bilde filer uten at CPU'n jobber over 50% (typisk rundt 20%). Er du litt tålmodig til prisene faller litt på det nye Hardware som er på vei inn, og shopper rundt skulle du fint klare en kraftigere PC en min i dag innen budsjettet ditt med Sandy Bridge CPU og Z68 chipset HK. Å bygge en Media PC nå, uten å vente på dette generasjon skifte som foregår akkurat nå, er ikke det smarteste du kan gjøre. Endret 11. mars 2011 av arthon Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå