Gå til innhold

ASUS G1S - The Nvidia Defect. Spørsmål om rettigheter.


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Idag var en trist dag. Jeg som folk flest starter dagen med å sette på laptopen min for å oppdatere meg på verden. Til min store overaskelse var skjermen sort, og forble sort selvom PCn bootet hele veien inn til Windows. Jeg har opplevd dette to ganger tidligere for et par uker siden, og har klarte da å fikse problemet ved å trikse med en ekstern skjerm. Idag virket ikke triksene lenger, og skjermen er og forblir sort.

 

Jeg besøkte min gode venn google, og fant fort ut at dette var et meget vanlig problem. Dette problemet er kjent som "The nvidia defect". Hvis du ikke kjenner til saken, finnes det masse informasjon om temaet både på egne dedikerte forum og i avisartikler.

 

I praksis betyr dette at jeg, (og kanskje du!) har kjøpt en defekt laptop.

 

Jeg kontaktet forhandleren jeg kjøpte maskinen av, og har fått oppsatt en service-ordre og fikk samtidig nummeret til Asus som er produsenten av laptopen.

 

Support hos Asus ga meg et RMA nummer og sa de ville ta imot maskinen selvom den var utgått på garanti. Jeg gikk på RMA-siden deres og fylte ut all informasjon, og fikk noen timer senere en "Rejected_RMA" epost tilbake.

 

Før jeg går videre i saken, trenger jeg litt hjelp så jeg slipper minst mulig gnåling og krangling med telefonsupport som ikke annerkjenner problemet. De fleste som klager på dette problemet møter ganske mye motstand, enten fra leverandør eller selger. Selv har jeg allerede fått avslått min RMA fra Asus, på tross av lovord fra telefonsupport.

 

Produktet er en ASUS G1S, kjøp 1/11-2007 til ca 11.500,- kroner.

 

1: Hvilke rettigheter har jeg?

 

Etter hva jeg kjenner til av lovverk og hva jeg har lest, har jeg krav på enten en erstatningsmodell eller heving av kjøpet fordi det var solgt med defekt.

 

2: Skal jeg gå via selger, i dette tilfellet Amentio, eller skal jeg gå direkte til Asus-support. Hva er riktig ifølge norsk lovgivning?

 

Å betale for reperasjon og retur er for det meste uaktuelt. Jeg spekulerer i at en reperasjon på en så gammel laptop er vanskelig fordi den er utgått, og samtlige erstatningsenheter vil bære samme defekt.

 

Ja jeg er villig til å gå langt med denne saken, fordi jeg ikke har noen annen maskin og fordi jeg ikke har råd til å kaste denne og kjøpe en ny på veldig lang tid. Laptopen har fungert knirkefritt i nesten 3.5 år, senest brukt igår kveld.

 

 

Jeg er også interessert i å høre historier fra andre som har hatt samme problem.

 

mvh

Vargan

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar. Da skal jeg reklamere hos Amentio.

 

Noen tips til fremgangsmåte? Jeg er 99% sikker på hva som er feil og hvorfor, så jeg vil prøve å gjøre dette så effektivt som mulig. Det betyr at jeg velger å sitte to timer på telefonen, fremfor to uker uten informasjon.

 

Burde jeg presentere saken min med bevis om denne spesifike feilen, eller er de pliktig til å undersøke saken på engen hånd?

Lenke til kommentar

Du har ikke uten videre rett på erstatningsmodell eller heving av kjøp da det vil regnes som en stor kostnad for selger. De har rett på å forsøke å reparere samme feilen to ganger før du kan kreve heving av kjøp.

 

Men du har som du virker å vite, fem års reklamasjonsrett. Så her kan du velge å reklamere direkte til Amentio, eller til et tidligere salgsledd (importør, produsent) som du allerede har forsøkt med mindre hell.

 

Hvis du samler inn informasjon om feilen på forhånd, vil jeg si du har større sjans til å få saken gjennom. Jeg tipper de ikke tar seg tid til å sjekke så mye om denne feilen på forhånd. Men det skal i utgangspunktet ikke ha noe å si for om saken blir godkjent eller ikke så lenge det er en produksjonsfeil eller en feil som en følge av en produksjonsfeil.

Lenke til kommentar

Slik jeg har forstått skaden på laptopen, kan den ikke repareres, bare utsettes. Hvis de klarer å bytte ut delen, vil den nye delen også på et tidspunkt slutte å fungere på nøyaktig samme måte. Jeg har lest at samtlige utgaver av denne GPU'en har samme feil.

 

Hvis jeg kan dokumentere at dette er fakta, må jeg alikevel la de forsøke å fikse feilen totalt tre ganger før jeg har krav om heving av kjøpet eller erstatningsmodell? Har det ingenting å si for saken at jeg mest sannsynelig har blitt solgt et produkt med en fabrikatfeil?

 

Når probemet ble kjent kalte noen leverandører som feks HP og DELL tilbake modellene som var produsert med denne defekten, mens ASUS valgte å ignorere problemet. Ignorere problemet vil i de fleste tilfeller være billigere fordi folk flest gidder ikke klage.

Lenke til kommentar

Slik jeg har forstått skaden på laptopen, kan den ikke repareres, bare utsettes. Hvis de klarer å bytte ut delen, vil den nye delen også på et tidspunkt slutte å fungere på nøyaktig samme måte. Jeg har lest at samtlige utgaver av denne GPU'en har samme feil.

 

Hvis jeg kan dokumentere at dette er fakta, må jeg alikevel la de forsøke å fikse feilen totalt tre ganger før jeg har krav om heving av kjøpet eller erstatningsmodell? Har det ingenting å si for saken at jeg mest sannsynelig har blitt solgt et produkt med en fabrikatfeil?

Alle feil som dekkes av garanti eller reklamasjon, er fabrikasjonsfeil. Den andre typen feil oppstår som følge av selvforskyldt skade/feil bruk, og dekkes uansett ikke av garanti eller reklamasjon.

 

Jeg vet ikke hva feilen på din laptop er, men jeg skjønner ikke hvorfor feilen må oppstå på nytt om de bytter ut GPU'en med en annen type for eksempel. Dette har de, med loven i hånd, mulighet til å prøve to ganger før du kan kreve å heve kjøpet.

 

Hvis de snakker med verkstedet, og de hevder at de uansett vil bytte ut GPU'en med samme type, kan du vise til dokumentasjon som viser at alle GPU'er av samme type har samme feil, og at alternativet er å gi deg en erstatningsmodell.

Lenke til kommentar

- Garanti-/reklamasjons-/fabrikasjonsfeil kontra brukerfeil/selvforskyld feil er greit beskrevet i innlegget over. Førstnevnte er det som omtales som "mangel" i lovtekster.

- Selger er i utgangspunktet ansvarlig for mangler på produktet innenfor reklamasjonstiden som bestemmes av loven eller domstoler (gjeldende fem år for PC-er). Toårig garanti fra produsenten sin side innebærer strengt tatt bare at produsenten tar kostnaden for mangler som inntreffer innen to år. Du har fremdeles tre års reklamasjonsrett etter at garantitiden er gått ut. Ingen garantiordning har mulighet til å innskrenke reklamasjonsretten.

- Selger kan utbedre mangelen eller omlevere produktet, dette er kundens valgrett.

- Selger kan likevel avvise omlevering dersom kostnaden ved omlevering er urimelig for selgers del. I praksis vil dette si at selger kan velge å utbedre mangelen selv om kjøper ønsker omlevering, ihvertfall for PC-er. Forrige punkt er derfor som regel irrelevant.

- Selger har maksimalt to forsøk på å reparere samme mangel. Ved tredjegangs forekomst av samme mangel på et produkt er selger pliktig til å omlevere.

- Bransjestandard er at fjerde gangs ulik mangel også gir omlevering. Dette er ikke lovfestet, og ikke noe du har rett på. Det er konvensjon blant de fleste produsenter og/eller forhandlere.

 

I klartekst: du har rett på å få reparert eller byttet maskinen på Amentio sin bekostning, forutsatt at det er å betrakte som en "mangel". Hvordan Amentio velger å løse dette er deres egen sak ved første- og andregangs samme feil.

Merk at prisen er irrelevant i forhold til erstatningsprodukt, det er produktets egenskaper som gjelder.

Endret av srbz
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

For moro skyld valgte jeg å boote PCn igjen, og jammen virket skjermen igjen. Det fortsatte med at skjermen/grafikkortet virket/ikke virket om hverandre. Tilslutt lot jeg PCn bare stå på, og da fungerte den i ukesvis.

 

Tilslutt glemte jeg mine egne regler.

 

Jeg er betatester i et spennende spill i en galakse langt langt vekk, og for å få bedre framerate oppdaterte jeg skjermkortdriveren. Og det ble det siste jeg gjorde. Den er nå død, og jeg har kjøpt meg en ny stasjonær. Det var på tide med ny hardware etter 3.5 år uansett.

 

Jeg vurderte å sende den inn, og klage osv. Men det var min første laptop og jeg vil ikke sende den fra meg. :blush:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...