Gå til innhold

Oppsummering av "Bør vi legalisere cannabis?"


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ulovleig dop avhengihet er ikke noe jeg vil knytte til navnet mitt, skrev orginalt "litt avhengihetskapende", men omformulterete dette etter at jeg opplevde det som kunne ha vert starten på en diskusjon tilknyttet min person. Her da diskusjon om hvor vidt dette handlet om psykisk eller fysisik avhengihet.

 

Jeg vil heller si at det er tilbakestående å diskutere på den måten du velger, altså å knytte negativt ladde ord til min argumentasjon.

 

Diskusjon rundt avhengihet er jeg ikke intrisert i å delta i (av overnevnte grunner). Men en kompis av en kompis har fortalt meg at hvis du bruker hasj regelmessig på kveldene, vil søvnkvaliteten din være dårligere de dagene hasj ikke brukes. Jeg tolker det som et tegn på abstinenser, derfor også et tegn på en viss avhengihet.

Lenke til kommentar

Jeg er helt sikker på at om du drikker alkohol eller røyker sigaretter jevnlig ( begge lovlige rusmidler ), så vil søvnkvalitet og diverse annet være anderledes de dagene rusmidlene ikke konsumeres.

 

Ser du egentlig en forskjell her?

Ser forskjellen, men er ikke blind for at det er flere forskjeller en bare navnet på de rusmidlene du nevner, og det som diskuteres her.

 

Alkohol foreksempel gir en oppkvikkende effekt hvis det nytes sånn som majoriteten nyter det (altså ikke ta 5 strake bare for å få sove). En oppkvikkende effekt på slutten av dagen vil ikke gi bedre søvnkvalitet, heller motsatt. Du sover kanskje som en sten, men søvnen har ikke lik kvalitet.

 

Hasj derimot gir en avslappende effekt hvis det brukes riktig. Jeg sier ikke her at hasjbruk på kveldene for å få sove er riktig bruk. Her sover du hvert fall som en "stein" ;)

 

Er enig i det du sier, men du glemmer kanskje selv at de stoffene du nevner er de mest avhengihets skapende stoffene som er tilgjengelig?

 

Jeg sier bare at det er en viss grad av avhengihetskap tilhørende dette stoffet, og er ikke intrisert i å forsvare dette hvis ikke det møter aksept. Orker ikke krig mot hele forumet.

 

Edit: tror kanskje jeg har missforstått deg litt,klokken er meget, anyways. Ser også ut som du ikke leste dette:

Troverdige kilder til avhengihet vil man aldri få så lenge virke stoffet er ulovelig, envær kilde vil isåfal bare være basert på en klinisk studie som aldri vil kunne måles opp mot en naturlig studie.

Endret av Admiral1
Lenke til kommentar

Mnja, nå er det jo faktisk flere land hvor cannabisbruk er lovlig eller avkriminalisert, eller det ikke slås ned på personlig forbruk. Det er linket til en del studier i den forrige tråden som TS tar utgangspunkt i hvor man ser på hvor avhengighetsskapende cannabis er kontra andre rusmidler. Konklusjonen er vel at det er liten fare for fysisk avhengighet. Det er vel noe større fare for psykisk avhengighet (og skillet mellom fysisk og psykisk er vel i grunnen også noe kunstig).

 

Jeg er i utgangspunktet for en legalisering pga. jeg mener det vil medføre mindre kriminalitet, gi bedre regulering både av bruk, kjøp og salg, og gjøre det lettere å oppdage brukere som sliter. Samtidig finner jeg det meningsløst å skulle kriminalisere noe en svært stor andel av befolkningen har erfaring med samtidig som skadevirkningen i hvert fall ikke er noe større enn ved bruken av alkohol.

 

Dog mener jeg ikke cannabis er et ufarlig og uproblematisk rusmiddel, og jeg mener at en må ha strenge reguleringer rundt kjøp og salg, ala det man har ift. alkohol, samtidig som en må jobbe forebyggende. Ift. til sistenevnte mener jeg eksempelvis at man må advare sterkt mot cannabisbruk hos personer med psykiske lidelser som angst, depresjon og psykoselidelser, eller som har kjent genetisk disposisjon for slike lidelser.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...