Zlatan92 Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 Hei. Jeg har hørt at 40% av lånet man tar på høgskolen blir gjort om til stipend hvis man består eksamen. La oss si jeg låner 80 000 ,- og får 32 000,- som stipend. Kan jeg da betale 48 000,- med en gang og stå igjen med 32 000? Eller er det ikke så lett? Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 (endret) Du kan velge om du vil ha lån utover det som blir omgjort til stipend. Hvis du velger maksimalt lån vil du få 60% (48 000 kr) i gjeld, og det er opp til deg om du vil betale ned med en gang eller over tid. Hvis du har spart på pengene i mellomtiden kan du selvsagt betale ned de med en gang. Endret 11. mars 2011 av A-Jay Lenke til kommentar
Zlatan92 Skrevet 11. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2011 Du kan velge om du vil ha lån utover det som blir omgjort til stipend. Hvis du velger maksimalt lån vil du få 60% (48 000 kr) i gjeld, og det er opp til deg om du vil betale ned med en gang eller over tid. Hvis du har spart på pengene i mellomtiden kan du selvsagt betale ned de med en gang. Skjønner ikke helt vitsen med dette da.. Hvorfor gir de bare ikke stipend på 32000 kr til studenter da, istedenfor all dette vaset? Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 (endret) Skjønner ikke helt vitsen med dette da.. Hvorfor gir de bare ikke stipend på 32000 kr til studenter da, istedenfor all dette vaset? Fordi studentene skal ha mulighet til å låne de pengene de trenger for å komme seg gjennom studiene? Og det med at det blir omgjort til stipend etter eksamen, er for å sikre seg at studentene faktisk gjør en viss innsats og består på eksamen. Ellers forklarte jeg jo at man kan velge å ta kun lån tilsvarende det som blir omgjort til stipend senere, så hvis man har ekstra penger på bok og ikke vil ha lån etter studiet lar det seg også gjøre. Endret 11. mars 2011 av A-Jay Lenke til kommentar
leonthine Skrevet 14. mars 2011 Del Skrevet 14. mars 2011 det går nok mer penger på et slikt år enn man tror, har iallefall jeg fått erfare. Om du ikke skal bruke pengene kan du jo bare sette dem på høyrentekonto.. Renten for lånet begynner ikke å tikke før du er ferdig med studier uansett.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå