Gå til innhold

Temp ban på forum = kan ikke aktivere spill. Negativ utvikling

Anbefalte innlegg

Dette var noe jeg leste på BioWare sine offisielle forum, og jeg kan ikke si jeg likte det noe særlig. Tråden jeg referer til er denne: http://social.bioware.com/forum/1/topic/141/index/6459941/1

Saken er at en bruker på BioWare forumet (som nå er kjøpt opp av EA) kom med en slengbemerkning i EA Live Chat og sa: "Have you sold your souls to the EA devil?", noe som førte til at han fikk en temp ban (kontoen ble suspendert). Jeg synes dette var i overkant strengt, men greit nok. Problemet er at han hadde bestilt Dragon Age 2 til PC og fikk nå ikke aktivert spillet fordi kontoen hans var suspendert. DET reagerer jeg på.

Han kunne kanskje løse saken enklest ved å lage seg en ny konto, men jeg reagerer på en slik praksis. At man gir advarsler eller banner noen på forum pga dårlig oppførsel er greit nok, men dette bør IKKE påvirke din evne til å aktivere og spille spill du lovlig har kjøpt.

Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er som sagt ikke nødvendigvis uenig i en temp ban på forumet/chatten. Det jeg reagerer på er at en slik temp ban førte til at han ikke fikk aktivert spillet han hadde kjøpt. Jeg mener at oppførsel på forum/chat ikke skal kunne påvirke din evne til å benytte deg av et produkt du allerede har kjøpt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tabris:

Det han har betalt for er retten til å bruke spillet, i henhold til EA sine fastsatte regler.

Om dette er riktig eller ikke skal jeg ikke begi meg utpå, men det er viktig å skille mellom et produkt du kjøper, og deretter eier som ditt eget, fritt til å gjøre hva du vil med det. Og en lisens/rett til å høre på/se på/bruke noe.

Lenke til kommentar

Men det er nettopp om dette er riktig eller ikke jeg ønsker å debattere. Jeg synes på ingen måte det er riktig at hva du skriver på et forum skal kunne påvirke om du kan spille et spill du har kjøpt eller ikke. Det er en utvikling jeg ikke synes noe om. Moderering på forum er en subjektiv affære, og bør ikke påvirke annet enn nettopp forumbruk.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men det er nettopp om dette er riktig eller ikke jeg ønsker å debattere. Jeg synes på ingen måte det er riktig at hva du skriver på et forum skal kunne påvirke om du kan spille et spill du har kjøpt eller ikke. Det er en utvikling jeg ikke synes noe om. Moderering på forum er en subjektiv affære, og bør ikke påvirke annet enn nettopp forumbruk.

Jo, men du har ikke "kjøpt" spillet. Du har kjøpt en lisens. Og hvis du bryter vilkårene i den lisensen (ved å f.eks. misbruke chat/forum) så har du ikke lenger oppfyllt kravene til å benytte lisensen. I dette tilfellet var det snakk om 72 timer også har du en gyldig lisens igjen. Altså i grunn veldig lite strengt. Betydelig strengere hadde det vært om du hadde mistet lisensen ved brudd. Slik at du i praksis måtte kjøpt en ny.

Men jeg skjønner hvor du vil.

Lenke til kommentar

Og det er nettopp det lisenssystemet jeg reagerer på. Jeg har full forståelse for at utviklere ønsker å motarbeide piratkopiering ved å innføre restriksjoner som online aktivering av spill og den type kontroll. Det kan være irriterende, men jeg forstår det. Men jeg har lite til overs for den type lisensiering, da jeg tror det vil ha motsatt effekt. Når man kjøper et spill (snakker ikke om MMOs) så mener jeg at man faktisk også bør ha kjøpt retten til å kunne spille det akkurat når man ønsker. Det er ikke lengden på suspenderingen jeg reagerer på, det er prinsippet. Konsekvenser for dårlig oppførsel på et forum bør bare ha konsekvenser for din mulighet til å være aktiv på forumet, ikke begrense muligheten til å spille lovlig kjøpte spill.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...