Niqābninja Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 Noen som har gjort seg noen erfaringer med Beirut som reisemål? Lenke til kommentar
Mchansern Skrevet 12. mars 2011 Del Skrevet 12. mars 2011 Beirut er fortsatt uoppdaget for mange turister og der vil du finne mer autentiske opplevelser enn f.eks Egypt og Tyrkia. Libanon kommer seg som et ferieland. Jeg har ikke førstehåndskunnskap selv, men kan spørre et par på jobben som har vært der. Lenke til kommentar
William_S Skrevet 13. mars 2011 Del Skrevet 13. mars 2011 Er viktig å skaffe nytt pass om du har et israelsk stempel der er vel alt jeg har å si. Lenke til kommentar
Niqābninja Skrevet 13. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2011 Beirut er fortsatt uoppdaget for mange turister og der vil du finne mer autentiske opplevelser enn f.eks Egypt og Tyrkia. Libanon kommer seg som et ferieland. Jeg har ikke førstehåndskunnskap selv, men kan spørre et par på jobben som har vært der. Hadde satt pris på det! Tyrkia, Egypt og andre land hvor "alle" har vært har vel egentlig ikke vært med i vurderingen. Står litt mellom Tel Sviv og Beirut, hvor jeg heller mest mot sistnevnte. Lenke til kommentar
Mchansern Skrevet 13. mars 2011 Del Skrevet 13. mars 2011 Tel Aviv har jeg vært i så der kan jeg gi deg noen tips. Du har meget fin strand og veldig mange hotte nattklubber der. Tel Aviv er jo kåret til en av verdens beste steder for å feste, så det er bare å slå seg løs. Mye god mat og gode hoteller er det også der. Jeg synes dette var en veldig ren by. Man kan ta dagsutflykter til Jerusalem og f.eks Eilat. Ben Gurion flyplassen er i mine øyne i seg selv verdt turen. Du finner faktisk ikke høyere sikkerhet noen steder i verden. Lenke til kommentar
Peer Grynt Skrevet 13. mars 2011 Del Skrevet 13. mars 2011 Beirut er en veldig spennende by hvor det er utrolig mye å oppdage, og ikke minst å bli overrasket over. Bruk nettet og en god guide så vil du få minner for livet. Dersom du har noen dager til overs så vil jeg også på det varmeste anbefale en tur til Damaskus, Syria. Bare noen timer og 50 dollars unna med bil. Damaskus er et enda større eventyr enn Beirut, og på veien kjører dere forbi noen vidunderlige vingårder med herlige kjellere, og ikke minst Bekaadalen med Baalbek... Beirut til Damaskus og alt i mellom er et must. Men helst ville jeg anbefale deg en skikkelig rundreise i Syria! :-) tomres Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 13. mars 2011 Del Skrevet 13. mars 2011 Hvor bør man bo i Tel Aviv? Lenke til kommentar
Mchansern Skrevet 13. mars 2011 Del Skrevet 13. mars 2011 Hvor bør man bo i Tel Aviv? Sentrum, ved stranden synes jeg. Lenke til kommentar
William_S Skrevet 13. mars 2011 Del Skrevet 13. mars 2011 Beirut er fortsatt uoppdaget for mange turister og der vil du finne mer autentiske opplevelser enn f.eks Egypt og Tyrkia. Libanon kommer seg som et ferieland. Jeg har ikke førstehåndskunnskap selv, men kan spørre et par på jobben som har vært der. Hadde satt pris på det! Tyrkia, Egypt og andre land hvor "alle" har vært har vel egentlig ikke vært med i vurderingen. Står litt mellom Tel Sviv og Beirut, hvor jeg heller mest mot sistnevnte. Og her er du pent nødt til å velge. Ville tatt Beirut før Tel Aviv pga stempelproblematikken.Problemet her er at om du ankommer Israel med libanesisk stempel så spør du om grundige avhør som gjerne er flere timer. Ikke for å skremme deg altså, men dette skjer hver dag. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 13. mars 2011 Del Skrevet 13. mars 2011 Og her er du pent nødt til å velge. Ville tatt Beirut før Tel Aviv pga stempelproblematikken.Problemet her er at om du ankommer Israel med libanesisk stempel så spør du om grundige avhør som gjerne er flere timer. Ikke for å skremme deg altså, men dette skjer hver dag.Du foretrekker altså å få ekstra avhør? Lenke til kommentar
William_S Skrevet 13. mars 2011 Del Skrevet 13. mars 2011 Du foretrekker altså å få ekstra avhør? Nåja i Libanon slipper man ikke inn og det er anbefalt at man venter med Israel til sist om man reiser rundt i Midtøsten. Om man skulle være så uheldig å være muslim så er man garantert dårlig behandling på flyplassen i Tel Aviv/andre grenseoverganger. Det gjelder også om man skal til de palestinske områdene. Jeg har vært i Israel/Palestina jeg og likte det veldig godt, men så lenge de behandler alle som terrorister så er jeg skeptisk til å dra dit. Nå fikk ikke jeg den verste servicen da jeg var der heldigvis, men noen andre i gruppa fikk det og måtte svare på irrelavente ting om hva bestefaren holdt på med osv. De slapp heldigvis relativt billig unna og fikk gå etter 1 1/2 time i avhør. Der opplevde jeg den amerikanske kontrollen bedre faktisk hvor fyren bare stilte meg et par relevante spørsmål (hvorfor jeg valgte den skolen) og stemplet meg inn. I Tel Aviv må man faktisk gå igjennom en spørsmålsrunde på utreisen også, det slipper man i det minste i USA og der kan man tydelig se på trynet deres at de ikke ønsker å ha deg der. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 13. mars 2011 Del Skrevet 13. mars 2011 Da jeg dro over grensen til Israel argumenterte jeg for ikke å få stempel i passet. Da jeg sa jeg skulle besøke Syria senere slapp jeg med stempel på en separat lapp. Lenke til kommentar
William_S Skrevet 13. mars 2011 Del Skrevet 13. mars 2011 Da jeg dro over grensen til Israel argumenterte jeg for ikke å få stempel i passet. Da jeg sa jeg skulle besøke Syria senere slapp jeg med stempel på en separat lapp. Som oftest går det der ja, men Libanon søker ikke bare for stempel fra Israel, men også inn/utreise fra Jordan eller Egypt ved grensa mot Israel. De ser også etter om du mangler noe stempel et sted. Og det å "miste" passet i Jordan/Egypt hjelper heller ikke. Så derfor må man fly inn og ut av Ben Gurion for at det skal hjelpe. Nei tenker jeg gir meg der, ble litt offtopic. Lenke til kommentar
William_S Skrevet 16. mars 2011 Del Skrevet 16. mars 2011 Tilbake til ontopic: VG med artikkel fra Beirut. http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10022117 Lenke til kommentar
Niqābninja Skrevet 17. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2011 Takk, jeg så det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå