Nemiz Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 Hei, Jeg planlegger å bygge en HTPC som skal brukes både til gaming og til film/serier etc. Den skal kobles til en 55" LED TV. For å få en stillegående HTPC vurderer jeg vannkjøling. Eksisterende komponenter som skal benyttes er: Corsair HX 1000W Power Supply Asus Rampage III Extreme X58 S-1366 ATX Intel Core i7 920 LGA1366 D0 Stepping Corsair 12GB DDR3 XMS3 Dominator 1600MHz OCZ Tech Vertex SSD 60GB 2,5" Jeg har tenkt å bestille et POV TGT GeForce GTX 580 1536MB PhysX "Beast2" Vannkjølt 873/4104MHz som skjermkort i boksen. I tillegg til det ferdig vannkjølte skjermkortet skal jeg også vannkjøle CPU. Chipset, HDD etc får eventuelt vente. Spørsmål: 1. Hvor stor radiator trenger jeg for å kjøle denne GPUen og CPUen? 2. Hvordan setter man opp viftene? Skal de blåse luft utenifra, gjennom radiatoren og inn i kabinettet? Eller motsatt? 3. Har det noen hensikt med vifter på begge sider av radiatoren i push/pull config? 4. Hvor stor avstand bør det være mellom vifte og vegg i TV-benk for at luftinn-/uttaket skal fungere optimalt? Er det noen begrensning her? 5. Hvis jeg bruker 2 separate radiatorer, en til GPU og en til CPU, trenger jeg 2 pumper og 2 vanntanker? Jeg har sett på flere forskjellige desktop kabinetter, deriblant disse to: Lian Li PC-C33 Desktop HTPC Her vurderer jeg å skjære ut venstresiden og montere en 2x140 radiator på utsiden. Antec Fusion Remote Max HTPC Dette kabinettet har en 120mm vifte bak og en 140mm vifte på høyresiden. Her er det kanskje aktuelt å montere en 1x120 radiator og en 1x140 radiator på utsiden. Setter stor pris på input til utstyr og svar på spørsmål. Lenke til kommentar
Caliber Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 Hei Nemiz, skal prøve å svare deg så godt jeg kan: 1. Med den kombinasjonen av cpu/gpu ville jeg ikke gått noe lavere enn en høytytende 120x2-radiator. 2/3. Dette er helt avhengig av hvilket kabinett du velger og layout'en på dette. Et pull-oppsett er vel foretrukket fremfor push. Et oppsett med vifter på begge sider av radiatoren (push/pull) vil nok være optimalt mht. temperaturer, men vil også ta mye plass i et HTPC-kabinett samt føre til mer støy. 4. Jeg vil ikke hatt noe mindre avstand enn 5-10cm, men dette mener jeg er absolutt minstekravet. 5. Du trenger i såfall 2 pumper for å ha sirkulasjon i de to loopene, men du trenger strengt talt ikke en eneste tank. Det holder med en fillport som du fyller og bleeder systemet gjennom, men en tank (eller 2 i ditt tilfelle) gjør bleedingen (det å tømme systemet for luft) mye enklere/kjappere. Personlig vil jeg anbefale å kjøre alt i serie, altså en loop. Temperaturen vil uansett holde seg relativt konstant i hele systemet og en slik løsning sparer deg for masse bry, plass og penger. Mht. ditt valg av kabinett ville jeg nok gått for førstnevte Lian Li C33 hvis den muliggjør en ekstern montert 2x140mm. Husk at flere radiatorer som du foreslår med Antec-kabinettet også vil gjøre systemet mer restriktivt. Si ifra hvis det er noe mer jeg kan være behjelpelig med å besvare! Lenke til kommentar
konrad_91 Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 jeg har kjøpt en antec fusion remote max som jeg skal bruke til gaming-rig'en min. jeg skal dog bruke en corsair H50 til cpuen. vil bare si at det er plass til en 120mm vifte ved siden av cdrom plassen. skal også akkurat være plass til en 120 rad på høykant der hvis du klarer å lage noen fester, feks techbay extreme eler hva den heter, er ganske tykk. hva med H50 eller H70 på cpu og en egen loop for gpu? det er det jeg har vurdert hvis jeg skal ha vannkjøling på gpu. finnes også et kit for gpu, coolit omni, men jeg fant ingen for 580 i norge enda ellers så kan du jo som sagt skjære ut hull der den 14 cm vifta sitter, og prøve å lage en 2x140mm rad der. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå