Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hjelp til prosjekt oppgave i automasjon. vg1 elektro

Anbefalte innlegg

Heisann! Jeg har fått en oppgave i automasjon som jeg har kjørt meg litt fast på. Det gjelder denne oppgaven. Garasjeport åpner, med posisjons brytere. Jeg er ferdig med selve oppgaven, men nå har vi fått i oppgave å montere lys på anlegget. Et rødt, og et grønt. Det grønne skal lyse når porten er åpen og det røde skal lyse når porten er igjen. spørsmålet er hvordan skal lysene kobles?

https://www.diskusjon.no/index.php?app=core&module=attach&section=attach&attach_rel_module=post&attach_id=272043 link til hovedstrøms skjema.

https://www.diskusjon.no/index.php?app=core&module=attach&section=attach&attach_rel_module=post&attach_id=272044 link til styrestrøms skjema.

Håper noen kan hjelpe med dette! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Om du innfører to ekstra kontaktorer. En for grønt- og en for rødt lys.

Når S4 betjenes, skal kontaktoren for grønne lyset være inne, og når S5 betjenes, skal kontaktoren for det røde lyset ligge inne.

Bare bruke et ekstra kontaktsett på endebryterene, S4 og S5.

Lenke til kommentar

Meget bra hoved strøms og styrestrømsskjema, synes jeg.

Men det stemmer vel ikke at man kan legge lysene til endestoppbryterne.

Ser for meg ut som om endestoppbryterne bare får strøm når en av startknappene er inne.

Dessuten så er endestoppbryterne NC (normally closed) i stedet for NO (normally open).

Forslag til løsning:

Drivspenningen til indikatorlampene hentes fra et sted i styrestrømskretsen over de to startknappene.

Som endestoppbryteren så brukes en brytertype som har både NC og NO kontakt. NC kontakten er allerede opptatt i det eksisterende styrestrønsskjemaet. De ledige NO bryterne brukes til å styre indikatorlampene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...