reminett Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 Hei! Jeg er en linux-fanboy, men har nettopp prøvd meg på en FreeBSD-server og ZFS siden det så veldig bra ut når jeg leste om det. Jeg er veldig imponert over ZFS, spesielt i kombo med raidz2 og compression! Selv på min enkle 2ghz celeron med 1gb minne, går dette kjempebra med litt tweaking ifm minneallokering Men i går når jeg hadde lagt meg til å sove, slo deg meg: hvor bra er UFS (boot-disken) på strømbrudd? Risikerer jeg at maskinen ikke booter automatisk igjen ved strømbrudd? Bør jeg ha journaling? Hva mener dere? Hva bør jeg gjøre for å sikre meg mot datakorrupsjon på / og /boot? Kjører for øvrig geom mirror på både /, /boot og swap (/dev/ad12 og /dev/ad13). Takker for alle innspill. Lenke til kommentar
tingo Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 Jeg har mange maskiner som kjører ufs, og har hatt det i mange år. Jeg har ikke ups. Det er kun noen få ganger at en maskin har nektet å starte automatisk pga. at automatisk fdisk feiler og maskinen går til single-user. Så jeg ville satset på at det funker. Ellers så kan du jo sette opp maskinen slik at den booter fra zfs også. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 14. mars 2011 Del Skrevet 14. mars 2011 Har også root og boot på UFS (bare singel disk), og har ikke hatt noe problemer med det. Har riktignok ikke hatt mange strømbrudd heller.. Vurderer forøvrig å gjøre om til ZFS mirror på root (slenge inn en disk til). Noen som har oversikt over hvor stor jobb det vil være å migrere et eksisterende system over til noe sånt? Hadde vært fint å slippe reinstallasjon. Lenke til kommentar
tingo Skrevet 14. mars 2011 Del Skrevet 14. mars 2011 Vurderer forøvrig å gjøre om til ZFS mirror på root (slenge inn en disk til). Noen som har oversikt over hvor stor jobb det vil være å migrere et eksisterende system over til noe sånt? Hadde vært fint å slippe reinstallasjon. Kan du ikke bare slenge inn en disk til, og så ta utgangspunkt i denne: http://wiki.freebsd.org/RootOnZFS/GPTZFSBoot/Mirror Ikke at jeg har prøvd det, men dersom du kan opprette et zfs mirror med bare en disk, så burde du jo klare å kopiere data over fra den eksisterende disken din til mirror'et på den nye disken, for så å "tømme" den gamle og legge den til mirror'et. Eller? I verste fall, så er det backup og restore(brukte dump og restore da jeg bytta systemdisken på en annen FreeBSD-maskin for en stund siden. Hadde ikke brukt dump / restore før, men det gikk med litt trening). Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 15. mars 2011 Del Skrevet 15. mars 2011 Hm, burde jo i teorien funke. Single disk + boot først, så : zpool attach [-f] pool device new_device Attaches new_device to an existing zpool device. The existing device cannot be part of a raidz configuration. If device is not currently part of a mirrored configuration, device automatically transforms into a two-way mirror of device and new_device. If device is part of a two-way mirror, attaching new_device creates a three-way mirror, and so on. In either case, new_device begins to resilver immediately. Må prøves en dag jeg har tid.. kan fort gå noen uker. Lenke til kommentar
reminett Skrevet 18. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2011 Hm, burde jo i teorien funke. Single disk + boot først, så : zpool attach [-f] pool device new_device Attaches new_device to an existing zpool device. The existing device cannot be part of a raidz configuration. If device is not currently part of a mirrored configuration, device automatically transforms into a two-way mirror of device and new_device. If device is part of a two-way mirror, attaching new_device creates a three-way mirror, and so on. In either case, new_device begins to resilver immediately. Må prøves en dag jeg har tid.. kan fort gå noen uker. Jupp, skulle da gå bra. Gi meg en lyd når det er gjort. Jeg kjenner på at jeg har lyst å få oset over på zfs, men det er liksom det med den tiden som ikke alltid strekker til... Så hvis du får tid, og finner en god måte å migrere fra et eksisterende system, er jeg veldig klar for å høre erfaringen dine Lenke til kommentar
reminett Skrevet 29. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2011 Ahr.... Pga en hardwarefeil på en av kontrollerne, har maskinen hengt seg opp et par ganger, og begge gangene ble root-filsystemet korrupt når jeg måtte resette maskinen. Dårlig førsteinntrykk av UFS! Hva er alternativet? ZFS (mirror)? Får man swap på zfs, slik at systemet booter selv om man skulle få en total diskkrasj? Finnes det ingen andre alternativer med journaling? Lenke til kommentar
tingo Skrevet 1. april 2011 Del Skrevet 1. april 2011 Pga en hardwarefeil på en av kontrollerne, har maskinen hengt seg opp et par ganger, og begge gangene ble root-filsystemet korrupt når jeg måtte resette maskinen. Og hva skjedde så? Kjørte maskina automarisk fsck i bakgrunnen, eller dumpa den deg i single-user slik at du måtte kjøre fsck manuelt? Og, fiksa fsck feilen, eller? Det kan jo tenkes at hardwarefeilen på kontrolleren hadde noe med dette å gjøre? Kanskje kontrolleren ikke hadde skrevet filsystemet konsistent til disken før den hang seg? Dårlig førsteinntrykk av UFS! UFS er et klassisk unix filsystem; med bgfsck (bakgrunn) når det kan, og manuell fsck når det må til. Hva hadde du forventet? Finnes det ingen andre alternativer med journaling? Joda, du har gjournal(1). Jeg har aldri brukt den, så jeg kan ikke si om den er bedre eller verre enn alternativer. Lenke til kommentar
reminett Skrevet 4. april 2011 Forfatter Del Skrevet 4. april 2011 (endret) Takk for svar. Jeg var nok litt uklar. Hardwarefeilen var på en helt annen kontroller. Men den sørget for at systemet hang seg opp. Når det skjedde, måtte jeg hard-resette maskinen. Da heiv bootloaderen meg ut i en veldig enkel kommandolinje, fordi opptartsdisken ikke kunne mountes. Jeg visste ikke hvordan jeg kunne fikse det, så jeg tok ut disken og kjørte fsck på en annen maskin. Det fikset problemet nok til at jeg kunne boote, men noen av filene var korrupte. Men dette har som du vet skjedd flere ganger nå.. Du har nok rett i at jeg forventet for mye, sannsynligvis pga inkompetanse. Jeg har ikke holdt på med unix-systemer i så mange år enda, og jeg har fremdeles mye å lære. Men hva bruker man for å være sikker? Er det gjournal på ufs som gjelder? Uansett, jeg fikk den opp igjen på en ZFS-root stasjon. Helt genialt Edit: Jeg fulgte denne guiden helt slavisk: http://wiki.freebsd.org/RootOnZFS/GPTZFSBoot/Mirror Men husk å skrive i stedet for copy-paste. Ellers lærer man ingen ting Off-topic: Hva menes med gjournal(1), altså det som står i parantesen(1)? Alltid lurt på Endret 5. april 2011 av reminett Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 4. april 2011 Del Skrevet 4. april 2011 Det med parentesen betyr i hvilken seksjon av manualen man opererer på. Spesifiseres : man <seksjon> <oppslagsord> Bruker man den ikke, kommer man til første treff - men enkelte ting står i flere deler av manualen. Bl.a kommandoer som har samme navn som API-kall (som dokumenteres i programmeringsdelen av manualen) I gjournals tilfelle ser det ut til at den hører hjemme i seksjon 8, og ikke 1. Lenke til kommentar
reminett Skrevet 5. april 2011 Forfatter Del Skrevet 5. april 2011 Det med parentesen betyr i hvilken seksjon av manualen man opererer på. Spesifiseres : man <seksjon> <oppslagsord> Bruker man den ikke, kommer man til første treff - men enkelte ting står i flere deler av manualen. Bl.a kommandoer som har samme navn som API-kall (som dokumenteres i programmeringsdelen av manualen) I gjournals tilfelle ser det ut til at den hører hjemme i seksjon 8, og ikke 1. Ok, takk skal du ha Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå