Gå til innhold

Hvorfor er barneofring godt?

Anbefalte innlegg

Tar igjen utgangspunkt i kristendom og Bibelen. Kom gjerne med flere eksempler om du ønsker.

Det er 3 historier jeg kommer på nå, der villighet til å ofre barn var sentralt;

Lot i Første Mosebok 19:8 "Jeg har jo to døtre som ingen mann har vært nær. La meg sende dem ut til dere, så dere kan gjøre med dem som dere lyster. Men disse mennene må dere ikke gjøre noe, siden de har funnet ly under mitt tak!»"

Her blir det ikke direkte sagt at det var godt av ham å ville la sine døtre bli voldtatt fremfor de fremmede mennene som han maste inn til seg. Men det er kun Lot og døtrene som blir utvalgt til å overleve destruksjonen av Sodoma og Gomorra (Lots kone ble omgjort til salt).

Abraham og Isak. Første Mosebok 22:2 "Da sa han: «Ta Isak, din eneste sønn, som du er så glad i, og dra til Moria-landet! Der skal du ofre ham som brennoffer på et av fjellene som jeg vil vise deg!»".

22:10 "Og Abraham rakte ut hånden og tok kniven for å ofre sin sønn."

Abraham viser seg her villig til å ofre sin sønn. Abrahams slekt blir Guds favoritter.

Og så den mest kjente historien, Gud og Jesus. Johannes 3:16 "For så høyt har Gud elsket verden, at han ga sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv.". Resten regner jeg med at dere kjenner.

Så kommer spørsmålene, hvorfor gis det inntrykk av at dette er gode handlinger? Hvorfor skal vi føle at det er en bra ting å være villig til å ofre sitt eget barn? Er ikke en forelders oppgave å beskytte sine barn? Og heller ofre seg selv enn å ofre dem?

Jeg ser på det å ofre sine barn som onde handlinger, ikke gode. Men i det minste har disse historiene en ting til til felles. Ofringen ble ikke realisert. Lots offer ble avvist. Gud sa til Abraham at han bare tulla, i aller siste øyeblikk. Og Jesus stod opp igjen.

Jeg ser ærlig talt ikke noe mer enn at det som vektlegges her er å underkaste seg Gud uansett hva han gjør eller ber deg om. Det står forresten ganske direkte i Isak-historien: "12 Da sa engelen: «Legg ikke hånd på gutten og gjør ham ikke noe! For nå vet jeg at du frykter Gud, siden du ikke engang sparte din eneste sønn for meg.»"

Jeg ser heller ikke hvorfor det vektlegges at Jesus var Guds enbårne sønn. Gud ser ut til å kunne gjøre akkurat hva han vil, og kan fikse problemer akkurat på den måten han selv velger å gjøre det. I tillegg var problemet som Jesus skulle løse forårsaket av Gud. Jesus skulle redde oss fra den fortapelsen som Gud ville utsette oss for.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke noe mer enn selve underkastelsen. Det viser de jo ekstra tydelig når det kommer til Abraham og Isak også...

Når det gjelder Lot så er det litt mer usikkert på om det er underkastelse for Gud eller en ekstrem variant av kulturelt avhengig gjestfrihet og gjestebeskyttelse.

Når det gjelder Lots kone så var jo det fordi hun ikke hørte på hva Gud advarte om, og har ikke noe således med saken å gjøre.

Lenke til kommentar

Selv er jeg ikke religiøs. Men jeg har null problem med å se hvorfor barneofring skulle være godt. Offring handler om å gi opp noe til ære for guden din eller whatever. Og kan noen tenke seg noe som er et sterkere offer å gi fra seg enn sitt eget barn? Det kan ikke jeg.

Lenke til kommentar

Hvorfor forutsette at skaperen verdsetter et menneskeliv høyt?

Fordi det påståes i div bibler? Og noen ganger blir det til og med påstått at guden driter i å stoppe vedkommende fra å ta livet av ungen sin også... Er glad min mor og far ikke trodde på disse påstandene jeg, for hvem vet, kanskje de hadde ofret meg til en av disse påståtte gudene?

Lenke til kommentar

Gitt Guds eksistens, og at den guden man finner i den kristne bibel kan relateres til den samme gud og gitt at historiene i den samme bok har et snev av sannhet i seg. Så er det ingen ting som tyder på at han verdsetter et menneskeliv høyt.

Ønsker han at vi mennesker skal verdsette et menneskeliv høyt?

Man verdsetter ikke et liv høyt om man tar livet av en person som hopper av i svingen.

Lenke til kommentar

Fordi mennesker med åtgaum kan verte vonbroten.

Det skrivst "menneske", IKKJE "mennesker" i nynorsk. I tillegg skal det stå "vonbrotne".

For øvrig heng ikkje kommentaren din på greip, sannsynlegvis fordi du freista å gjera narr av nynorsken.

Slik går det når du ikkje har svar. Du krev at kristne skal vera rasjonelle og intellektuelle, men du lev ikkje opp til din eigen standard.

:thumbdown:

Endret av Kaffikjelen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fordi mennesker med åtgaum kan verte vonbroten.

Det skrivst "menneske", IKKJE "mennesker" i nynorsk. I tillegg skal det stå "vonbrotne".

For øvrig heng ikkje kommentaren din på greip, sannsynlegvis fordi du freista å gjera narr av nynorsken.

Slik går det når du ikkje har svar. Du krev at kristne skal vera rasjonelle og intellektuelle, men du lev ikkje opp til din eigen standard.

:thumbdown:

jo da det gjør eg.

Lenke til kommentar

Hvorfor forutsette at skaperen verdsetter et menneskeliv høyt?

Egentlig et godt spørsmål, men det er sjelden jeg får et inntrykk av noe annet enn at kristne o.l. ser på mennesket som den utvalgte eller fremste arten, at de ser på sin gud som en god gud, at (menneske)livet er hellig, osv.

Jeg forventet faktisk litt mer furore rundt plakaten min.

Var dette kjent informasjon, eller lar vi oss ikke sjokkere av islam lenger?

Vel, jeg er i det minste ikke overrasket. I de Abra-/Ibrahamiske religionene så er vantro ofte fritt vilt.

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar

Selv er jeg ikke religiøs. Men jeg har null problem med å se hvorfor barneofring skulle være godt. Offring handler om å gi opp noe til ære for guden din eller whatever. Og kan noen tenke seg noe som er et sterkere offer å gi fra seg enn sitt eget barn? Det kan ikke jeg.

Du kan si at det er et sterkt offer. Men jeg ser ikke hvordan det er godt å ofre barnet sitt. Eller godt å ofre noen annen enn seg selv, og da betinget.

For at det skal sees på som godt, så må barnet ikke sees på som et selvstendig menneske, kanskje ikke engang en høyere livsform. Det kan være godt å gi opp noe som er nært deg eller verdifult for deg, hvis det hjelper andre. Men da kan du ikke ofre noe som tilhører andre, eller ofre andre.

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar

Men hvis du ikke kan peke på helt konkrete ting og si "derfor", så er du jo egentlig ikke så mye bedre selv, i den forstand at du generaliserer uten å dokumentere ditt synspunkt. Er du ikke enig?

Tror rett og slett at folk har gått lei av og sluttet å la seg provosere av troll som deg.

Lenke til kommentar

Men hvis du ikke kan peke på helt konkrete ting og si "derfor", så er du jo egentlig ikke så mye bedre selv, i den forstand at du generaliserer uten å dokumentere ditt synspunkt. Er du ikke enig?

Tror rett og slett at folk har gått lei av og sluttet å la seg provosere av troll som deg.

Et troll defineres som en person som poster hårreisende påstander uten å argumentere videre og dokumentere påstandene, utelukkende for å fremprovosere følelser og krangling.

Jeg møter ikke disse kriteriene på noen punkter, med mindre du kan vise til en konkret post som bevis for din påstand?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...