Gå til innhold

temperatur på cpu ?

mobruu

Anbefalte innlegg

Jeg legger til litt mere info, jeg .. Kjører ASUS PC probe .. Og, der viser CPU temperaturen 38 grader celsius .. Altså, 30 grader mindre enn hva Bios temperaturen viser ..

Det virker som om temperaturen på hovedkortet er tilnærmet lik på pc probe og i bios'en ..

Hva kan dette tyde på ? At bios viser feil, eller at pc probe viser feil ?

-Morten-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Viser til det jeg skrev tidliger om overflatetemperatur og Kjernetemperatur. Det er overflatetemperaturen som sikrer de fleste av oss god nattesøvn.. Slå deg til ro med målingene fra Asus PcProbe. 38°C er flott temperatur for en slik CPU.. Kjernetemperaturen er nok litt høyere. Om du virkelig er villig til å svi av noen hundrelapper så finnes det nok av duppeditter der ute som måler temperaturen "rett" om de monteres riktig.

Lenke til kommentar
Viser til det jeg skrev tidliger om overflatetemperatur og Kjernetemperatur. Det er overflatetemperaturen som sikrer de fleste av oss god nattesøvn.. Slå deg til ro med målingene fra Asus PcProbe. 38°C er flott temperatur for en slik CPU.. Kjernetemperaturen er nok litt høyere. Om du virkelig er villig til å svi av noen hundrelapper så finnes det nok av duppeditter der ute som måler temperaturen "rett" om de monteres riktig.

Tuuuuuuuuuuuuuuuusen takk for all hjelp.. Nå kan jeg endelig begynne å installere all stæsj igjen og slå meg til ro.. hehe.. Hjertelig takk :)

-Morten-

Lenke til kommentar

Har ikke gjort noe med Vcore i det hele tatt .. Dette er uten load .. men, som sagt .. Pc probe viser ca 38 grader på cpu, og rundt 30 på hk ..

Bios viser ca 68 grader på cpu og ca 30 på hk .. De er lik på hk, men har 30 grader forskjellige på cpu ..

-Morten-

Lenke til kommentar

Jeg har et noe eldre Asus-hovedkort, men der viser altså Asus Probe og BIOS nøyaktig den samme temperaturen.

Det som slår meg, er at BIOS-versjonen kankje ikke er riktig. Vet du hvilken PCB revisjon du har ? Om den ikke er ver. 2.0 eller nyere, må du bruke en annen BIOS enn den du har lastet inn.

Bare en tanke som slo meg.

Lenke til kommentar

mobruu:

1: Har du montert alt riktig? Overklokker du? Har du riktig Bios ver? Strømmer luften på samme måte som før? På den thermaltake vifta di, er den en sånn temperaturføler der, og i tillfelle du bruker denne, ligger den ved siden (inntil siden) av core og ikke oppå? Om den ligger oppå core så er det ikke rart at temp er høy. (Nå antar jeg at "smart and silent" betyr at den varierer hastigheten ved forskjellig temperatur på CPU).

2: Har du kjørt Sisoft Sandra? Tenker da på Burn in Wizard og CPU biten.. Dette programmet måler blant annet temperaturer i systemet (sannsynligvis fra samme kilde som Pc Probe gjør). Her kan du sette maskinen på stabilitetsprøve. Programmet stopper også ved en grenseverdi som du setter selv. Feks CPU varmere enn 70°C = stopp.

3: Om alt er utført riktig, så burde du ikke ha noe å bekymre deg over. Synd at det ikke er lov med veddemål her :lol:

Lenke til kommentar
Har ikke gjort noe med Vcore i det hele tatt .. Dette er uten load .. men, som sagt .. Pc probe viser ca 38 grader på cpu, og rundt 30 på hk ..

Bios viser ca 68 grader på cpu og ca 30 på hk .. De er lik på hk, men har 30 grader forskjellige på cpu ..

-Morten-

Hos meg viser bios 15-20 grader under det probe viser.. så vet ikke helt om man skal stole på bios tempen heller.. mbm og probe viser omtrent det samme. Slå deg til ro du.. så lenge systemet er stabilt så har du ikke noe å bekymre deg over :)

Lenke til kommentar

En annen ting... Hvor lenge har du tenkt å ha hardwaren før du kjøper nytt? Ett år, to? Kjenner til folk som har kjørt sine AMD prosessorer på over 70°C ett helt år før de innså at bedre kjøling måtte til. Prosessorene lever den dag i dag, selv om de sikkert har redusert levetid.

XP2400+ CPUen din overlever fint ett år med høy temperatur. 10 år derimot kan diskuteres. Uansett får du ikke solgt den for mer enn en Big-Mac er verdt om et par år.

Dette er bare den ulempen vi AMD eiere må leve med, høy temperatur og behov for god kjøling. Vann og Vapochill holder jeg utenfor denne diskusjonen.

Lenke til kommentar

Etter at jeg oppgraderte bios'en, så har systemet vært meget stabilt .. Før dette, på ver 1003 (den som kom med hk'et), var systemet meget ustabilt .. Førte blandt annet til at jeg ikke fikk installert win2k .. "alt" løste seg når jeg oppgraderte bios'en ..

Men, som jeg sier .. Systemet virker meget stabilt .. Og pc probe viser i skrivende stund 37 grader ..

hart: Jeg kjører vifta på full speed .. Har ikke den temp føleren installert ..

Kan kjøre de testene du snakket om.. Skal bare finne progget først :)

-Morten-

Lenke til kommentar

Mobruu:

Har egentlig ikke tvilt ett sekund. Ville bare få et svar fra deg så de andre i diskusjonen kan se at monteringen er riktig. Dette er nok ett Biosproblem. Kjører non-deluxe utgaven av HK på jobb på en Barton 2500+ i ett kabinett uten kab-vifter på en døll cpukjøler. Her er temperaturen sjelden over 40 grader på CPU og 35 grader på HK. Denne maskinen brukes til mye tungt arbeid og trives med det. Det er derfor jeg er så sikker på at du ikke har ett temperaturproblem, men mere en "feilaktig" avlesning fra Bios.

Skal ikke utelukke at min jobb maskin kan lese feil den og, men den er dønn stabil..

Lenke til kommentar

JEG har AKKURAT det samme prob som morten! Har et asus a7n8x Deluxe... hadde oxo prob med å innstallere windows... pc skrudde seg av.. ville ikke kopiere forskjellige filer... MEN det gikk når jeg fikk det nye skjermkortet! (se sig) Jeg hadde da en ekstern temp måler som fulgte med thermaltake supertower kabinettet. da var load på 77 frader ca. så tok jeg av den eksterne temp måleren... da sank temp ned til 40 grader (LOAD). :) Alt gikk som en drøm... men nå i det siste har temp på cpu ligget på hele 85 grader (load) i bios og 60 i asus probe! det er merkelig! :shrug: jeg renset kjøler osv med rødsprit og satte på ny goop (artic silver) men det hjalp bare 5-6 grader. (var ikke så verst fra før).

så jeg skjønner ingen ting!! nå kjører jeg med 100 mhz fsb for å holde pc oppe. jeg vil veldig gjerne vite om det er enda flere som har samme prob.... da er det sikkert en feil med hk...

Lenke til kommentar

Liten ting til .. hehe.. jeg gir meg pokker ikke ;)

Jeg kan uten problemer holde "nederst" på kjøleren i en halvtime om jeg så måtte ønske .. Det er litt varmere enn kroppstemperatur ..

Hadde det vært 79 grader (som ved load i bios, 49 i pc probe), så ville jeg vel "brent" meg ?

-Morten-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...