mobruu Skrevet 12. juli 2003 Del Skrevet 12. juli 2003 Heisann.. Kjøpt meg nytt HK idag.. ASUS A7N8X .. Hadde en XP2400+ fra før av.. Kjørte på med kjølepasta, satte inn alle ting og tang og fyrte opp .. Temperaturen ligger nå på rundt 58-62 grader .. Bør jeg være bekymret ? Har en vifte (husker ikke hva den heter, men den er relativt kraftig) som virket "godt" før jeg byttet HK, virker det som.. (temperaturen lå på mellom 35-40 grader på Asus A7M266-D kortet jeg hadde før jeg byttet) Takker for alle svar .. -Morten- Lenke til kommentar
alex100 Skrevet 12. juli 2003 Del Skrevet 12. juli 2003 kan hende du hadde for mye kjølepasta... Lenke til kommentar
mobruu Skrevet 12. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2003 kan hende du hadde for mye kjølepasta... Tror ikke jeg hadde det .. Var litt sparsom, men ikke FOR sparsom .. -Morten- Lenke til kommentar
Slabbedasken Skrevet 12. juli 2003 Del Skrevet 12. juli 2003 Heisann.. Kjøpt meg nytt HK idag.. ASUS A7N8X .. Hadde en XP2400+ fra før av.. Kjørte på med kjølepasta, satte inn alle ting og tang og fyrte opp .. Temperaturen ligger nå på rundt 58-62 grader .. Bør jeg være bekymret ? Har en vifte (husker ikke hva den heter, men den er relativt kraftig) som virket "godt" før jeg byttet HK, virker det som.. (temperaturen lå på mellom 35-40 grader på Asus A7M266-D kortet jeg hadde før jeg byttet) Takker for alle svar .. -Morten- Hvilke vifte/kjøleribbe har du? Jeg hadde tempratur problemet med min XP3000+ prosessor på min nye maskin der jeg kom helt opp i 70 grader som er altfor mye. Jeg skifta vifte til en som bevegde mere luft (cm/3) Det hjalp betraktelig. Kjører nå stabilt på 45-52 grader ved full load. Jeg bruker Swiftech kjøleribbe og en 120x120 mm vifte (lit stort osv men er greit å slippe å være bekymret for prosessoren :wink: ) Lenke til kommentar
jokki Skrevet 12. juli 2003 Del Skrevet 12. juli 2003 Hvilke vifte/kjøleribbe har du? Jeg hadde tempratur problemet med min XP3000+ prosessor på min nye maskin der jeg kom helt opp i 70 grader som er altfor mye. Jeg skifta vifte til en som bevegde mere luft (cm/3) Det hjalp betraktelig. Kjører nå stabilt på 45-52 grader ved full load. Jeg bruker Swiftech kjøleribbe og en 120x120 mm vifte (lit stort osv men er greit å slippe å være bekymret for prosessoren :wink: ) hvis han hadde betraktlig lavere temp(35-40). med et eldre hovedkort og betraktlig høyere med et nytt(58-62), tviler jeg på hva slags vifte/ribbe han har spiller så stor rolle. Hvor er det du skjekka tempen?? I bios eller i Asus PC Probe?? Prøv begge plassene og se om temperaturene er lik begge plasser. Lenke til kommentar
mobruu Skrevet 13. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2003 Jeg sjekket temperaturen i Bios'en .. Finnes det et verktøy (freeware) hvor man kan sjekke temperatur og greier fra win2k ? En annen ting jeg synes er litt merkelig .. Har hatt store problemer med å installere win2k på maskinen med det nye hovedkortet .. Har vel alt i alt prøvd å installere 5-6 ganger før det gikk til slutt .. Jeg kjører som sagt en XP2400 cpu, men den vises som XP1800+ på systemet .. Hvorfor ?? Bør jeg oppgradere bios'en ? Takker og bukker for svar .. -Morten- Lenke til kommentar
hart Skrevet 13. juli 2003 Del Skrevet 13. juli 2003 Sjekk hvilken versjon av biosen du har og kontroller om denne versjonen støtter CPUen din. Hvis ikke burde du oppdatere den om du vil kjøre CPUen på 2400+ hastigheter. Når det gjelder temperatur på CPU så kommer flere faktorer inn. Er alle komponenter på samme plass som før du skiftet HK? Strømmer luften samme vei(er) Måler HK temperaturen korrekt? Lenke til kommentar
wil Skrevet 13. juli 2003 Del Skrevet 13. juli 2003 jo, du kan laste ned noe som heter PC alert det hører egentlig til MSI kortene, men det går an å bruke det på andre kort også f. eks ASUS. prøv selv så ser du hvor varm CPU`en din er. Lenke til kommentar
jokki Skrevet 13. juli 2003 Del Skrevet 13. juli 2003 jo, du kan laste ned noe som heter PC alert det hører egentlig til MSI kortene, men det går an å bruke det på andre kort også f. eks ASUS. prøv selv så ser du hvor varm CPU`en din er. oppdater biosen og instaler asus pc probe(et program til og se pc tempen din som fulgte med hovedkortet) Det burde gjøre susen. Lenke til kommentar
mobruu Skrevet 13. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2003 Tusen takk for alle svar .. Merkelig opplegg .. Første gang jeg har hatt slike problemer med en pc .. :-? -Morten- Lenke til kommentar
mobruu Skrevet 13. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2003 Dette er helt sykt .. Fikk som sagt ikke mere enn en XP1800 vist når jeg bootet opp .. Har nå endret til 133, slik at XP2400'en (som jeg egentlig har) blir vist under oppstarten .. MEN... Nå stiger temperaturen på CPU'en noe vanvittig .. Den ligger i skrivende stund på 79 grader celsius (174 fahrenheit) ... På det forrige hk'et mitt lå temp'en på rundt 35 grader .. Tempen bare stiger .. sakte men sikkert .. Hk temp ligger på 28 grader .. Jeg får til stadighet feil når jeg prøve å installere win2k .. Alltid en fil som ikke vil bli kopiert .. (sist gang var det mouclass.sys fila) .. Før dette har det vært andre filer .. Hadde INGEN problemer når jeg kjørte A7M266-D kortet .. Noen som har noe forslag ? Sitter på den bærbare, for jeg får ikke fyrt opp den stasjonære på grunn av at jeg ikke får installert win2k der .. Tar imot alt av forslag .. -Morten- Lenke til kommentar
mobruu Skrevet 13. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2003 Virker som om CPU temp har "stabilisert" seg på et sted mellom 77-78 grader celsius .. Dette kan da ikke være normal ????? -Morten- Lenke til kommentar
vegge Skrevet 13. juli 2003 Del Skrevet 13. juli 2003 Demontér kjøleren, rens den med isopropanol/rødsprit e.l., påfør et tynt lag med god kjølepasta og pass på at kjøleribba blir plassert riktig så det ikke blir noe mellomrom mellom CPU og ribba. http://www.overklokking.no/guides/goopguide/index.html http://www.arcticsilver.com/arctic_silver_...nstructions.htm Lenke til kommentar
mobruu Skrevet 13. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2003 Gjorde akkurat det samme som jeg gjorde når jeg monterte den på det forrige hk'et mitt .. Og, da hadde den en temp på mellom 33-36 grader .. Prøvde forresten å flashe bios'en nå, og får følgende feilmelding: The Program file's BIOS-Lock String does not match with your system! Hva er galt ? -Morten- Lenke til kommentar
jokki Skrevet 13. juli 2003 Del Skrevet 13. juli 2003 prøv og gjør det med softwaren som fulgte med hk-et ditt. Jeg gjorde det med hell på mitt kort riktig nokk et A7V8X men de har samme software. Lenke til kommentar
vegge Skrevet 13. juli 2003 Del Skrevet 13. juli 2003 Gjorde akkurat det samme som jeg gjorde når jeg monterte den på det forrige hk'et mitt .. Og, da hadde den en temp på mellom 33-36 grader .. Det er jeg klar over, men kanskje den ikke sitter korrekt. Har vanskelig for å tro at en biosoppdatering vil senke de 80 varmegradene så veldig mye.. Men nå har jeg sagt hva jeg tror er feilen - du får selv velge om du vil gi det en sjanse. Det kan i hvert fall ikke skade.. Lykke til uansett - håper du får fikset maskinen! Lenke til kommentar
mobruu Skrevet 13. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2003 Gjorde akkurat det samme som jeg gjorde når jeg monterte den på det forrige hk'et mitt .. Og, da hadde den en temp på mellom 33-36 grader .. Det er jeg klar over, men kanskje den ikke sitter korrekt. Har vanskelig for å tro at en biosoppdatering vil senke de 80 varmegradene så veldig mye.. Men nå har jeg sagt hva jeg tror er feilen - du får selv velge om du vil gi det en sjanse. Det kan i hvert fall ikke skade.. Lykke til uansett - håper du får fikset maskinen! Takk for hjelpen .. Monterte den først igår og så sjekket jeg temperaturen.. Da var den omtrent på samme nivå .. Ble litt sjokkert og tok den av, og satte den på igjen .. Sjekket at alt sitter godt ... -Morten- Lenke til kommentar
mobruu Skrevet 13. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2003 Liten oppdatering .. Flashet biosen til 1005 .. temp'en gikk ned ca 18 grader .. Sprøtt .. Ligger nå rundt 60 ... -Morten- Lenke til kommentar
erlber Skrevet 13. juli 2003 Del Skrevet 13. juli 2003 Eh..... Maskinen min går VELDIG varm, men jeg kan ikke gjøre så mye med det.... Temperaturmåleren på CPU har vært oppe i et 95 grader.... Skjønner ikke hvorfor viften slår seg skikkelig på, kan overstyre det for et halvt minutt, men så slår den seg ned igjen.... Hvor mye tåler egentlig Mobilprosessorer? Lenke til kommentar
mobruu Skrevet 13. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2003 Jeg har en ekstra kabinettvifte fordi jeg opererer med 3 disker .. Denne sto rett "ved siden av" cpu vifta og blåser luft UT .. Jeg satte denne ett "hakk" ned i chieftec dragon maxi toweret mitt, og jeg tror dette gjorde susen .. Virker nå som om temperaturen har stabilisert seg på mellom 56 og 57 grader .. Klinte til med litt logisk tenkning og tenkte som så .. "Hvis kabinettvifta trekker luft innenfra og blåser den ut, og den står rett ved siden av CPU vifta, kan det faktisk hende at CPU vifta ikke "får tak i nok luft for å blåse ned mot kobberet .. Så, om jeg da setter den ett hakk ned, slik at det blir mere luft for CPU vifta å operere med .. Så kanskje ..." Tror dere at temperaturen vil gå ytterligere ned hvis jeg setter den til å blåse luft INN i kabinettet ? Uansett .. tusen takk for all hjelp.. Temp FØR jeg satte vifta ett hakk ned lå på rundt 72 grader :o -Morten- Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå