Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Stygge par. Synes de at partneren er pen?

Anbefalte innlegg

Selv om noen er stygge i noen sine øyne, trenger de ikke være det i alles øyne. Noen liker man kanskje bedre etterhvert som man blir kjent med dem og vårt samlede inntrykk forandres noe som gjerne gjør at man liker dem bedre enn ved førsteinntrykket - både på utsiden og innsiden.

Jeg har også et inntrykk av at det settes en offentlig akseptert standard på hva som er "pene" og hva som er "stygge" mennesker, men at dette ikke alltid stemmer med folks egentlige tanker og meninger. Det trenger ikke å bety at de ikke liker pene mennesker, men at de gjerne ikke ser alt så svart-hvitt som man kan få inntrykk av.

Jeg tror folk som faktisk viser at de liker hverandre offentlig også liker hverandre, da jeg vil ha vanskelig for å tro at noen som virkelig ikke blir tiltrukket av en annen, kan bli vant med det. Muligens til en viss grad, men ikke om man ikke føler noe positivt utseendemessig i utgangspunktet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv om noen er stygge i noen sine øyne, trenger de ikke være det i alles øyne. Noen liker man kanskje bedre etterhvert som man blir kjent med dem og vårt samlede inntrykk forandres noe som gjerne gjør at man liker dem bedre enn ved førsteinntrykket - både på utsiden og innsiden.

Jeg har også et inntrykk av at det settes en offentlig akseptert standard på hva som er "pene" og hva som er "stygge" mennesker, men at dette ikke alltid stemmer med folks egentlige tanker og meninger. Det trenger ikke å bety at de ikke liker pene mennesker, men at de gjerne ikke ser alt så svart-hvitt som man kan få inntrykk av.

Jeg tror folk som faktisk viser at de liker hverandre offentlig også liker hverandre, da jeg vil ha vanskelig for å tro at noen som virkelig ikke blir tiltrukket av en annen, kan bli vant med det. Muligens til en viss grad, men ikke om man ikke føler noe positivt utseendemessig i utgangspunktet.

Oh yes, dette tror jeg du har veldig rett i. Folk er generelt redde for å skille seg ut og tør ikke alltid si hva de faktisk mener. Derfor får man et inntykk av hva som er "idealet", uten at det faktisk er det. Og jeg tror også at smak ikke er satt, man kan i utgangspunktet like mange forskjellige typer mennesker. Noen er også kjent for å fokusere mer på utseendet enn andre. Noen synes personlighet er viktigst, og når den er på plass så blir personen nydelig nesten uansett hva.

Endret av yvonne2
Lenke til kommentar

Selvfølgelig er jeg enig Yvonne, men virker som om at kvardagen min er fylt med like mennesker som vil se så lik ut som mulig, samme idoler, samme ditt og samme datt..

Det er mye vi har til felles. Dette kan selvfølgelig bare være miljøpåvirkninger..

Men, så vil jeg fremdeles si at det oftest er mye likhet i smak.. De jentene som jeg ser er fine, har oftest hatt en del gutter etter seg, mens de jeg ser at ikke har den samme sjarmen ikke altid får så mange gutter etter seg...

Men, kan det kansje være mangel på utståråling generelt? Mangel på selvtilitt, kansje ikke så veldig sosial utståling?

- Om så, har du veldig rett i det du sier yvonne.

Lenke til kommentar

Mener å huske å ha lest noe om at man har forsket på hva folk flest mener er fint, og det henger ganske tett sammen med symmetri i kropp og ansikt. Generelt så mener folk at en person med en mer symmetrisk oppbygging er finere en en med mindre symmetri. Men selvsakt så er det jo heldigvis noen som skiller seg ut fra normalen i hva dem syntes er attraktivt.

Lenke til kommentar

Mener å huske å ha lest noe om at man har forsket på hva folk flest mener er fint, og det henger ganske tett sammen med symmetri i kropp og ansikt. Generelt så mener folk at en person med en mer symmetrisk oppbygging er finere en en med mindre symmetri. Men selvsakt så er det jo heldigvis noen som skiller seg ut fra normalen i hva dem syntes er attraktivt.

Jeg har aldri forstått det med symmetri. Hva er et symmetrisk annsikt?

Lenke til kommentar

Det er en grunn til at det bare er mindre atraktive mennesker som sier at utseende ikke spiller noen rolle - For det betyr det så til de grader for begge kjønn!

Når skal vi innse det? Når skal vi slutte å preke om at utseende ikke teller, for det teller jo like mye som hvordan du er når du skal bli kjent med en av det motsatte kjønn. Basta :)

Jeg foretrekker pene jenter, men jeg har såklart mine standarer for hva som er pent. Jeg synes ikke dobbel D-skål og bildeskjønnhet er pent. Jeg fortrekker rene, pene, eleganter og ikke minst sjarmerende jenter med utstråling er PENT.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er en grunn til at det bare er mindre atraktive mennesker som sier at utseende ikke spiller noen rolle - For det betyr det så til de grader for begge kjønn!

Å være attraktiv betyr ikke bare at man har gode annsiktstrekk. Bare kroppsholdninger og selvtillit spiller en rolle på hvordan du ser ut. Det er mange andre faktorer som spiller inn, som vi selv ikke engang merker.

Men hvem er det som egentlig har bestemt hva som er pent og ikke?

Og tror du egentlig utseende spilte stor rolle for 10 000 år siden? Hvorfor mener du det plutselig gjør det nå?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg foretrekker pene jenter, men jeg har såklart mine standarer for hva som er pent. Jeg synes ikke dobbel D-skål og bildeskjønnhet er pent. Jeg fortrekker rene, pene, eleganter og ikke minst sjarmerende jenter med utstråling er PENT.

"utseende betyr ingenting, men utstråling gjør folk pene"

Jasså det sier du...

Han skriver jo ikke at det er bare utstrålingen som er avgjørende...

Men hvem er det som egentlig har bestemt hva som er pent og ikke?

Og tror du egentlig utseende spilte stor rolle for 10 000 år siden? Hvorfor mener du det plutselig gjør det nå?

Nå blir det litt dumt å sammenligne hvor mye utseende hadde å si for 10 000 år siden med i dag. De daglige problemene har forandret seg, og på den tiden var det for eksempel mye viktigere for menn å være stor og sterk.

Men på den andre siden så skal vi ikke mange århundre tilbake før det var attraktivt å være tykk. Mest på grunn av at man da var velstående. I dag er det i utgangspunktet mer attraktivt å være tynn fremfor tykk. Syntes de likevel at de som var tykke da var mer attraktive enn de tynne? Eller var det snakk om status? Hvis de i så fall synes de var penere, hvorfor har det da forandret seg frem til våre dager?

Lenke til kommentar

Syntes de likevel at de som var tykke da var mer attraktive enn de tynne? Eller var det snakk om status? Hvis de i så fall synes de var penere, hvorfor har det da forandret seg frem til våre dager?

Er ikke svaret på dette innlysende?

Det er jo selvfølgelig grunnet økt kroppsfokus de siste tjue/tretti årene. Skjønner du ikke at gjennomsnitts "standarden" for hva som er attraktivt har i stor grad blitt styrt av modellselskaper og hollywood?

Lenke til kommentar

litt dumt å sammenligne hvor mye utseende hadde å si for 10 000 år siden med i dag. De daglige problemene har forandret seg, og på den tiden var det for eksempel mye viktigere for menn å være stor og sterk.

Men på den andre siden så skal vi ikke mange århundre tilbake før det var attraktivt å være tykk. Mest på grunn av at man da var velstående. I dag er det i utgangspunktet mer attraktivt å være tynn fremfor tykk. Syntes de likevel at de som var tykke da var mer attraktive enn de tynne? Eller var det snakk om status? Hvis de i så fall synes de var penere, hvorfor har det da forandret seg frem til våre dager?

Enig i det du sier, men vi er fortsatt den samme rasen, selvom vi har utviklet oss.

En bedre sammenligning er f.eks. det at det for bare noen år siden var pent å være kritthvit i huden. Jo hvitere, jo penere. Idag er det jo noe helt annet. Idealene for hva som er pent forandrer seg hele tiden. For 20-30 år siden så det bra ut å ha hockey-sveis. Om du har det idag blir du sett på som noe helt annet.

Jeg mener nå hvertfall at det ligger mye mer bak det å være attraktiv enn bare utseende. At samfunnet har fått oss til å tro at utseende betyr alt. Jeg kan ikke se at menneskeheten har forandres seg så mye at alt som var attraktivt for 10 000 år siden ikke gjelder idag.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er vel strengt tatt veldig få mennesker som er oppriktig stygge. Det er nå ihvertfall min mening.

Veldig enig i dette.

I min bok så finnes det egentlig bare normale mennesker og pene mennesker (og et spekter der imellom). Man kan evt også snakket om "lite pene", men det er så langt det går. "Stygg" er et ord man kan bruke om ting, farger og ulykker. Når det kommer til personer sier "stygg" mer om personligheten enn utseende for min del.

Jeg synes ordet "stygg" er litt for lettbrukt når det kommer til utseende. Mange bruker "stygg" om en person som ikke er pen og hopper over hele normalsegmentet. Jeg er sikker på at personen som blir kalt "stygg" ikke har samme tolkning av ordet.

Når det kommer til topic tror jeg kjærlighet gjør svaksynt, men ikke blind. Har man utseende som en viktig "tenningsfaktor" så kommer man nok ikke til å forelske seg i en man synes er lite pen.

Har man det ikke som en tenningsfaktor kan man forelske seg i personen og slik bli svaksynt på et utseende som i utgangspunktet ikke var så viktig.

Jeg tror også personer som er pene og som får høre det til stadighet blir mer oppmerksom på utseende og hvordan andre ser ut. (Men dette gjelder selvsagt ikke alle).

Lenke til kommentar

Selvsagt vil mindre pene mennesker tiltrekkes lettere av andre mindre pene mennesker. Det sier seg selv, iallefall for den gjennomsnittlige personen. Det finnes folk med fetisjer i forskjellige former og grader, men ser bort fra disse i denne diskusjonen.

Hvis du er en mindre pen jente som har fått lite oppmerksomhet opp igjennom og plutselig får oppmerksomhet av en person (også mindre pen), vil jo dette absolutt styrke selvtilliten samt man blir lett sjarmert. Over tid vil nok denne personen bli mer attraktiv for denne jenta pga hennes følelser og hans hengivenhet.

Jeg vil også påstå at sjarm og utstråler er veldig viktig!

Lenke til kommentar

Mine tanker om dette er at folk tenker for mye på at de ikke er i samme "liga" som en som er mye penere. Tanker om at du som er stygg kun kan få stygge folk, forekommer dessverre alt for mye blant folk. Hadde folk faktisk ikke tenkt slike mindreverdig tanker om seg selv, ville de nådd mye lengre.

En "stygg" person kan lett bli attraktiv ved å kle seg bra, få litt farge på huden, ha bra hår, ha godt kroppspråk og trene mye.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har aldri forstått det med symmetri. Hva er et symmetrisk annsikt?

En liten avsporing men jeg så et program om hunder på Discovery og der kom det frem at ingen mennesker har lik høyre og venstre side på ansiktet. Hvis man deler ansiktet i 2 så ser man at alle ansikter er asymetriske og hunder ser kun på den ene delen når de "snakker" med mennesker. Mener det var høyre halvdel. Vi mennesker gjør visst også dette helt ubevisst.

Lenke til kommentar

Love makes blind?

Det er nok ein kombinasjon av at du ser på den personen i eit anna lys som partner, samt at du ikkje vil såre vedkomande ved å sei noko anna. Dei færraste er nok oppriktig ærleg, hadde du spurt personen før dei vart eit par ville h*n sannsynlegvis ikkje synest vedkomande var like vakker.

I eit forhold er det vanskeleg å skilje mellom å være tiltrukket av personen og utsjånaden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...