Matsemann Skrevet 12. april 2011 Del Skrevet 12. april 2011 Jeg firer meg herved ned på bakkenivå igjen, og hevder: "Noen syklister provoserer bilførere gjennom å etablere unødvendige hindringer i veibanen - de eier ikke trafikkforståelse." Jeg hevder: "Noen (for mange) bilister er sinte mennesker som irriterer seg for alt og ingenting. Selv i situasjoner der de ikke taper noe tid på en syklist, må de bare vise hvor inderlig irritable mennesker de er og prøve å slå syklisten ned med speilet". Det er syndere på begge sider. Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 13. april 2011 Del Skrevet 13. april 2011 Jeg firer meg herved ned på bakkenivå igjen, og hevder: "Noen syklister provoserer bilførere gjennom å etablere unødvendige hindringer i veibanen - de eier ikke trafikkforståelse." Tja, det er ikke en unødvendig hindring å ligge litt ut mot midten av veien. Dette underbygges tydligvis av vegvesenet. Som jeg tilegger større vekt enn gamle Olga på 70 som du bruker som foregangseksempel AtW Det spørs hvilken slutning man drar (igjen, ref. Argyris & Schön, 1974). Jeg hevder: "Noen (for mange) bilister er sinte mennesker som irriterer seg for alt og ingenting. Selv i situasjoner der de ikke taper noe tid på en syklist, må de bare vise hvor inderlig irritable mennesker de er og prøve å slå syklisten ned med speilet". Det er syndere på begge sider. ...og spiralen fortsetter. Lenke til kommentar
nahojp Skrevet 15. april 2011 Del Skrevet 15. april 2011 Jeg firer meg herved ned på bakkenivå igjen, og hevder: "Noen syklister provoserer bilførere gjennom å etablere unødvendige hindringer i veibanen - de eier ikke trafikkforståelse." Det er sikkert riktig at noen syklister matcher denne beskrivelsen. Men denne tråden har også demonstrert tydelig at det er en reell uenighet om hva som egentlig er "unødvendige hindringer i veibanen". I første del av tråden er det mange bilister som gir uttrykk for at samtlige syklister, og i hvert fall syklister som sykler mer enn 10 cm fra asfaltkanten, utgjør en "unødvendig hindring". 1 Lenke til kommentar
CFM Skrevet 27. april 2011 Del Skrevet 27. april 2011 Et lite spørsmål ang. syklister som sykler på gang og sykkelsti. Gjelder da samme vikepliktsregler for vei hvis jeg kommer fra en stikkvei som krysser gang/sykkelstien? F. eks. har jeg vikeplikt for en syklende som kommer mot meg fra min venstre side (Syklist A)? Sett at jeg ikke kommer fra en parkeringsplass. Men jeg har vikeplikt for Syklist B? Lenke til kommentar
cfg Skrevet 27. april 2011 Del Skrevet 27. april 2011 (endret) Så lenge de går eller sykler over gangfeltet, ja. Kommer han på veien, nei! Endret 27. april 2011 av cfg Lenke til kommentar
nahojp Skrevet 28. april 2011 Del Skrevet 28. april 2011 Et lite spørsmål ang. syklister som sykler på gang og sykkelsti. Gjelder da samme vikepliktsregler for vei hvis jeg kommer fra en stikkvei som krysser gang/sykkelstien? Nei, og det er en av grunnene til at gang- og sykkelveier er lite attraktiv for syklister. Syklister på gang og sykkelvei har vikeplikt for stort sett alle andre. http://www.tryggtrafikk.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=3860 Lenke til kommentar
CFM Skrevet 28. april 2011 Del Skrevet 28. april 2011 Så jeg har ikke vikeplikt for syklister i det hele tatt i denne situasjonen? Hvis jeg hadde kommet fra en parkeringsplass da? Lenke til kommentar
gxi Skrevet 28. april 2011 Del Skrevet 28. april 2011 (endret) Ikke på en gang- og/eller sykkelvei. Da har du bare vikeplikt for gående. Syklende som skal over en vei har vikeplikt med mindre det er satt opp eget vikepliktskilt med vikelinje før gang- og/eller sykkelveien (på veien som krysser). Ved sving har man alltid vikeplikt for syklister (og gående) der man skal svinge inn, men ikke rett frem. Merk at reglene er helt ulik der det er merket/skiltet sykkelfelt, da gjelder regler som at det er et eget kjørefelt. Endret 28. april 2011 av gxi Lenke til kommentar
nahojp Skrevet 28. april 2011 Del Skrevet 28. april 2011 Så jeg har ikke vikeplikt for syklister i det hele tatt i denne situasjonen? Hvis jeg hadde kommet fra en parkeringsplass da? Hvis du kommer fra en parkeringsplass, så har du vikeplikt. Da krysser ikke syklistene noen vei når de passerer foran deg, så trafikkreglende §7.4 andre avsnitt kommer ikke til anvendelse. I stedet sier trafikkreglende §7.4 første avsnitt at du har vikeplikt. Dette står på den samme siden jeg lenket til i formiddag: http://www.tryggtrafikk.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=3860 Og som gxi sier blir det andre regler dersom det dreier seg om et sykkelfelt. Da behandles syklistene likt med biler som kjører på veien. Det samme gjelder dersom syklistene sykler i kjørebanen sammen med bilene. 1 Lenke til kommentar
CSJC Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 Bare syklistene kan plasere seg rett i rundkjøringer og STOPPE på rødt lys så er jeg fornøyd. Lenke til kommentar
Misantropen Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 Bare syklistene kan plasere seg rett i rundkjøringer og STOPPE på rødt lys så er jeg fornøyd. Ta også med - la være å sykle over fotgjengerfelt, mot enveiskjøring og se til å bruk lys i mørket! Jeg skulle ønske politiet var mer på banen her, det skaper mange farlige situasjoner i trafikken i Oslo. Lenke til kommentar
Pseudopod Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 (endret) Syklister som sykler på bilveier burde absolutt holde de normale trafikkreglene. Selv om en god del av bilistene liker å drite i slikt når det er syklist som er foran de. Endret 5. mai 2011 av Pseudopod 1 Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_trondelag/1.7620575 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå