noreg Skrevet 10. mars 2011 Del Skrevet 10. mars 2011 (endret) Hei, har lett en del hva som kan passe for meg på VGS, og trur jeg skal slette Elektrofag på søknaden min. Uansett ikke noe problem i og med att jeg har søkt på Helse og Sosialfag, og har det som førstevalg på 2 forskjellige skoler. Er ikke noe inntrissert og jobbe med noe på Helse og Sosialfag, etter att jeg har godt to på VGS. Tenkte å gå påbygging, for å søke på psykolog studie. Noen som veit hvilke karakterer jeg burde ha for å ha en sjanse for å komme inn, på studiet? Ta med alle skolene som tilbyr psykologi. Jeg tror att dette med psykolog, er noe for meg, men jeg har aldri vært god på skolen. Veldig kjedelig å gå tre år på VGS å ikke komme innpå det studiet. Jeg har som sagt ikke noe lyst til å jobbe med noen ting på Helse og Sosialfag, fordi att jeg er ganske sikker att det med å gå på sykehjem å hjelpe, gammle folk er noe jeg ikke liker. Hvis noen veit hvordan undervisningen er lagt opp på psykologi studiet, er jeg veldig inntrissert i det. for eksempel, foregår det på Norsk eller Engelsk? Hvilke fag har dere? Tidligere har jeg vært innom byggfag og elektronikk, Byggfag var kjedelig, men Elektronikk var noe av det kjedeligste jeg har vært med på! Hilsen, Noreg! Endret 10. mars 2011 av noreg Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 Hvis ikke du har vært god på skolen så må jeg dessverre si at du enten 1. må begynne å jobbe hardt eller 2. kan gi opp planen om å bli psykolog. Det er to veier inn til å bli psykolog i Norge. Du kan gå direkte fra VGS til studiet i Oslo og Trondheim. Snittet er over 5, nærmer seg 6. Du finner de nøyaktige tallene (for Oslo, første gang opptaket er slik i Trondheim) på www.samordnaopptak.no. Den andre veien er at du tar årsenheten i psykologi ved en av de mange universitetene og høyskolene som tilbyr dette og så søker deg inn på psykologi ved UiB eller UiT. Det er åpent eller omtrent åpent å komme inn på årsenheten, men med mindre du er same eller lignende så må du ha et snitt på tilnærmet A for å komme deg inn på profesjonsstudiumet der. Det er en tredje mulighet, du kan ta bachelor i psykologi ved en av de skolene som tilbyr det og så søke deg videre til masterstudiet i Danmark. Da kan du også få lisens til å bli psykolog. Høgskolen på Lillehammer har rettet studiet sitt slik at du kan gjøre det på denne måten. Men når det er sagt, psykolog-studiet er VELDIG teoritungt. Lenke til kommentar
noreg Skrevet 11. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2011 Takk for mye informasjon om Psykologi, iChristian. Ett par ting jeg må spørre deg om angående det du skrev. Dette med årsenheten som du beskrev er det slik at det er åpent for alle med studiekompetanse? eller var det att hvis du er same, så har du en fordel? Bachelor i Psykologi, hvilket snitt må jeg ha sånn cirka for å komme inn der? Hvis jeg går der 3 år, og tar 3 år i Danmark. Er det samme som å ta 6 år i Norge? Tusen takk!:-) Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 Det er lettere hvis du er same (og vil studere i Tromsø) når du går fra årsenheten til profesjonsstudiumet. Det er uansett nesten åpent opptak til årsenheten, det holder med andre ord med å ha generell studiekompetanse, men det hardt å komme videre (hvis ikke du er same og har flaks, men du kan være same og ha uflaks også, det er avhengig av resten av søkerne) Bachelor i psykologi, da må du sjekke på www.samordnaopptak.no, bare søk på psykologi der. Særlig Høgskolen på Lillehammer har spesialisert seg mot å sende elevene sine til Danmark. Hvis du tar danmarksløsningen så kan du klare det på 5 år, 3 i Norge og 2 i Danmark, men det kan hende at du må bruke et eller to semestre på å bli godkjent til opptak i Danmark før du begynner på de to årene, hvis ikke du har tilpasset deg dem i utgangspunktet. Lenke til kommentar
noreg Skrevet 11. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2011 Takk for bra informasjon iChristian! Siden det er en fordel å være same. Noe jeg ikke forstår, er det da en fordel å være gutt å ha dysleksi? Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 Det er en fordel å være same fordi det er egen kvote for dem. Det er dog ingen fordel å være gutt, men det er ingen ulempe heller. Det å være dyslektisk kan være en negativ faktor, men det er mer negativt i forhold til at du må da ha mer å stri med for å oppnå tilsvarende karakterer som de "friske", det er ingenting som trekker ned (eller opp) for deg i opptaket. Lenke til kommentar
noreg Skrevet 11. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2011 Takk for alle informasjon og hjelpen, iChristian. Da er det bare å begynne å jobbe, og forhåpentligvis få bedre karakterer. Noen som veit om det er Engelsk på, vg3 påbygging? Når jeg ser på vilbli.no, og påbygging er disse fagene oppført: Fellesfag (701 timer) 140 Historie 56 Kroppsøving 140 Matematikk 2P-Y (praktisk)** / 140 Matematikk 2T-Y (teoretisk)** 84 Naturfag** 281 Norsk Hvis dette er sant så blir jeg sykt GLAD! Forresten, noen som veit om jeg må ha Nynorsk på vitnemålet mitt? Siden jeg har Dysleksi, så har jeg rett på fritak. Hvis jeg ønsker det. Må jeg ha Nynorsk for å begynne på psykologi studiet? Takk for all informasjon jeg får! :='¤ Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 Nynorsk må du ikke ha så lenge du er fritatt. Så lenge skolen din er villig til å gi deg studiekompetanse så bryr egentlig ikke skolene seg noe om hva denne består i så lenge de ikke har noen egne ekstrakrav, som f.eks matte til ingeniørene. Hvis ikke du er god i engelsk så bør du uansett ha engelsk, siden ca 30-40% av pensumet ditt er på engelsk, selv om dette varierer fra år til år, fag til fag og universitetet til universitetet. Jeg kan dog ikke svare på om engelsk er nødvendig for GENS. Lenke til kommentar
noreg Skrevet 11. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2011 Skal ikke ta fritak i engelsk, men på vilbi så står ikke engelsk oppført som fag. Jeg lurer da på om det ikke er engelsk i det hele tatt, på vg3 påbygging. Er det jeg som har misforstått, eller stemmer det? Lenke til kommentar
noreg Skrevet 11. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2011 Foregår 30-40 prosent av undervisningen på psykologi studiet på engelsk? Trudde kun det var engelsk hvis jeg vil fordype meg i det engelske språket, eller bli engelsk lærer. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 Her er jeg på utrygg grunn så nå må du frem med saltet, men slik jeg tolker siden så trenger du ikke mer engelsk. Men som sagt, ta det med en klype salt... 30%-40% av bøkene er på engelsk, men undervisningen er som regel på norsk. Det er for psykologi på førsteåret, jeg vet ikke helt hvordan det er senere og det varierer fra skole til skole, fag til fag og år til år som sagt. Men det finnes MANGE studier som ikke har noe med england eller å være engelsklærer å gjøre som har både undervisning og pensum på engelsk, særlig på masternivå. Lenke til kommentar
noreg Skrevet 11. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2011 Tusen takk for att du har svart på alle spørsmålene mine! Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 Bare en glede. Du valgte riktig studium å spørre om slikt sett, Eks-kona går på studiet og da er det mye kunnskap om fag og opptak som har blitt passert videre. Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 30-40% var da veldig lavt. De første årene er det bare exfac og exphil (på årsstudiumet altså) som har bøker på norsk så vidt jeg vet. Det kan være det blir mer norsk utover, men det ser jeg virkelig ikke for meg. For å komme inn på årsstudiumet ved UiB, UiO eller NTNU må du regne med å ha 45-50 studiepoeng. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 Det varierer fra fag til fag og skole til skole. Jeg ser også at det er forskjeller på fagbøkene i introkurset her i Tromsø fra i fjor til i år. Så språkraten er vanskelig å se på, men ja, det kan være høyere enn det også. Er det blitt så høyt for årstudiumet? Og så i de byene? UiO og NTNU har jo gått bort i fra årsenhetsopptak til og med. Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 Det var i alle fall slik i fjor, godt mulig at UiO og NTNU har fjernet faget. Gode nyheter for studenter i Bergen i såfall, da årsstudiumet hos UiB er mer krevende. Det er uansett ikke noe problem å komme seg inn på årsstudiumet om man vil, man kan bare ikke velge mellom alle skolene. UiT og UiA hadde lave/fraværende inntakskrav hvis jeg husker riktig. Det hadde sikkert UiS også, hvis de tilbyr faget. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 Og ikke minst HiL, Det er med andre ord bare å søke på psykologi på www.samordnaopptak.no så finner man ut hvor man kan søke. Jeg tror ikke de har fjernet det, men jeg ville forvente en nedgang i inntakskravet etter omleggingen. Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 (endret) Ah, jeg misforsto. Det kan også være verdt å nevne at de forskjellige skolene har ganske forskjellig opplegg. På UiO og NTNU er jeg ganske sikker på at alle eksamene i psykologifagene (dvs alt bortsett fra ex phil og ex fac) består av flervalgstester. Ved UiB er eksamenen i introduksjonsfaget på høstsemesteret en flervalgstest, mens de to våreksamene begge består av noen flervalgsspørsmål i tillegg til tre essays. Hvordan UiT, UiA, HiL etc. gjør det aner jeg ikke. Jeg vil tippe at trådstarter foretrekker flervalgstester pga. dysleksien? Edit: Skrev dysleksi feil. På tide å få meg sjekket? Endret 11. mars 2011 av Sheasy Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 NTNU har lagt inn noe mer til vurderingssituasjonen sin nå, på grunn av omtalen som 40 kroners fag, men det er mulig at dette bare er semesteroppgaver. eksen er ikke lenger ved NTNU så jeg vet ikke. Ved UiT så er det en kombinasjon av MC (flervalg), kort svar og langsvar, det varierer mellom fagene. Ved HiL så er det kortsvar og langsvar. Hvis man har dysleksi så får man jo hjelp til dette i form av datamaskin på eksamen, men det er jo bare hvis det er skrivekesamen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå