Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

BIOS finner ikke harddisk

Anbefalte innlegg

Hei!

Har et relativt kjipt problem. BIOS finner ikke harddisken min. Det ser ut til at hele "harddisk menyen" (hvis jeg kan kalle det det), har forsvunnet fra BIOS. Er en laptop HP Pavillion dv5055eo, med alle originale deler. Ved oppstart av maskinen så starter også harddisk opp (har tatt den ut og sjekket ved oppstart), så ser altså ikke ut til at den er helt skakkjørt. Har resetta BIOS uten at det ga noe resultat. Prøvde også å boote fra en windows 7 cd, og installere windows på nytt. Da finner setupen partisjonen "Recovery", men under location står det "Unknown".

Ser mao ikke svært lyst ut for pcen min. Er ikke keen på å levere den inn å betale en del cash for en pc som ikke er verdt så mye lenger. Problemet er bare at jeg for tiden har litt lite penger, og dermed ønsker å prøve alle slags måter å fikse pcen på, før jeg eventuelt må kjøpe en ny.

Noen som har noen innspill? Må jeg kjøpe ny pc, eller finnes det håp?

Endret av bonna_forre
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må nok neppe ha en helt ny pc men det spørs litt på hvor gammel den pc'en du har noen igjenværende garanti på den som kan erstatte harddisken din.

Hvis du finner en partisjonen under windows-installasjonen så har nok ikke harddisken din tatt kvelden, men partisjonen din har nok kanskje fått seg en feil et eller annet sted.

Får du slettet/formatert denne "unknown"?

Lenke til kommentar

Får ikke slettet/formatert denne unknown nei. Når jeg prøvde å installere windows på nytt hang den seg bare opp under loadingen av setupen. "Setup starting" sto i 30 min og ingenting skjedde. Når jeg valgte "system recovery" så kom nevnte partisjon opp med location unknown.

Trykker på system recovery ved oppstart men det samme skjer uansett. En svart dialogboks kommer opp i et halvt sekund, så blir skjermen blå og ingenting funker.

Går det forresten an å installere en retail versjon av Windows når man har en recovery disk inne på pcen?

Lenke til kommentar

Det må nok være en partisjon som oftest for at du skulle kunne kjøre noe som helst form for installasjon.

Jeg ville nok ha satset på at det er harddisken din som har gått i stykker og at du mest sannsynligvis kan berge deg med å få tak i en ny 2.5" harddisk :)

Lenke til kommentar

Takk for raske svar :)

Har sett litt på ny harddisk på komplett.no, og er ikke så altfor dyrt. Men er selv ikke så datakyndig, så har fått hjelp av en kamerat. Han mente at denne pcen krevde en spesifikk type harddisk, og at jeg derfor ikke kunne kjøpe en hvilken som helst harddisk til den.

Begynner vel å innfinne meg med at jeg må kjøpe en ny pc, men er dog utrolig nysjerrig på hva som egentlig er problemet. Virker som om pcen vet at harddisken er der, men den finner den ikke, eller ihvertfall ikke location. Kan det være en ledning/kabel som har løsnet fra hovedkortet etc..? Harddisken kjører jo for fullt ved oppstart, så den virker jo sånn sett.

Har ikke garanti på pcen. Har prøvd å få tilgang til chat med HP, men de støtter ikke denne pcen lenger virker det som. Har også søkt litt på nettet, men finner ikke info om eksakt det samme problemet. Er vel egentlig en hopeless case..

Lenke til kommentar

Takk for raske svar :)

Har sett litt på ny harddisk på komplett.no, og er ikke så altfor dyrt. Men er selv ikke så datakyndig, så har fått hjelp av en kamerat. Han mente at denne pcen krevde en spesifikk type harddisk, og at jeg derfor ikke kunne kjøpe en hvilken som helst harddisk til den.

Det stemmer det, du må ha en 2.5" harddisk og ikke en 3.5"

2.5" er for laptoper og andre små datamaskiner mens 3.5" er primært for stasjonære pc'er.

Men det er også forskjell på 2.5" harddisker noe komplett skriver om selv:

2.5" Serial ATA/IDE

De aller fleste bærbare pcer nå, leveres med 2.5" SATA. Disse er av mindre fysisk størrelse enn de vanlige 3.5" diskene som står i stasjonære pcer. Hastigheter på 5400 rpm og 7200 rpm. Det vil si hastigheten på hvor fort disken spinner, og du vil da ha en raskere disk dersom du velger en 7200 rpm disk. Disse i likhet med 2.5" IDE brukes mye i eksterne kabinetter, da de er mindre(enn 3.5") i fysisk størrelse, og tar strøm fra USB 2.0 port.

Den teoretiske overføringshastigheten på Sata I er 150MBps, mens på SATA II er den 300MBps. SATA I og SATA II er kompatibel med hverandre, men vil gi best resultat med en 300 disk mot en 300 kontroller. Dersom du skal bytte disken i din bærbare og er usikker på om du har SATA eller IDE, så kan du sjekke koblingen bak på disken. 2.5" IDE har 44 pins kontakt, mens 2.5" SATA har 7 pins kontakt.

Du undersøke om du har en IDE eller SATA-harddisk i pc'en din. Siden garantien din har gått ut så vil jeg anta at du har en IDE-disk.

Hvis du har en SATA-harddisk så bør du vurdere SSD-harddisk som vil gi deg en god økning i ytelse. Oversikt over SSD disker fra komplett finner du her: http://www.komplett.no/k/kl.aspx?bn=11126

En god oversikt over hva SSD er for noe kan du f.eks begynne å lese her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1042854&st=0

Prøvde å finne laptopen det var snakk om men fant ingenting via google, er du sikker på at du har fått modellnummeret riktig?

Lenke til kommentar

Se der ja. Glemte et 1 tall :) Riktig modell er: Hp Pavillion dv5-1055eo.

Er klar over at jeg må ha en 2.5" harddisk. Men han snakket om at jeg måtte ha erstatte den med en bestemt type 2.5" harddisk.

Hvis jeg da har en IDE harddisk, hvilke alternativer har jeg da?

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/product?cc=us&lc=en&dlc=en&tmp_geoLoc=true&product=3762676

Den pcen er det :)

Endret av bonna_forre
Lenke til kommentar

Se der ja. Glemte et 1 tall :) Riktig modell er: Hp Pavillion dv5-1055eo.

Er klar over at jeg må ha en 2.5" harddisk. Men han snakket om at jeg måtte ha erstatte den med en bestemt type 2.5" harddisk.

Hvis jeg da har en IDE harddisk, hvilke alternativer har jeg da?

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/product?cc=us&lc=en&dlc=en&tmp_geoLoc=true&product=3762676

Den pcen er det :)

Derja, der fant man den. Du har vist SATA harddisk i pc'en din: https://prisguiden.no/produkt/97067/detaljer
Harddiskgrensesnitt: S-ATA 150

Da ville jeg ha satset på en SSD-disk hvis du først skal investere i en ny harddisk for det kan være redningen for "gamle" laptoper som kan føles litt treg :)

Et annet tips du kan gjøre er å for eksempel se om den kameraten din har en laptop med en 2.5" SATA-harddisk og sette den inn i pc'en din og se om den blir igjenkjent via BIOS og at du får den opp via windows-installasjon (som du da selvsagt avbryter da du låner en harddisk tross alt ;))

Lenke til kommentar

Okok, takk for svar nok en gang :) Skal spørre om å få låne harddisken hans.

Tar uansett en tlf til HP imorgen for å høre om de kan hjelpe meg. Om de slår seg vrange vurderer jeg å reklamere på produktet. dv5 er jo kjent for ekstrem overoppheting, og etter det jeg har forstått sier vel kjøpsloven at man har 5 års reklamasjonsrett. Slår de seg vrange, slår jeg meg vrang :)

En bærbar pc skal uansett ikke overopphetes slik som denne. Går jo ikke an å ha den på fanget, da det nærmest brenner i lårene. Burde vel egentlig ha tatt kontakt med HP angående dette problemet før...

Lenke til kommentar

Okok, takk for svar nok en gang :) Skal spørre om å få låne harddisken hans.

Tar uansett en tlf til HP imorgen for å høre om de kan hjelpe meg. Om de slår seg vrange vurderer jeg å reklamere på produktet. dv5 er jo kjent for ekstrem overoppheting, og etter det jeg har forstått sier vel kjøpsloven at man har 5 års reklamasjonsrett. Slår de seg vrange, slår jeg meg vrang :)

En bærbar pc skal uansett ikke overopphetes slik som denne. Går jo ikke an å ha den på fanget, da det nærmest brenner i lårene. Burde vel egentlig ha tatt kontakt med HP angående dette problemet før...

Hvorfor ikke prøve å boote den fra en minnepenn? Du kan også boote den fra cd med foreksempel ERD Commander osv. Da har du jo flere muligheter til å feilsøke. Kan jo også være feil ved tilkobling av disken. Selv om jeg ville ha tippet at det er selve disken som har røket. Ville ha prøvd å sette disken i en annen pc først jeg. Så slipper du å risikere at det skjer noe med HD`n til kameraten din. Du kan godt sette HD`n inn i en stasjonær pc og se om den oppdager den i BIOS. Reklamasjon på en HD som er over ett år gammel og sitter i en laptop tror jeg ikke du komer noen vei med. Husk det er ikke store støtet som skal til før den ryker når pc`n er i gang. Og selv når den er avslått så tåler de ikke mye slag osv. Men skader jo ikke å prøve. Lykke til.

:innocent:

Lenke til kommentar

Jeg ville anbefalt at du tester et program som fikser MBR og FAT (Master Boot Record og File Allocation Table). Siden Windows-installasjonen oppdager Recovery-partisjonen, ville jeg etter erfaring tippet at det er en av disse som har fått en feil. Finnes gratis programmer på feks Hiren's Boot Cd eller Ultimate Boot CD som fikser slike problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...