Haggissen Skrevet 10. mars 2011 Del Skrevet 10. mars 2011 Merket først en slags "spjoing" lyd ved venstre forhjul ved krapp sving i lav fart ut av garasjen. Denne kjennes også i bilen, som om noe står i spenn og spretter ut/på plass...Det er også en slingrelyd ved dumper i veien. Legger merke til at rattet trekker seg en smule mot venstre, altså at bilen trekker mot motsatt side av ulyden. Noen idè om hva dette er? Tør ikke kjøre med dette for øyeblikket. Lenke til kommentar
hakkannen Skrevet 10. mars 2011 Del Skrevet 10. mars 2011 Kan høres ut som det er brukket fjær eller at fjærbenslageret i toppen av fjæra har satt seg fast slik at det ikke svinger med når fjæra svinger. Da vil du også kunne få en slik lyd. I tillegg vil du kunne merke det i rattet når du svinger, litt motstand og så løsner det. Ville tatt en god lommelykt og sett inn i hjulbuen der. Er det vanskelig å komme til å se jekker du bare bilen opp og tar hjulet av. Forholdsvis kurrant sak å fikse selv hvis du har skrudd litt før. Du må demontere hele fjærbenet (fjær/demper/fjærbenslager) og så presse fjæra sammen med fjærklemmer. Bare pass på å merk godt med merkepenn/tusj hvor fjærbenet satt hen da det er en del justeringsmuligheter når du skal montere det sammen igjen (romslige hull beregnet for justering). Er du ikke nøye med merkinga må du inn på verksted og få hjulstillinga justert etterpå. Vet ikke hvilken bil du har, men en Haynes-bok til bilen din er aldri å forrakte, der står det mange tips som kan spare deg for mye bry Lenke til kommentar
Haggissen Skrevet 10. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2011 Takk for tips! Har virkelig liten peiling på mekking annet enn standardting. Det er en merkelig liten Audi A2 diesel. Den med Eco motor. Spm. er om det er skummelt å kjøre med dette? Kan jeg risikere at noe "faller av"? Det kan ikke være opphenget? Lenke til kommentar
Haggissen Skrevet 10. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2011 Tenker at hjullageret ikke ville gitt den "spjong" lyden...? Lenke til kommentar
hakkannen Skrevet 10. mars 2011 Del Skrevet 10. mars 2011 Hjullageret er det sannsynligvis ikke, ikke når det gir slike symptoner i lav fart og ved svinging. Hjullager merkes mer som krafsing i lav hastighet og uling i høyere hastighet. Kan også merkes ved å jekke opp bilen og rikse i hjulet på tvers av kjøreretningen. Er lageret gåent kommer det ofte dunkelyder når man rikser. I ekstreme tilfeller merker man også at hjulet er "løst". Ville som sagt sett under bilen hva det er som er galt. Du ser fort om fjæra er brukket og da vet du med sikkerhet hva som er feilen. Selv har jeg kjørt med brukne fjærer flere ganger, men klart, da har bruddet vært slik at det ikke har hatt så mye å si for fjæringseffekten og jeg har kun kjørt til deleforhandleren for å kjøpe ny fjær. Typisk for fjærer er at de brekker litt i endene, sjelden midt på. Er fjæra ikke brukket er det mindre risiko å kjøre, men fjærbenslageret bør allikevel skiftes rimelig snart hvis det er det som er problemet. Det kan gå en stund før det blir farlig, men gåent fjærbenslager sliter på andre ting, så reperasjonen blir bare dyrere jo lengre tid som går. Ideelt sett bør du skifte begge fjærene hvis det er brukket fjær som er problemet. Hvis ikke vil bilen fjære skjevt og den vil bruke lengre tid på å stoppe ved kraftig nedbremsing. Kan du ikke fikse bilen selv må du uansett få bilen til nærmeste verksted. Ville kjørt og levert bilen sent om kvelden, da kan du kjøre sakte og slippe å stresse med annen trafikk. De fleste verksteder har en luke man kan slippe nøkkelen ned i ved levering av bilen utenom åpningstidene. Lenke til kommentar
samaron Skrevet 20. mars 2011 Del Skrevet 20. mars 2011 Jeg har en Skoda Felicia 2000 modell med samme symptomer fremme. Ulydene har vært der siden bilen var ny i 1999. Hvertfall det mamma mener som kjøpte bilen ny og brukte den frem til i fjor. Har ikke brydd meg med det når jeg overtok bilen, siden den har vært på service uten feil de første årene. Har bare antatt at det bare er sån. Stakk hodet under og sjekket fjærene, og de ser hele ut. Demperene ble byttet ved første EU kontroll bilen hadde. Hvorfor de ble byttet blir en off-topic sak. Lenke til kommentar
teknikk Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 Hvis du har kjørt over 100.000 med bilen, så skift fjærer. Skift også alt av endeledd og stagstag, samt ikke minst stabstagsforinger. Disse blir utslitt og lager klakkelyder. Typisk Audi/vw dette.. men det bør jo gjøres.. irriterende å høre på lyder. Lenke til kommentar
vbjornevik Skrevet 23. oktober 2011 Del Skrevet 23. oktober 2011 Vil si det er en latterlig påstand at hele hjulopphenget skal utskiftes på 100.000 kilometer - uansett bil. Man skifter da ikke en opphengsdel som er i orden? Dyrt nok å ha bil i dette landet i utgangspunktet, om man ikke i tillegg skal skifte ut halve bilen hver 100.000 km ... 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå