KOA1 Skrevet 10. mars 2011 Del Skrevet 10. mars 2011 (endret) ... Endret 18. mars 2011 av aok1 Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 10. mars 2011 Del Skrevet 10. mars 2011 Tror en grei måte ville være en enkel CMS over feks Wordpress eller Joomla. Så har man masse gode ferdiglagde themes man legger fort inn. Kan funke for noen, men de fleste har litt krav.. Lenke til kommentar
KOA1 Skrevet 11. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2011 Tror en grei måte ville være en enkel CMS over feks Wordpress eller Joomla. Så har man masse gode ferdiglagde themes man legger fort inn. Kan funke for noen, men de fleste har litt krav.. Men da får jeg ikke laga layouten slik jeg vill ha den i photoshop?? Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 Om du ikke vet hvordan du skal ta layouten fra photoshop til ferdig produkt er det layoutet like mye verdt som en sandsekk i sahara... Lenke til kommentar
laserlars Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 (endret) Tøft å ta på seg noe sånt, hvis man ikke vet hvordan man skal gjøre det Ettersom du ikke har tid til å lære deg, så ser ut som du må gjøre et valg mellom å bruke et CMS system som nevnt over, der du også får den login funksjonen du snakker om. Eller å bruke ditt eget layout, uten login. Endret 11. mars 2011 av laserlars Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 man kan lage egne templates ril de fleste CMS løsninger, men det er litt klundrete å implementere og få det til å se bra ut. Lenke til kommentar
vebbiii Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 Du vil lage en hjemmeside uten å kunne HTML/CSS og uten å bruke CMS? Lykke til. 1 Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 Jeg ville vurdert Squarespace i dette tilfellet. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 (endret) Stikkordet her er: Artisteer og Wordpress Har du disse to, så trenger du ikke kunne fletta av koding for en vanlig bedriftside med login. Men du må dog mestre Wordpress og installasjon av dette. Har laget mine egne sider ved hjelp av Wordpress og modifiserte themes og disse ser du her: http://www.bjerknez.no http://www.firmatjenester.no http://bilpleie.firmatjenester.no/ Denne har jeg laget for ett firma: http://www.skogs-mann.no Ikke noe hokus pokus, så lenge man kan å redigere noen koder og installere plugins. Endret 11. mars 2011 av BjerkneZ Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 Jeg ville vurdert Squarespace i dette tilfellet. Så ikke dum ut denne Men jaggu var det dyrt... ca. 3.000,- pr. år for den største pakka... Wordpress er 100% gratis og det eneste du betaler er evt. for ett theme og du får ett råflott theme for rundt 30 dollar, og her er det ingen løpende kostnader. Bortsett fra webhotell å slikt da, men det regner jeg med man må ha uansett. Det beste er jo sef. og kunne kode sidene sine selv, og jeg misunner alle som kan dette. Personlig er jeg ingen racer på koding, men jeg forstår poenget og hvordan det er bygget opp, så og redigere i en allerede laget kode synes jeg går helt fint. Blir mye av dette hvis man skal redigere themene til Wordpress. Etter min mening finner man dem flotteste themene til Wordpress her: http://themeforest.net/ Lenke til kommentar
-Léon- Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 Forstår ikke helt hvorfor en person tar på seg ansvaret for å lage en hjemmeside og si at man ikke kan html eller ikke vil ta seg tid til å lære det virker veldig rart. Det har forøvrig ikke så fryktelig lang tid å lære seg det elementære for å lage en hjemmeside. Finnes mange sider som har veldig gode 'tutorials'. Uansett lykke til, hadde vært kjekt om du oppdaterte oss med det ferdige resultatet. 3 Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 Jeg ville vurdert Squarespace i dette tilfellet. Så ikke dum ut denne Men jaggu var det dyrt... ca. 3.000,- pr. år for den største pakka... Wordpress er 100% gratis og det eneste du betaler er evt. for ett theme og du får ett råflott theme for rundt 30 dollar, og her er det ingen løpende kostnader. Bortsett fra webhotell å slikt da, men det regner jeg med man må ha uansett. Squarespace har programvaren og hosting i samme pakke. Selvsagt koster det litt, men for en uerfaren som er ute etter å ikke gjøre de helt store tabbene bør ikke disse kronene ha særlig stor betydning. 3000 kroner er ... 10 timers arbeid? 5? Skal ikke spare mye tid for å kunne forsvare en slik utgift. Wordpress er selvsagt billigere (bruker WP selv), men langt fra like enkelt å håndtere med tanke på design (pent ut av boksen), programmeringsvansker (WYSIWYG på Squarespace) og hosting (til å ikke ha dedikert server er opplegget ekstremt solid). Lenke til kommentar
emilkje Skrevet 12. mars 2011 Del Skrevet 12. mars 2011 Det jeg har tatt på meg, eller, delevis tatt på meg er å lage en nettside til ett firma, hvordan det skal se ut o.l har jeg klart for meg. problemet er å utføre det. Huff og huff. Dessvere ser jeg alt for mye av dette. At bedrifter i det heletatt ønsker å få et produkt av noen som ikke har gjort det før er for meg helt uforståelig. Å lage nettsider er en profesjon på lik linje med bygningsarbeid, og krever lang utdanning for å mestre. Det handler ikke bare om at "det skal se pent ut". Du må tenke på informasjonsstruktur, plassering av slagsstekst, SEO, branding, strategisk analyse av funksjonalitet, usability, readability... ja, jeg kunne ha fortsatt i evigheter. Alt dette er nødvendig for at en bedrift skal kunne få en fonuftig profil på nettet. Det er synd å se at folk behandler dette som om det ikke skulle være et profesjonelt yrke. Kanskje vi alle skal begynne å snekre kontorer til bedrifter også? /rant PS: Beklager at du ble den utvalgte, men jeg måtte bare blåse ut litt. Det er ikke personlig ment. 8 Lenke til kommentar
laserlars Skrevet 12. mars 2011 Del Skrevet 12. mars 2011 For å ikke snakke om sikkerhet.. Når man velger en ferdigløsning sånn som Squarespace så er vel den biten på plass, men har inntrykk av at det er en god del som også lager sine egne løsninger som ikke har den nødvendige kunnskapen. Tror ikke kunden (firmaet som skal ha nettsiden i dette tilfelle) ville satt pris på om det ble lagt ut propaganda, politiske slagord, personlig kundeinfo etc. rett på nettsiden for hvermansen til å lese. just sayin Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 12. mars 2011 Del Skrevet 12. mars 2011 Eg trur nok du berre må finne deg i å få hendene skitne. Du bør lære HTML og CSS som eit absolutt utgongspunkt. Det er ikkje vanskeleg, og ikkje så utruleg tidkrevande. Det er ikkje programmering egentleg, berre "oppmerking". Å skrive HTML er egentleg berre som å ligge på sofaen å kommandere. Du gjer det, du gjer det. Så sitt eg her. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 12. mars 2011 Del Skrevet 12. mars 2011 Man kan som sagt bruke Wordpress og dette er kanskje det mest økonomiske og effektive måten å gjøre det på hvis man ikke takler koding. Hvis bedriften bare vil ha en info-side ala denne: http://www.fossumjernvare.no eller lignende så kan du jo i ugangspunktet bare lage ett bilde i Photoshop og legge ut. Men de fleste firmaer der ute med middels snøring på markedsføring skjønner vel at en "skikkelig" hjemmeside/nettbutikk er løsningen i dagens samfunn. Jeg er ingen ekspert selv som sagt, men jeg synes TS har tatt seg litt vann over hodet her. En ting er å lage en hjemmeside, men det viktigste er jo å ha litt snøring på markedsføring, slik at du kan gi bedriften noen råd på veien. Her har du en kongebra nettbutikk som er oversiktligå fin... : http://arngren.net/ Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 13. mars 2011 Del Skrevet 13. mars 2011 At bedrifter i det heletatt ønsker å få et produkt av noen som ikke har gjort det før er for meg helt uforståelig. Å lage nettsider er en profesjon på lik linje med bygningsarbeid, og krever lang utdanning for å mestre. Tja. Fotografer beklager seg over amatører som leker i vei uten å bruke en krone på deres tjenester, snekkere ville helst hatt bruk av deres tjenester obligatorisk og så videre. I en del tilfeller er det klart at amatørene burde overlatt oppgaven til de som har greie på sakene, samtidig er det andre ganger pengene er viktigere enn detaljer i sluttresultatet. Spesielt med utviklingen de siste årene skal kravet være nokså høyt og pengene flyte nokså fritt for at det ikke skal være kurant å la en som har sånn omtrentlig peiling sette sammen noe ved hjelp av f.eks. Squarespace. Betyr dette at utviklere ikke har en oppgave, eller at resultatet ikke ville blitt bedre om noen profesjonelle var involvert? Selvsagt ikke. 1 Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 14. mars 2011 Del Skrevet 14. mars 2011 eg har lyst å lage selve layouten i photoshop og der stopper det egentlig Jeg har ikke lyst å begynne med html koding e.l. da jeg ikke har tid til å lære meg det. Når jeg "leverer" siden fra meg .. vill jeg helst at vedkommende eller webansvarlig for siden bare skal kunne trykke på "logg inn" og gjøre endringer, legge til / fjerne informasjon osv. direkte på siden. La oss sammenligne med bygningsbransjen : "Jeg har laget en (2d) tegning av et hus (forfra) og vil ha en maskin jeg kan bare dytte tegningen inni så popper det ut et hus i andre enden." Designet ditt i photoshop er sammenlignbart med den skissen, og får å få en fullt funksjonibel site (hus) utav det VIL kreve en del arbeid. Du har tre valg (slik jeg ser det): 1. Lære å mekke det selv (vil nok involvere MYE arbeid, samt bli dårlig resultat) 2. Fire på kravene og bruk en av prefab-løsningene der ute (wordpress osv) 3. Gi en sekk med mynter til noen som kan gjøre steg 1 for deg. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 14. mars 2011 Del Skrevet 14. mars 2011 Dermed så koker det vel hele ned til at det er Wordpress som er den gyldene middelvei her for trådstarter. Finnes drøssevis av guider for hvordan man installerer Wordpress samt bruker det, så det bør ikke by på noen problemer. Man har jo også joomla som er gratis, men personlig har jeg ingen erfaring med dette. Men det fungerer vel noenlunde på samme måte som Wordpress, sån grovt sett. Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 14. mars 2011 Del Skrevet 14. mars 2011 Dermed så koker det vel hele ned til at det er Wordpress som er den gyldene middelvei her for trådstarter. Finnes drøssevis av guider for hvordan man installerer Wordpress samt bruker det, så det bør ikke by på noen problemer. Man har jo også joomla som er gratis, men personlig har jeg ingen erfaring med dette. Men det fungerer vel noenlunde på samme måte som Wordpress, sån grovt sett. Vil si Joomla er litt enklere for nybegynnere å sette opp, men Wordpress vinner på det meste andre... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå