Postkassestativ Skrevet 10. mars 2011 Del Skrevet 10. mars 2011 Har akkurat kjøpt meg en Astra 1,8i 16V som jeg klarte å havarere dagen før jeg skulle skifte regreim. Jeg har bestemt meg for å skifte topplokk, da det er svært stor sansynlighet for at den er rassert. Da den røk kom det en fin metall mot metallyd. Så det sier vel hva som er defekt. Det jeg lurer på, er om det er noen måte å finne ut om det er slått hull i noen stempler, uten å ta av toppen. Det er ingen raslelyd når jeg dreier på motoren og den går lett i rundt, så jeg håper at det ikke ligger løse deler i motoren som eventuelt kan ha skadet sylinderveggene. Har en motor på handen, men jeg gidder egentlig ikke å hente hele motoren, da jeg må ta den ut av bilen der den står i tillegg til at det er en halvmeter med snø rundt den. Om jeg henter hele motoren må jeg alikevell skifte regreim, vannpumpe og toppaking, så kostnaden kommer på det samme. Kunne plukke det jeg giddet på bilen for 1000kr, men fikk ikke kjøpe hele bilen for vrakpant fordi han som hadde den, hadde en avtale med eieren om at han skulle selge deler av den for så å vrake den, når det ikke var noe mere å plukke av. Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 10. mars 2011 Del Skrevet 10. mars 2011 Lite sansynlig at en tynn ventil klarer å ødelegge et stempel. Så det er nok kun noen bøyde ventiler. Lenke til kommentar
hakkannen Skrevet 10. mars 2011 Del Skrevet 10. mars 2011 Trist sak. Du kan også ha vært heldig, hvordan høres det ut når du vrir registeret? Vet ikke akkurat med din motormodell, men ville tatt kontakt med et Opel-verksted for råd. 16v er ømtåligere enn 8v motorer dessverre. Kan jo ta av toppdekselet og se om kammen er hel, hive på ei ny reim og ta en kompresjonstest, det kan spare deg for litt penger. Hvis Opel mener det kan ha gått bra ved havariet vel og merke. Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 10. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2011 Tviler på at ventilene har berget, lyden som kom da reima røyk var ikke fin. Den røyk en gang på en vectra a jeg hadde. Da stoppet bilen bare, satte på ny reim å kjørte videre. Der sto det i Autodata at motoren var freewheeling og at skade var svært skjelden. På den motoren jeg har no står det at Damage will most liklely occour. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 16-vetilerne på disse motorene havarerer nesten sikkert, mens på 8-ventilerne er det bare å skifte reim og kjøre videre. Den eneste måten å finne dette ut om det er havari er å sette på en ny reim og ta en sylinderlekkasje-test. Vær likevel obs på at disse motorene (hvis det er en Astra F eller Astra G) er viden kjent for å havarere grunnet at oljen lekker forbi stemplene og oljen forbrennes. Den eneste måten å fikse dette på er å borre ut sylindrene og skifte til større stempel. Dette problemet går igjen på 1.4, 1.6 og til dels 1.8-bensinmotorene. Det vil ikke hjelpe å skifte hele motoren med en annen brukt. Jeg skjønner at du nettopp har kjøpt bilen, men revurder sterkt om dette er noe du vil invistere et større beløp i. Selv om du fikser ventiler, topp-pakning, register etc, så vil du alltid ha stemplene der som en stor svakhet. Hvis du bestemmer deg for å fikse dette, så få i allefall plugger kontollert for oljerester på den motoren som har havarert. Hvis toppen tas av, så bør også stemplene kontrolleres nøye for lekkasjer før toppen overhales. Beklager mitt negative innspill, men jeg unner deg ikke å reparere for store beløp på disse motorene. Det kan fort bli å kaste perler til svin... Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 12. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2011 Grunnen til at den havarerte var ikke stemplene. Vannpumpa va lekk, så det hadde kommet kjøleveske på registerreimen + at det var mye slark i vannpumpa. Så det er sikkert derfor reima røyk. Motoren har tross alt ikke gått lengre en 169000 å den brukte svært lite olje, så jeg tviler på at motoren er rom. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 12. mars 2011 Del Skrevet 12. mars 2011 Skjønte at motoren ikke havarerte grunnet oljeforbruk. Det eneste jeg sier er at disse motorene er ektremt dårlig produsert og at du bør ha det i bakhodet før du invisterer flerfoldige tusen på bilen. Min erfaring med disse bilene fra yrket mitt er uhyre dårlig, spesielt bensin-motorene med 16 ventiler. Ville bare nevne det. Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 13. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2011 (endret) Er enig i At 1.6 16V er noen oljedrikkende jævler, men har ikke vært utsatt for det på 1,8 og 2,0 16v. Hadde en 1,8 8v å den drakk olje samme med 2,0 8v. Hadde en Omega med 2,0 16V som hadde gått 400000km uten at den var så hard på oljeforbruket. Men Omegaen med en X20SE var tørst på både vann olje og bensin. Setter i stand bilen da jeg kun trenger å punge ut 3500,- for "ny" topp, slipesett med bolter, regreimsett, vannpumpe, olje med filter og kjøleveske. Endret 13. mars 2011 av Fjernsyn Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 16. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2011 Var kun 4 ventiler som var bøyd. Så det blir å bytte de ut om en stund også selge toppen. Har overhalt nytoppen med nye ventiltetlinger i dag, så bilen blir ferdig i løpet av morgendagen:) Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 17. mars 2011 Del Skrevet 17. mars 2011 Var kun 4 ventiler som var bøyd. Så det blir å bytte de ut om en stund også selge toppen. Har overhalt nytoppen med nye ventiltetlinger i dag, så bilen blir ferdig i løpet av morgendagen:) Hvordan så stemplene ut? Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 17. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2011 Helt fine, var ikke noen merker i de. Sylindrene hadde fine honespor. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 17. mars 2011 Del Skrevet 17. mars 2011 Helt fine, var ikke noen merker i de. Sylindrene hadde fine honespor. Good! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå