Gå til innhold

Skru opp FSB uten å røre minnet på Abit nf7 2.0

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
i bios har jeg noe som heter fsb/dram divider. Kan den ha noe med saken å gjøre?

Ja. Har du den på feks. 4:3 kjører rammen på 150mhz med fsb på 200. Men som sagt, dette gir dårligere ytelse, og du bør kun bruke det dor å teste ut hvor mye cpu/hk klarer.

Lenke til kommentar

fsb er bus`en bl. a minnet ligger på tror jeg. skrur du opp fsb, øker du kommunikasjonshastigheten mellom minne og prosessor dermed tror jeg ikke du kan øke fsb uten at minnet følger etter på samme hastighet.

(Deet er en nordside og minnekontroller og litt mer som skal inn her en plass men dette er enkelt forklart etter sånn jeg har forstått det)

Lenke til kommentar

Å kjøre minnet asyncront med FSB resulterer i økt latency, og dermed redusert ytelse/båndbredde. Det du burde gjøre er å teste hva brikkene dine er gode for.. jeg tror nemlig de klarer nærmere 200Mhz stabilt.

Prøv å kjør feks 200 FSB med minne sync.. du må nok sette opp vdimm litt, men det er ingen fare. Prøv deg frem til til du finner max stabile hastighet.

Bare ikke kjør minnet async.. dette gir faktisk redusert ytelse.

Lenke til kommentar
Sette opp Vdimm? Vil det si å skur opp volten på minnet, den sto på 2.6, hvor langt opp kan jeg gå uten problemer?? Forresten så har jeg skrudd opp volten til 1.6 på prosessoren, er dette noe problem? (Xp1700 DLT3C JIUHB 0307 VPMW)

Vdimm er ram spenning ja..helt riktig. Du kan fint kjøre 2.8.. 2.9 går også fint, men kan muligens forkorte levetiden noe. Alt under 2.9-3.0 synes jeg er relativt trygt.

Vcore øker du ikke før cpu blir ustabil, eller nekter å boote. Pga. varmeutviklingen så burde man kjøre så lav vcore man kan.

Lenke til kommentar
Har tydeligvis dårlig minne... Maskinen nektet og boote på vdimm 2.7. måtte resette cmos. Tydeligvis ikke veldig mye å gå på.

Når man øker vdimm så øker man bare spenningen som blir tilført brikken, og det har ingenting å si for ytelsen. Om maskinen din ikke booter med 2.7vdimm så er det veldig rart. Sikker på at du ikke endret på noe annet?

Vdimm økes når rambrikken blir ustabil, akkurat som med CPU og vcore. Bare det å øke spenningen skal ikke ha noe å si i den retningen. Maskinen skal heller bli mer stabil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...