Gå til innhold

Jesus fortjente å bli drept!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Paulus’ brev til efeserne:

5 Dere slaver, vær lydige mot deres jordiske herrer som mot Kristus selv, med frykt og respekt og av et oppriktig hjerte.

Og jeg som trodde det var Jesus som var for slaver... :p

Var en skikkelig jævel denne jesusen.... Han var ihvertfall ingen gudesønn, for gudesønner vet at slaveri er galt samme hva slags år det står på kalenderen, så her er det ingen unnskyldning som passer selv for kristne.... Jesus som gudesønn er en løgn... Ikke var jesus serlig smart heller, bare hør på denne:

Det er ikke gitt at dette var åpenbart for han, man ser jo at han og hans såkalte far ikke er ett i tiden på jorden, blant annet redselen før døden... Men igjen slaverikoblingen din er fra Paulus, og ikke Jesus...

" Han fikk se et fikentre ved veien og gikk bort til det, men fant ikke annet enn blad. Da sa han til treet: «Aldri mer skal du bære frukt.» Med det samme visnet treet. " (Fra Evangeliet etter Matteus) En gudesønn burde da ha visst at et fiken tre ikke bærer frukter utenfor sesongen, eller hva? Og hvorfor snakker han til et tree liksom? Er fyren åndsvak?

Hvordan vet vi at det var utenfor sesongen? Og uten at jeg gidder å søke opp teksten, var han faktisk på utgikk etter fiken eller var det en annen grunn til at han gikk bort til det? Men ja. I seg selv ville jeg kalle det å prate til et tre for ganske spesielt...

Lenke til kommentar

Hvor står det?

Lukas, kapittel 7:1 og utover.

Det står tjener, men...

Det er rett og slett oversatt til "tjener" fordi det passer bedre for dagens verdisyn.

I eldre versjoner / ærligere versjoner av bibelen står det slave.

Han belønner ikke bare slaven med livet, men belønner eieren av slaven med lovprising, når det var en ypperlig mulighet til å rakke ned på slaveri ved å sette slaven fri.

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

Er det ingen andre som finner førsteinnlegg svært selvmotsigende?

Slik jeg ser det er ikke problemet hva man tror/ikke tror på, men menneskers egoisme, stolthet, og mangel på respekt for hverandre.

Nå har ikke jeg lest Bibelen, men jeg har forstått det slik at hovedbudskapet er noe slik som tilgivelse og å være gode mot andre.

Heller ikke "ateismen" (vet det er upopulært å sammenligne det med religion, siden det er "ingenting") oppfordrer til mord, men her er det allikevel en som dømmer om hvem som har rett til å leve eller død. For å sette det litt på spissen; trådstarter ville ha drept Jesus selv.

Hvis religion kom etter menneskene, kan man vel knapt skylde på religion uansett. Skyld på menneskene.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Hvis religion kom etter menneskene, kan man vel knapt skylde på religion uansett. Skyld på menneskene.

Minner meg om NRAs mantra "Guns don't kill people, people kill people", hvorpå jeg alltid tenker: Guns don't kill people, but they sure help.

Lenke til kommentar

Greit at religion er bullshit og mye i historien rt dumt, men hadde ikke det skjedd så hadde ikke du sittet her idag og skrevet på forumet. Eller i det hele tatt levd!

Altså, hvis ikke menneskene (som ikke hadde guder for 2 millioner år siden) hadde oppfunnet gudene, så hadde ikke vi sittet her?

Tja.

Hvis ikke det var for andre verdenskrig ville nok ikke de som er født i europa etter 1945 blitt født, fordi hendelsene forandret verden og hendelsesforløpene som ellers ville hendt.

Så i en hypotetisk alternativ verden hvor menneskene ikke oppfant gudene, ville ikke noen av oss vært her -- det ville vært noen helt andre personer.

...

Menneskene hadde allerede oppfunnet mange guder før guden Gud ble påtenkt.

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

Greit at religion er bullshit og mye i historien rt dumt, men hadde ikke det skjedd så hadde ikke du sittet her idag og skrevet på forumet. Eller i det hele tatt levd!

I en alternativ virkelighet, der religion aldri ble funnet opp, kunne man ha sagt akkurat det samme: "Hadde religion blitt funnet opp, hadde ikke noen av oss sittet her i dag".

Og som Red Frostraven nevnte: Du kan si det samme om absolutt alle andre hendelser.

Lenke til kommentar

5 Dere slaver, vær lydige mot deres jordiske herrer som mot Kristus selv, med frykt og respekt og av et oppriktig hjerte.

1) Som andre har sakt: Paulus, ikke Jesus

2) Tenkt på at slaver ikke nødvendigvis er ment i bokstaelig betydning?

Jeg syns det er innteresant at alle kristne skylder på forfatteren når de finner noe de ikke liker, men vis de liker det så sier de det sa jesus.

Endret av Grinchen
Lenke til kommentar

Nå er dette fra Paulus' brev til filipperne, og man kan ikke bruke det som grunnlag for å si at Jesus ikke hadde noe i mot slaveri. Jeg mener ikke å unnskylde eller bortforklare det som står der, det ser jeg ingen grunn til.

Les sammenhengen:

Paulus' brev til Efeserne, kap 6:

Dere slaver, vær lydige mot deres jordiske herrer som mot Kristus selv, med frykt og respekt og av et oppriktig hjerte. 6 Vær ikke øyentjenere som bare vil gjøre mennesker til lags, men Kristi tjenere som helhjertet gjør Guds vilje. 7 Gjør tjeneste med et villig sinn; det er Herren og ikke mennesker dere tjener. 8 Og dere vet at Herren skal gi hver enkelt igjen for det gode han gjør, enten han er slave eller fri. 9 Dere herrer, gjør det samme mot slavene deres. Bruk ikke trusler! Dere vet at både de og dere har samme Herre i himmelen, og han gjør ikke forskjell på folk.
Endret av Annonymous
Lenke til kommentar

Fritt oversatt til:

"Jaja gutta, jeg vet det suger å være slave, men hvis dere bare har trua på gud og gjør som han har befalt så vil dere få det fantastisk når dere dør.

Det viktige gutta, er at dere gjør det eierne deres sier, men altså å også huske på gud. Da er det ikke så farlig å være slaver, for dere vet dere får det godt til slutt, hvis dere elsker gud."

Dette er mye av budskapet i biblen, livet kan være ræva til tider, men hvis man tror på gud så får man det konge når man tar reper`n. En perfekt måte å få lettlurte fjols til å altså akseptere situasjonen, uansett hvor ræva den er. En slags trøstebok hele greia, bare synd at det ikke er noe bevisst liv etter døden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...