Glasskonstruksjon Skrevet 10. mars 2011 Del Skrevet 10. mars 2011 Når vi ser med øynene blir jo informasjon sendt videre via synsnerven til en spesiell del av hjernen, som tolker dette og gjør at vi ser. Men hva med når vi lukker øynene og ser for oss ting, og når vi drømmer? Er det den samme delen av hjernen som gjør arbeidet med å gi oss disse bildene, eller skjer det et annet sted? Lenke til kommentar
Slettet--- Skrevet 8. juli 2011 Del Skrevet 8. juli 2011 kan jo hende at det er på en måte tankene dine som blir analysert av endel av hjernen som så blir sendt til samma sted som der synsnerven sender til? får det går ikke og sende tankene til synsnerven, da den absoberer lys hvis jeg ikke tar feil Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 8. juli 2011 Del Skrevet 8. juli 2011 Fra hukommelsen til den delen av hjernen som prosesserer/setter sammen alle følelsesinntrykk ville jeg trodd. Ergo, ikke synsenteret. Du hører jo lyd, føler, ser etc.. i en drøm, og hos meg er det tydelig at det er alltid er en god blanding av ting jeg har opplevd før, ting som jeg har tenkt meg, samt en del oppspinn, så det må jo komme fra hukommelsen i det minste. Lenke til kommentar
ChappyD Skrevet 17. august 2011 Del Skrevet 17. august 2011 NJa... Så vidt jeg vet er det de samme områdene i hjernen aktiviseres ved våkenhet og søvn. Men ved drømme søvn utvinnes et stoff som heter Dimethryltryptamine (DMT) som er et sterkt hallusinogent stoff. Så man er egentlig på en liten syre tripp... Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 17. august 2011 Del Skrevet 17. august 2011 Alle bilder dannes i det samme området av hjernen, synssenteret. Dette gjelder enten det er den direkte tolkningen fra signalene fra øynene eller bilder tilnyttet drømmer eller hukommelsen. Mennesker som har vært blinde hele livet drømmer heller ikke i bilder, men i lukter og lyder, altså slik de oppfatter verden. Hadde drømmebildene oppstått i et eget drømmesenter i hjernen burde denne delen av hjernen kunne laget bilder uavhengig av om personen var født blind eller ikke, men det skjer altså ikke. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 29. august 2011 Del Skrevet 29. august 2011 Alle bilder dannes i det samme området av hjernen, synssenteret. Dette gjelder enten det er den direkte tolkningen fra signalene fra øynene eller bilder tilnyttet drømmer eller hukommelsen. Mennesker som har vært blinde hele livet drømmer heller ikke i bilder, men i lukter og lyder, altså slik de oppfatter verden. Hadde drømmebildene oppstått i et eget drømmesenter i hjernen burde denne delen av hjernen kunne laget bilder uavhengig av om personen var født blind eller ikke, men det skjer altså ikke. Om det er er synssenter eller et "drømmesenter" (eller noe annet senter) så er det jo uansett et faktum at de henter informasjon fra hukommelsen, og de som har vært blinde hele livet har da følgelig heller ingen minner av bilder, men da av lukt etc.. Siden ikke blinde strengt talt har brukt synssenteret så skulle det jo høres litt rart ut om det er der drømmer genereres... dont you think? Antar også at de som har skadet synssenteret og mistet synes av den grunn fortsatt har drømmer... Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 Drømmebildene kommer fra minner (via synssenteret). Det man ser i-err-ell er i stor grad også minner. Man kan vel si at man ser med hjernen, ikke med øynene. Derfor er det ikke vanskelig å forestille seg at drømmebilder og bilder fra virkeligheten har ting til felles. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå