bamsefar Skrevet 12. juli 2003 Del Skrevet 12. juli 2003 Hei, skal etter lang tid endelig bestille meg vannkjøling, og jeg er nå ute etter det nesten beste. Altså ikke Vapo eller Prometia. Poenget er at det ikke skal svi bukse og samtidig kjøle veldig bra. Det jeg er ute etter er ett oppsett som er bedre enn Waterchill, men vis ingen kommer med noe som jeg føler for så går jeg for waterchill. Det jeg trenger er: -Kjøleblokk -Radiator -Pumpe Alt annet har jeg eller kan skaffes for en billig penge. Skal bare kjøle cpu i første omgang men skal føye på mer etterhvert så utbyggingsmulighetere er alpha og omega. Har dårlig tid nå, men er tilbake om noen timer. Håper på å få bestilt i løpet av dagen. Alle råd tas med takk.. - Lenke til kommentar
bamsefar Skrevet 12. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2003 Det jeg tenkte på selv var: -Danger Den Maze 4 PIV 478 NOK 465.00 (Netconnection) -Radiator (Det jeg lurer mest på) -Eheim 1048 (3DFXCool) Et pluss med Waterchill er at du har Chillkontrollen som starter opp settet samtidig som du skrur på maskinen, men et rele er ikke akkurat vanskelig å fikse så det legger jeg ikke så mye vekt på. Et annet pluss er at WC kjøler bra for en billig penge. De få minusene jeg har hørt om WC var vel resultat av et mandagsprodukt, eller? Det som jeg legger mest vekt på er at flere klager på at radiatoren til WC er for dårlig og flere har dermed byttet denne ut, men det betyr (i min mening) sløste penger. Altså kjøpe settet for å så bytte ut 1/3 av det. Alt du får med (utenom Chillkontrollen) har jeg selv eller skaffer. Slanger har jeg nok av, klemmer, nipler, vifte® til radiator, om så en vanntank. (Skal uansett kjøre uten vanntank) Så spørsmålet mitt er da egentlig, finnes det noen komponenter som satt sammen er bedre pris/ytelse enn WC? Jeg er ikke interresert i en radiator som koster 1,4 høvdinger selvom den river skjorta og mer av konkurrentene. Det er det ikke verdt. Det som jeg ser som aktuelt å føye på etterhvert er: -GPU/VPU (Neste kort blir radeon ) -Nortbridge Er vel ikke vits med et monstrum av en pumpe heller? Eller? Har oppigjennom tidene sett flere som har testet normale systemer (altså ikke systemer som kjøler alt og mer til) med store og små pumper, og tjent minimalt viss ikke ingenting. Så er det vits å kjøpe en Eheim 1048 når man kan få en Aquabee til under halvparten av prisen. Beklager for den lille snerrete tonen jeg hadde i mitt innlegg ovenfor, var litt stresset. Jeg setter stor pris på absolutt alle svar jeg får (sålenge du ikke kommer med "Kjøp vappo" "Prometia er tingen" :wink: ) Tusen takk for at du tok deg tid til å lese denne utrolig lange posten. Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 12. juli 2003 Del Skrevet 12. juli 2003 Først må jeg jo si det ikke finnes noe fasitsvar. Men det du er inne på er jo bankers nok. Kjøp en Maze 4. Den har "normale" slangenipler, slik at videre utbygging er en lek. Ytelsen ligger i toppsjiktet. Hvis du mener du har plass, gå for 1/2" dimensjon. Ellers holder 3/8" Til radiator er et varmeregister til en bil veldig bra. Men de kan jo være litt vanskelige å montere/ukurrant størrelse. Skal du ha det lettvint, kjøper du en Blackice Extreme 2. Det holder forsåvidt med utgaven for 1 120 vifte. Microplex har også meget gode radiatorer i form av Airplex EVO 120, 240, og 360. Og som alltid, jo større radiator, jo bedre. Men selvfølgelig - du bør jo ha plass til den. Med pumpe er jeg litt usikker. Jeg har selv Aquabee. Jeg og flere har opplevd litt startproblemer på den. Men det virker som min er kurrert nå, og den snurrer som en drøm. Ang. Eheim, så er de vel bankers på oppstart, men her hører jeg mange som får litt problemer med støy. I tillegg er de litt dyrere, og endel fysisk større. Så konklusjonen blir vel og kjøpe en MaxiJet Ca 500 liter i timen og opp er passe kapasitet. Med dette så har du et enkelt og robust kjølesystem som lett takler utbygging med flere vannblokker. Og du, ikke stress. Ingen butikker sender ut varene før mandag. Lykke til Lenke til kommentar
bamsefar Skrevet 12. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2003 Stresser egentlig ikke etter å kjøpe, selvom det så slik ut i min første post. Jo takk, har tenkt på varmeregistre for bil, men de tar alt for mye plass etter min mening. Det jeg skal gjøre er å lukke radiatoren inne i et lite plexiparadis og føre kald luft inn og luften ut igjen uten å være i kontakt med resten av systemet. Skrue hadde en tegning på dette som han delte med oss for godt et år siden som jeg har spart på og ideen er fiffig den. Stilig blir det også. Så derfor er ikke varmeregistre på tale. Hadde egentlig tenkt å vente til Vidar la ut sin radiator test, men klarer ikke vente lengre nå (Den er vel ikke lagt ut eller?) Hvordan den ser ut er irrelevant, så derfor ser jeg ikke vitsen å kjøpe chrome og andre harryutgaver av kjente radiatorer. Alt skal inn i et Aerocool kabinett. Har glemt modellnummeret! Har sett på Black ice, extreme og maxi og jeg har ikke utelukket eller gått for noen enda. Vil helst høre resultater fra andre med disse. Hvordan microplex's Airplex Evo serie yter vet jeg ikke noe om. Derfor er jeg veldig keen på brukererfaringer og håper å få de også. Har vel egentlig bestemt meg for maze 4 etter Ok.no's omtale. Litt puss gjør meg heller ingenting selvom den ikke skal være sånn. Var vel et mandagsprodukt uansett. Har lillebroren til Eheim 1048 liggende i et akvarium og kan ikke si at den bråker. Hvordan den er i tørrtillstand og ute av akvariumet vet jeg ikke.. 400kr er egentlig ikke så mye for litt "power" men vil jo selvfølgelig holde kostnaden nede vis mulig så lenge det ikke går utover ytelsen. Nå har jo store og små pumper små betydning når man tenker på størrelsen av mitt lille oppsett så jeg tenker mer støy og oppetid. En pumpe som stopper plutselig, om så en gang er en gang for mye. (Skal jo selvfølgelig lage meg noen sikkerhetsløsning vis dette skjer) Glemte å nevne dette tidligere, vannkjøling skal brukes til å klokke og til å redusere støy. Tusen takk for svar. Lenke til kommentar
picachu Skrevet 13. juli 2003 Del Skrevet 13. juli 2003 Bare for å ta det med radiatoren til WaterChill. I ytelsestester kommer den likt/og bedre ut enn blackice extreme. Der var 1 inne på forumet her som mente WC-Radiatoren bare var drit, men husk at samme mann måler cputemp ved siden av cpu og mener at cpu-kjøleren fungerer bedre halvfull av luft. De radiatorene du har nevnt vil selvfølgelig gjøre en bedre jobb da de har dobbelt og 3dobbelt kjøleareal. WC er 1x120mm og skal iflg Asetek klare 400W Jeg er av den oppfatning at WC holder mål i massevis. Du får god kjøling til lav pris. Vannpumpen til WC yter 700l/t og er stille. Den er så stille at jeg i begynnelsen måtte ha øret inntil den for å være sikker på at den gikk. Har selv WC med cpu og gpu blokk. Orginal radiator montert nede i et Chieftech kabinett. Ikke ideel plassering siden det er litt "tett" på sugesiden. Jeg får ikke maksimal effekt siden det er litt dårlig gjennomstrømning. Så med 2 kjølere påkoblet ligger jeg på 44 grader på cpu midt på sommersdagen. Vil jeg ha noen grader til (39-42), må jeg nok kjøpe meg en radiator til. Lykke til med prosjektet Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 13. juli 2003 Del Skrevet 13. juli 2003 Unskyld språket men gi nå f... i disse radiator-ratingene fra produsent. For hvis vi skal se på testen til Asetek, er det jo litt rart at disse kommer likt ut når BIX faktisk er ratet til hele 916 watt fra sin produsent. Jeg venter på test fra Hondaen jeg. Lenke til kommentar
bamsefar Skrevet 13. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2003 Bare for å ta det med radiatoren til WaterChill.I ytelsestester kommer den likt/og bedre ut enn blackice extreme. Der var 1 inne på forumet her som mente WC-Radiatoren bare var drit, men husk at samme mann måler cputemp ved siden av cpu og mener at cpu-kjøleren fungerer bedre halvfull av luft. At Yngvejos hadde blokken halvfull kan nå være en ting, en annen ting er at når han endelig fikk ut luften så var det "bare" en forskjell på 3 grader. Men det absolutt store var jo at på en prosessor klokket mye lengre enn min hadde en lavere temp (med en Black Ice II) enn du har på en langt "tregere" prosessor med orginalradiator. Dette i seg selv sier vel litt om kjøleevnen til orginalradiatoren til WC (Hvis tempmålingene han kom med var sanne) Har vel egentlig bestemt meg for å droppe WC, og gå for Maze 4.. Har følgende radiatorer i hodet: -Black Ice Extreme 2 -AC radiator, "airplex EVO 240" (Har ikke plass til en lengre radiator) -BlackIce II Hvilke av disse har best ytelse. Da mener jeg ikke pris/ytelse, men ytelse! Om jeg må spytte i litt mer en jeg trodde får så være. (Holder selv en knapp på BIE 2) Når det gjelder pumpe så er jeg fortsatt blank. Men Eheim 1048 (Pris) pumpa er vel egentlig avskrevet med mindre noen vet om en grunn til å gå for den. Tusen takk for svar.. Lykke til med prosjektet Takk Lenke til kommentar
8483838383 Skrevet 14. juli 2003 Del Skrevet 14. juli 2003 'Nå er det 7c over romtemp med full vanblokk og sensoren bedre plassert og bi2, - med waterchill radiatoren er: Tykke rør, dårlige finner som er bøyd før man åpner pakken, vanskeli å få tett (jeg måtte bruke 3 slangeklemmer samt sillicon) og forjævlige feste muligheter! Skal inrømme det at min påstand om at vanblokka SKAL være halvfull var bare ett desperat forsøk på å få folk til å tro at jeg faktisk hadde rett etter første posten jeg leste om det så fylte jeg opp blokka helt (var ett helvete å rydde nok til at jeg kunne legge ned pcen ) Lenke til kommentar
picachu Skrevet 14. juli 2003 Del Skrevet 14. juli 2003 Oppdatering på Waterchillen. Etter å ha flashet til siste Bios så får jeg bedre temperaturer. Det spørs jo om de er riktig nå eller om det var før ny bios de var riktig. Sensor 1 er kabinett, Sensor 2 er CPU Romtemperatur er 24.6 grader og vanntemperatur er 30 grader. Iflg termometeret jeg bruker til å måle vanntempen med så kan det iaf stemme at kabinett-temperaturen er 30grader. Lenke til kommentar
Boye Skrevet 15. juli 2003 Del Skrevet 15. juli 2003 Tja si det, kabinett temperatur påvirker omtrent hele oppsettet Chipset/motherboard viser 29'C, mens CompuNurse viser 23'C i selve kabinettet. Vannet mitt er 32'C faktisk - iiik! (kjører dual CPU) Det hele kan være ganske forvirrende, og kan egentlig bare anbefale termometere (bruker selv Compu Nurse flat-følere). Lenke til kommentar
oeb Skrevet 16. juli 2003 Del Skrevet 16. juli 2003 Hvis du mener du har plass, gå for 1/2" dimensjon. Ellers holder 3/8" 1/2" er bare tull, han skal ikke kjøle ned en bilmotor. 3/8" er stort nok, passer fint med Eheim 1048, en får sånn passe vanntrykk. Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 16. juli 2003 Del Skrevet 16. juli 2003 Lite spørsmål med bi2 og wc Størrelsen på radiatorene Har hørt at wc sin radiator tar større plass en bi2? Stemmer dette og kor mykje plass tar dei. mvh JanEirik Lenke til kommentar
bamsefar Skrevet 20. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2003 Da er vannkjølinga i hus. Endte med Maze4 og Black Ice Extreme 2. Fungerer ypperlig. Kjører med to papst 26dbs vifter på 7v.. Har riktignok ikke fått montert noe termometer, men kan nok si at temperaturen er lav I følge bios er den på 33c idle og 37 load på 3.1GHz @1.8V. Om dette er riktig eller ikke vet ikke jeg, men det er stille og fredelig. Nå er det bare den hersens VPU vifta til Rv9800pro som bråker, men regner med å bytte den fort ut. Takk for hjelpen! Lenke til kommentar
NorLord Skrevet 20. juli 2003 Del Skrevet 20. juli 2003 Morgen alle glade Gratulerer bamsefar :smile: Kjører selv på en black ice extreme og 2x120mm papst (som går på 1000rpm's meste av tiden) Tyst og fint Har Swiftech kjølere rund baut,chipset,cpu,gpu Og tro meg det var deilig å få vekk vifta på 9700 kortet Lykke til og håper du blir fornøyd med vannkjølingen /jan Lenke til kommentar
zemtex Skrevet 24. juli 2003 Del Skrevet 24. juli 2003 Hay! Vurderte å starte nytt emne, men folk blir som regel rabiat når det tas opp noe som det allerede er blitt diskutert... Har så smått vurdert å komponere et vannavkjølingsoppsett. Har nå en Swiftech MCXC478 med PAPST vifte på, men kunne tenke meg noe som er mere lydsvakt og har mer kapasitet(på å fjerne varme). Har nettopp installert en P4 2.4 som akkurat nå går på 3.0(default volt)... Tror det er mer å hente, pluss at RAM'n har noe å gå på... (DDR433 @ DDR400 :-? ) Planen er å benytte en Maze(den som Overkl.. kåret til beste blokk), evt kjøre på med alle tre fra WaterChill (CPU, GPU og chipsett). Pumpen vurderer jeg den som MP nettopp har fått inn, ok spec's tell 195,-... Evt Eheim hvis jeg føler meg rik(neppe) Den nye på MP har nesten samme spec's som Eheim forresten. Raddis'n blir mest sansynelig plassert i en gammelt 486 kabinett(rettere sagt ramme ) sammen med en vifte av GOD størrelse. Forresten så skal jeg bruke en bil-raddis... Dette er som sagt en idè... Så hvis noen har noen råd/frarådninger, så er jeg åpen for det! Regner med at 3/8" slanger er ok...? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå