mrhaugland Skrevet 10. mars 2011 Del Skrevet 10. mars 2011 Vi er en kameratgjeng som noen ganger pleier å samle oss for å spille noen gamle klassikere sammen, men sliter ofte med lagg. Dette er spill som CS 1.6, AOE2, RA2, Worms World Party. Vi sitter på kablet nettverk og har en 8 ports 100mbps - switch. Jeg frykter at dette kan være årsaken til lagg og ønsker å kjøpe en rimelig dlink 1gbps switch og benytte Cat5E kabler. Men på spesifikasjonene til de forskjellige switchene skiller dem mellom half duplex og auto/full duplex. Jeg har lest meg opp til å forstå at det er snakk om enveis og toveis sending av data. Mitt spørsmål er: bør jeg manuelt sette den til full duplex (jeg antar at full er bedre en half) når jeg vet at nettverkskort, kabler og switch alle støtter 1gbps? Er det noen andre gode tips vi kan tenke på når det gjelder å få bukt på laggen? Takk for alle svar Lenke til kommentar
Gr@nitt Skrevet 10. mars 2011 Del Skrevet 10. mars 2011 100 mbps kan ikke være årsaken til lagg... Hvor stor båndbredde har du fra nettleverandøren? 20 mbps? 100 mbps holder i massevis. Ville feilsøkt litt til. Lenke til kommentar
mrhaugland Skrevet 11. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2011 100 mbps kan ikke være årsaken til lagg... Hvor stor båndbredde har du fra nettleverandøren? 20 mbps? 100 mbps holder i massevis. Ville feilsøkt litt til. Er ikke koblet til internett når vi spiller. Bruker kun en switch som har vært opp til 100mbps mellom de fire maskinene. Feilsøkt hva? Uten internett er det ikke noe nedlasting som kan dra bandbredde, maskinene er gode nok til å takle spillene fint. I RA2 og AOE2 er det slik at det går helt fint i starten og utover, men mot slutten når man har bygd seg opp og når maksimalt antall tillatte enheter og skal gå til krig sammen (mange enheter samles i samme bilde) da går det fryktelig tregt. Tolker det som manglende bandbredde. Andre tips? Lenke til kommentar
Gr@nitt Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 (endret) 100 mbps kan ikke være årsaken til lagg... Hvor stor båndbredde har du fra nettleverandøren? 20 mbps? 100 mbps holder i massevis. Ville feilsøkt litt til. Er ikke koblet til internett når vi spiller. Bruker kun en switch som har vært opp til 100mbps mellom de fire maskinene. Feilsøkt hva? Uten internett er det ikke noe nedlasting som kan dra bandbredde, maskinene er gode nok til å takle spillene fint. I RA2 og AOE2 er det slik at det går helt fint i starten og utover, men mot slutten når man har bygd seg opp og når maksimalt antall tillatte enheter og skal gå til krig sammen (mange enheter samles i samme bilde) da går det fryktelig tregt. Tolker det som manglende bandbredde. Andre tips? hvilken HW har du på maskinene? (poenget med båndbredden var at du har mer lokalt en det spillet var designet for) Kan hende det er switchen. Sjekk at alle kortene(NIC) kjører Full duplex og 100 mbps Endret 11. mars 2011 av Gr@nitt Lenke til kommentar
The Crusher Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 jeg slet før med lagg når jeg hadde lan med en switch. problemet mitt var at swichen ikke klarte å jobbe raskt nok. Byttet ut switchen, og det fungerte fint, men jeg bruker nå en trådløs ruter... har ingen forslag til hva du kan kjøpe. Lenke til kommentar
mrhaugland Skrevet 11. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2011 hvilken HW har du på maskinene? (poenget med båndbredden var at du har mer lokalt en det spillet var designet for) Kan hende det er switchen. Sjekk at alle kortene(NIC) kjører Full duplex og 100 mbps HW skulle det ikke være, alle maskinene er 2009 - modeller eller nyere. Det er dog laptoper, men det er såpass gamle spill og med såpass nye maskiner så burde det ikke ha noe å si. Vi har aldri endret noen innstillinger vedrørende duplex, skal teste dette ved neste anledning. jeg slet før med lagg når jeg hadde lan med en switch. problemet mitt var at swichen ikke klarte å jobbe raskt nok. Byttet ut switchen, og det fungerte fint, men jeg bruker nå en trådløs ruter... har ingen forslag til hva du kan kjøpe. Jeg har en Dlink DIR655 router hjemme som har 1gb på alle kablede porter, skal forsøke å benytte den neste gang. Lenke til kommentar
Gr@nitt Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 jeg slet før med lagg når jeg hadde lan med en switch. problemet mitt var at swichen ikke klarte å jobbe raskt nok. Byttet ut switchen, og det fungerte fint, men jeg bruker nå en trådløs ruter... har ingen forslag til hva du kan kjøpe. kjører 1055t @ 3725 x 6 (boxed) Hvis dette er tilfelle. da er det bare løp og kjøp. 1gbps full duplex switch eller router. cat 5e kabler. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå