Gå til innhold

For sent å kunne bli kirurg?

Choping

Anbefalte innlegg

Heia! Jeg er snart ferdig med en master i fysikk, og jeg syntes det er fantastisk fag og er det rette for meg. Jeg er 27 år... Vel, jeg så denne videoen på vg.no om hjertekirurgi, jeg ble litt fascinert! Jeg alt for lenge hatt tanken om at leger bare stikker fingern i rompa på gamle mennesker. Ja, så uvitende har jeg vært... Er det for sent for meg? Hvis jeg hadde søkt på medisin etter masteren vil du noen gang kunne få en jobb som hjertekirurg f. eks.? Eller må du være så ung som mulig, hendene dine skal være i tipp topp form? Eller er dette fremtidens jobb for datamaskinene våres... Enkelt å greit.. er det mulig eller det for sent? Jeg har vært litt hypokonder før... er det ekstra for sent da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heia! Jeg er snart ferdig med en master i fysikk, og jeg syntes det er fantastisk fag og er det rette for meg. Jeg er 27 år... Vel, jeg så denne videoen på vg.no om hjertekirurgi, jeg ble litt fascinert! Jeg alt for lenge hatt tanken om at leger bare stikker fingern i rompa på gamle mennesker. Ja, så uvitende har jeg vært... Er det for sent for meg? Hvis jeg hadde søkt på medisin etter masteren vil du noen gang kunne få en jobb som hjertekirurg f. eks.? Eller må du være så ung som mulig, hendene dine skal være i tipp topp form? Eller er dette fremtidens jobb for datamaskinene våres... Enkelt å greit.. er det mulig eller det for sent? Jeg har vært litt hypokonder før... er det ekstra for sent da?

Hvis du er ferdig med en utdannelse i et fag som du syntes er fantastisk så må jeg si at du burde tenke deg særdeles godt om før du hiver deg på et medisinstudium.

Medisinstudiet tar 6 år. Deretter skal du ut i 1.5 år turnus/basistjeneste, sannsynligvis med noe ventetid.

I tillegg så har det vært en ekstrem økning i antallet medisinstudenter i det siste noe som gjør at det begynner å bli meget vanskelig å få de mest attraktive stillingene. Kirurgi er et av de mest populære fagene, kanskje spesielt innen hjertekirurgi og liknende prestisje fag.

Om du begynner på medisinstudiet til neste år (årets søknadsfrist har vel gått ut?) så er du muligens i gang med kirurgifaget i løpet av 2020-2021.

Når det er sagt så er det ikke uvanlig med medisinstudenter som begynner studiene i slutten av 20-årene. Min erfaring er at omtrent 10-15% er over 25 år når de begynte studiet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...