Gå til innhold

Oppgradering av bredbånd med håpløse forelde


Anbefalte innlegg

Hei, jeg bor sammen med foreldrene mine.

 

Men problemet er at foreldrene mine har:

 

http://kabel.canaldigital.no/kabel-tv/Bredband/

 

Mini

Mbps: 1.0/1.0

 

Men nå har jeg sett at telenor selger: (Og kan levere dette til min adresse).

 

http://www.telenor.no/privat/bredband/bredbandsabonnement/superbredband/index.jsp

 

Bredbånd 25/5

 

449 per måned.

 

Jeg har salgt jeg kunne fint betale mellomlegget, siden foreldene mine ikke trenger raskere bredbånd, og de redd for problemer med som kan oppstå underveis og priser som kan dukke opp er det ikke så enkelt å overbevise foreldene mine.

 

Problemer er også vi bare har bredbånd fra canal digital over kabeltv.

Slik at jeg er usikker på om det vil fungere å bare bytte ruteren?

 

Nå har vi ganske så ny Jensen ruter, N vet ikke om det er forskjell på kabelselvskapene og rutere? Eller er noen lås til enkelte rutere?

 

Begge bruker vel TP kabel? så det burde vel ikke bli stort problem?

 

Selv har jeg vurdert mobil bredbånd, men det ville kostet meg over 6 ganger høyere pris, og langt dårligere hastigheter.

 

Problemet er også jeg laster ned en del linux distribusjoner på DVD, så da tror jeg nok slike mobile saker funger dårlig på stasjonær og bærbar om hverandre.

 

Å leie hus blir litt for dyrt, så det beste ville vært å dele på bredbåndutgiftene mellom 2 personer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En lettere løsning for alle involverte ville vel være å betale for å oppgradere det allerede eksisterende CD bredbåndet, og så å betale for mellomlegget der? Det er sannsynligvis lettere for deg å få foreldrene dine til å gå med på at du betaler mellomlegget der.

 

Telenor skal ha 449 pr mnd, men har dere telefon fra dem? Hvis ikke skal de vel ha linje leie på toppen der? Da blir det fort det samme som CD sin pris for 25/2,5

Eller er det bare ngt o.l. som driver med dette? Lenge siden jeg har sett på DSL tilbud.

Lenke til kommentar

Ja vi har fasttelefon fra telenor.

 

Men sjekk prisen:

 

25/5 Mbit/s (telenor) = 449 per måned.

 

canal digital Mega Mbps: 25/2.5 = 547 per måneden.

 

Dere forstår vel telenor gir bedre pris her?

 

Finnes det andre som gir ennå bedre pris uten at det går ut over stabilitet?

 

Nå blir nok fiber uaktuelt.

 

Hvor mye må man regne med det vil koste å installere kabel i veggen? Hvis det er nødvendig?

Er det å sette opp telenors sin modem enkelt sak for folk med IKT driftfag med fagbrev?

 

Altså langt enklere en å kryptere en Wlan ruter?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

En lettere løsning for alle involverte ville vel være å betale for å oppgradere det allerede eksisterende CD bredbåndet, og så å betale for mellomlegget der? Det er sannsynligvis lettere for deg å få foreldrene dine til å gå med på at du betaler mellomlegget der.

 

Telenor skal ha 449 pr mnd, men har dere telefon fra dem? Hvis ikke skal de vel ha linje leie på toppen der? Da blir det fort det samme som CD sin pris for 25/2,5

Eller er det bare ngt o.l. som driver med dette? Lenge siden jeg har sett på DSL tilbud.

 

tror man slipper linjeleie hvis man bestiller vdsl fra telenor. blir kun kr 449,- Er vel noe av det beste tilbudet man kan få per dags dato idag.

Lenke til kommentar

Bestill din egen linje, så er du kvitt problemet. Det stemmer forøvrig at man slipper unna linjeleie med Telenor sine VDSL linjer, ifølge dems egne websider.

 

Det blir nok for dyrt, og lite lønnsomt.Nå vet jeg ikke om det blir raskere heller å ha 2 nettverkkporter i pcen, og koble med flere internett, muligens det gå litt raskere, men tror det beste er å gå få 1 rask internett.

 

Med mindre mobilt bredbånd eller satelitt internett?

 

Har noen erfaringer med det? Hvis det er slik man kan legge en antenne i vinduet uten å måtte skru fast i veggen, men jeg tror ikke det blir billigere.

 

Foreldene mine er ikke så glad å måtte borre hull i veggen.

 

Bruker telenor modem kabel (siden man må ha fasttelefon fra før?).

Eller bruker de samme som:

 

ist2_941462-coax-cable.jpg

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Telenor bruker vanlig telefonkabel, du får en splitter som deler data og telesignal, så en kabel fra den til modemet (ser ut som en liten nettverkskabel) og telenor sine routermodem har vel 4 eller 5 utganger og gjerne med trådløst nett også.

 

Betyr dette at man må ha telenor sine ruter? Altså man kan ikke bruke en vanlig Dlink, Jensen ruter med trådløs?

 

Nå tenker jeg ikke på switch.

 

Vanlig telefonkabel? Må være bra hvis man klarer mere en 56k hastighet.

pci-modem.png

 

RJ 11 phone cable.

 

Hvor lenge har RJ 11 finnes i hus siden år 2000? Er det modemet som begrenset kabelen til 56k hastighet?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Jeg tror du blander termer her. Du må ha et modem for å synce opp adsl kommunikasjonen. De aller fleste ISP'r har egne modem som de sender ut, og du kan da bruke din egen router bak modemet for å sette opp lan. Noen ISP'er kan levere Router/modem som er kombinerte bokser med begge deler i ett, du behøver da ikke å kjøpe egen router for oppsett av lan.

Lenke til kommentar

Noen ISP'er kan levere Router/modem som er kombinerte bokser med begge deler i ett, du behøver da ikke å kjøpe egen router for oppsett av lan.

 

multimodem_tcm48-68950.jpg

 

Snakker du om denne?

 

Er det slik at slik kombinasjon er valgfritt?

Altså hvis vi i familen har en jensen ruter super N så trenger vi ikke en til for å si det slik, siden er nok vi som kunder som må betale.

 

Men det jeg lurer på er Telenor modem kodet likt som Canal digital modemet?

Slik at man merker ikke forskjell på hvilken ruter man går for? Så sant modemet har RJ45 kabel?

 

Så sant man dropper "Kombinert rutere?"

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Å skifte ut DOCSIS (TV-kabel/koaks) med VDSL (Telefonkabel) synes jeg er å gå feil vei, selv om du sparer 98 Kr i måneden på kort sikt.

 

Folk kan si hva de vil, men DSL går over tynn uskjermet telefonkabel, som er og blir en mer fislete signalvei enn en koaks i god stand.

 

Jeg vil derfor hevde at DOCSIS er overlegent DSL som "last mile"-teknologi hvis du har valget mellom disse to.

 

Forutsetter da at leverandør evner å vedlikeholde nettet, retter feil raskt og sørger for nok kapasitet til brukerne.

 

Det er slettes ikke sikkert at Telenor kan levere 25/5 over VDSL i praksis, det er jo avhengig av en rekke faktorer, og klarer ikke linja mer enn f.eks. 20/2 så er det dårlig butikk, for du betaler ikke noe mindre av den grunn.

 

Å skifte hastighetsklasse på eksisterende abo hos CD er gjort i løpet av en telefonsamtale, du trenger ikke skifte noe utstyr, og bør heller ikke medføre noen form for bindingstid/gebyr, så det bør være den minst risikable løsningen.

 

Er det 1/1 Canal Digital-abonnementet en del av en pakke i borettslag/sameie så kan det jo være du har bedre priser enn det de oppgir på nettsidene sine. :)

Endret av leftbrain
Lenke til kommentar

Å skifte ut DOCSIS (TV-kabel/koaks) med VDSL (Telefonkabel) synes jeg er å gå feil vei, selv om du sparer 98 Kr i måneden på kort sikt.

 

Jeg vil derfor hevde at DOCSIS er overlegent DSL som "last mile"-teknologi hvis du har valget mellom disse to.

 

Forutsetter da at leverandør evner å vedlikeholde nettet, retter feil raskt og sørger for nok kapasitet til brukerne.

 

Hvis du snakker om opplastinghastighet her? Så holder 5 Mbit mere nok. Siden er mest på grunn av steam spill og linux distribusjoner jeg vil oppgradere.

 

Selv om jeg i pinsippet får 5 Mbit som serveren er maks, betyr det at jeg kan laste ned 5 DVD samtidig og alikevel spare over 1\5 del av tiden eller mere.

 

Å skifte hastighetsklasse på eksisterende abo hos CD er gjort i løpet av en telefonsamtale, du trenger ikke skifte noe utstyr, og bør heller ikke medføre noen form for bindingstid/gebyr, så det bør være den minst risikable løsningen.

 

Er det 1/1 Canal Digital-abonnementet en del av en pakke i borettslag/sameie så kan det jo være du har bedre priser enn det de oppgir på nettsidene sine. :)

Er snakk om enebolig, så jeg er ikke låst til noe, bortsett fra hva foreldene mine går for.

Bindingstiden er nok gått ut siden vi har hatt samme bredbånd snart i 2 år vi har ikke oppgradert siden.

 

Problemet er telenor gir bedre priser, og gir raskere internett til lavere pris.

Føler det blir som å kjøpe en core i7 930 i dag, når man kan kjøpe en core i7 2600k til samme pris.

 

Men her kommer spørsmålene:

 

Har sett på:

http://www.neteon.net/Product/337-103-510-892-1433/VC-201A-Kit#curr

 

Kan man bruke telenor linje gjennom RJ11 kabel (Altså modemkabel) og få samme hastighet?

25\5 megabit?

 

Det er vel slik at Fiber er over Coaxial cable på responstid?

Så TP over lengere avstand vil f.eks Spill som crysis 2 onlineplayer lagge en del hvis jeg går for VDSL linje? (Altså man vil få en veldig høy Ping?)

 

Film i HD vil gå rask å laste ned ellers.

 

Har hørt med canaldigital som mener jeg må bytte modemet for raskere hastighet, selv om man ikke trenger å betale ekstra for det.

Nå har jeg ikke sjekket bindingstid ved oppgradering så jeg vet ikke.

Problemet er at Mbps: 12/2.5 er ganske så dyrt for 447 per måned.

 

25/2.5 er nok mest lønnsomt, til 547 per måned, men syns jo prisene er høye sammenlignet med telenor som gir et bra tilbud.

Men nå vet jeg lite ellers hva forskjellene er.

 

Folk kan si hva de vil, men DSL går over tynn uskjermet telefonkabel, som er og blir en mer fislete signalvei enn en koaks i god stand.

 

Jeg vil derfor hevde at DOCSIS er overlegent DSL som "last mile"-teknologi hvis du har valget mellom disse to.

 

Kan du forklare litt her? Du tenker altså på sikkerheten?

Kabelen kan overvåkes?

 

Selv forsto jeg ikke "last mile"-teknologi mener du (Next gen)? eller noe som er ganske så nytt?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Har sett på:

http://www.neteon.net/Product/337-103-510-892-1433/VC-201A-Kit#curr

 

Kan man bruke telenor linje gjennom RJ11 kabel (Altså modemkabel) og få samme hastighet?

25\5 megabit?

 

Selv forsto jeg ikke "last mile"-teknologi mener du (Next gen)? eller noe som er ganske så nytt?

 

"Last mile" er et begrep i telekom-verden - omhandler den siste delen av en kommunikasjonslinje ut mot en sluttbruker.

 

Poenget mitt er at utviklingen i digital signalbehandling kommer alle bærere til gode, enten det er xDSL, DOCSIS, radiolinjer, mobilnett eller WLAN.

 

VDSL2 er f.eks. helt rått ift. f.eks. modemhastigheter på 70-tallet, men en telefonkabel er og blir en "tynnere" og mer utsatt signalbærer enn en god koaks.

 

Se på hva som er kommersielt tilgjengelig i Norge (ikke labtester);

 

Du kan få 40/20 internettaksess gjennom VDSL, men da er det stopp fra Telenor og NextGenTel, og du må bo relativt nært sentralen og ha god kvalitet på kobberet.

 

Samtidig kan du i dag få levert 100/5 internettaksess, 130 Digitale TV-kanaler, Analog TV, Filmleie og IP-telefoni gjennom en eneste koakskabel.

 

 

Kunne jeg fritt velge aksessteknologi uten tanke på pris eller praktiske forhold, ville jeg hatt fiber inn her for lenge siden, men for meg er koaks på en god andreplass i en tenkt rangering av kvalitet på aksessformer.

 

Du nevner også at foreldrene dine er skeptiske til endringer, og i lys av dette er det vel minst risiko forbundet med å fortsette å bruke koaks dere har fra før, som ikke medfører noen fysiske endringer bortsett fra evt. modembytte.

 

 

Skal du ha inn DSL koster det fort noen hundrelapper for en montør, og besparelsen i månedspris kommer ikke før dette er utjevnet. Får du "fri etablering" på DSL kommer det gjerne med en kontrakt og bindingstid.

 

 

Skjønte ikke helt spørsmålet om modemkabel - DSL-modem bruker typisk RJ11-plugger på modemsiden og RJ45 mot veggkontakten.

Lenke til kommentar

En liten kommentar til trådstarter.

Siden Telenor lever over telefonlinje, og Canal Digital leverer over coax, er det jo ikke noe i veien for at du har begge teknologier en periode.

 

1. Bestill VDSL

2. Få VDSL opp å kjøre på egen PC, gjør så en migrering av dine foreldres PC fra COAX-nett til VDSL-nett.

3. Når alt er oppe å kjøre stabilt, si opp Canal Digital.

 

Værre kan det vel ikke være :)

Lenke til kommentar

Skal du ha inn DSL koster det fort noen hundrelapper for en montør, og besparelsen i månedspris kommer ikke før dette er utjevnet. Får du "fri etablering" på DSL kommer det gjerne med en kontrakt og bindingstid.

 

Skjønte ikke helt spørsmålet om modemkabel - DSL-modem bruker typisk RJ11-plugger på modemsiden og RJ45 mot veggkontakten.

 

Grunnen til jeg spurte om kabel er for å sjekke om vi trenger å bytte plugg i veggen.

Om man trenger montør, som vi helst ikke vil. RJ11 brukes ikke det også som modem kabel?

56k modem?

 

BT-RJ11-Wall-Plate-ADSL-Socket-Connection-1286385210.jpg

 

Er det slik vegg pluggen må se ut hvis jeg skal kunne ha VDSL?

 

RJ11-4C-1-F-Wall-Plate.jpg

 

Har jeg noe slikt? Betyr det da at jeg bare har Coax og 56 k modem?

Altså må jeg legge til å strekke ca 10 meter RJ11 VDSL kabel i veggen en etasje ned, i tillegg også mountere kabel sokkel? Ja da tror jeg coax er enklere å fortsette med.

 

Elgvenn2: Bindingstid i 12 måneder er ikke det største problemet. Vi kunne fint forhåndsbetalt årsbeløpet også er betalingen gjort = No problem.

Men hva hvis canaldigital om 2 måneder tilbyr 60\25 mbit til ca 500 kr i måneden?

Vi vil gjerne gå for det beste til lavest pris. Ikke noe vits å velge (Uansett levrandør) VDSL 25/5 hvis man i prinsippet får maks 21/3 mbit (Bare fordi hastigheten er veiledene og fasttelefonen vil bruke litt av linjen?).

Eller 40/20 mbit vil gi en ca 36/17 mbit med fasttelefon i bruk?

 

Hvis canaldigital sine 25/2.5 er mere nøyaktig tror vi heller bør vurdere det.

 

Fiber er uaktuelt siden fiber leveres ikke på min adresse.

Da må man sikkert ha betalt 300 000 kr bare å strekke fiber kabel, som blir alt for dyrt.

 

Da ville jeg heller ventet på det, og heller oppgradert canaldigital avtalen.

 

Men det jeg lurer på er responstid, er det slik at TP kommer dårligst ut?

Coax kabel kommer nr2 også fiber topper listen?

Altså da kunne man spillet online spill mellom norge og kina med under ping som 20?

 

Siden fiber går i lyset hastighet?

 

Samtidig kan du i dag få levert 100/2.5 internettaksess, 130 Digitale TV-kanaler, Analog TV, Filmleie og IP-telefoni gjennom en eneste koakskabel.

 

Problemet her, at prisen blir for dyrt, men ja i følge canal digital kan jeg få opp mot 100 mbit på coax? Men da må man betale 1447 kr per måneden det er jo veldig dyrt.

 

650 kr per måneden (Delt på 2 personer altså 325 kr hver) er det høyeste vi vil gi vi håper på billigere/konkurende priser. (Ikke lengere en 12 måneder binding, gjerne kortere).

Da regner vi med 100% stabil linje ellers prisavslag ved ustabilitet, og god service ved problemer. (Syns 40/20 mbit høres greit ut til den prisen). Siden canal digital ikke tilbyr dette til eldre kunder, må vi bytte levrandør av internett.

Vi dropper behovet for antivirusprogram siden vi har dette fra før. Vi kan godt forhåndsbetale for 1 år.

 

Hvilken internetlevrandør anbefaler dere her?

Vanlig Coax internetmodem er inkludert i prisen.

 

i følge canaldigital er 25/2.5 bit den som gir mest valutta for pengene.

Selv om jeg kunne håpet på 40/20 bit gjennom coax.

 

Er det slik at hvis en i familien er kanaldigital TV kunde? Må personen også gå for canaldigital internett? Altså man kunne ikke ha kabel TV fra canaldigital og internett fra f.eks nextgentel som et eksempel? (Da tenker jeg gjennom coax kabel).

 

Iptelefon trenger vi ikke, siden vi har fasttelefon og ringer lite.

Hvis vi skulle ringe billig kan vi godt bruke skype, med flere muligheter.

Få IP telefoner som har kamera og skjerm slik man kan se hvem man snakker med, men vi klarer oss med pc foreløpig.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Grunnen til jeg spurte om kabel er for å sjekke om vi trenger å bytte plugg i veggen.

Om man trenger montør, som vi helst ikke vil. RJ11 brukes ikke det også som modem kabel?

56k modem?

 

Altså må jeg legge til å strekke ca 10 meter RJ11 VDSL kabel i veggen en etasje ned, i tillegg også mountere kabel sokkel? Ja da tror jeg coax er enklere å fortsette med.

 

Men det jeg lurer på er responstid, er det slik at TP kommer dårligst ut?

Coax kabel kommer nr2 også fiber topper listen?

Altså da kunne man spillet online spill mellom norge og kina med under ping som 20?

 

Siden fiber går i lyset hastighet?

 

Er det slik at hvis en i familien er kanaldigital TV kunde? Må personen også gå for canaldigital internett? Altså man kunne ikke ha kabel TV fra canaldigital og internett fra f.eks nextgentel som et eksempel? (Da tenker jeg gjennom coax kabel).

 

 

VDSL leveres over telefonlinja, og bruker samme vegguttak og plugger som 56K-modem ja.

 

I veggkontaktene benyttes typisk RJ45 (8 pinner).

 

http://elby.no/Stikkontakt/Stikkontakt-Tele-Data-paavegg/Stikkontakt-Tele-Data-paavegg-Hvit-RS16-MOD-2X8-Kat-5-UTP-El

 

RJ11 (4 pinner) brukes på utstyrssiden, altså telefoner, modem osv.

 

Det er kun pluggen som heter RJ45, kabelen som benyttes er typisk 2, 4 eller 8-tråds, man kan også bruke standard nettverkskabler (kat.5/5E/6).

 

http://www.marnscda.com/resource/pcpinout.htm

 

Typisk tilkoblingskabel for et DSL-modem har RJ45 i ene enden og RJ11 i den andre, evt. kan RJ11-plugger benyttes i RJ45-støpsler da RJ11 er smalere enn RJ45.

 

 

Skal du ha VDSL kommer dere ikke unna montør - det montøren gjør som en del av installasjonen er å koble en kabel til leverandørens utstyr på sentralen, og sette en "splitter" der hvis dere har telefon på kabelen fra før, så telefonen og DSL-utstyret kan dele den fysiske kabelen. Så kommer montøren hjem til dere og tester sambandet. Evt. intern kablingskobb kommer i tillegg.

 

 

10 meters kabelstrekk og montering av veggkontakt er ikke all verdens jobb for en telemontør, men det koster vel fort noen hundrelapper. Alternativet er å la ruteren stå/henge ved telefonkontakten og bruke trådløst nettverk eller "homeplug" ("nettverk over strømkabler") til andre deler av huset etter ruteren.

 

http://www.komplett.no/k/search.aspx?q=homeplug

 

 

Men jeg gjentar at jeg synes det er feil vei å gå - hvorfor bruke tid og penger på å tilrettelegge for en døende teknologi som DSL når du har noe bedre allerede? :whistle: :whistle: (bring the flames)

 

 

Teknisk sett kan det fint la seg gjøre å ha flere leverandører på en kabel, men det er mange andre hindringer i veien for det.

 

Telenettet er jo deregulert, så du kan til en viss grad blande leverandører. Typisk fasttelefon fra Telenor og internett fra NextGenTel på samme telekabel.

 

Koaksnettene er per i dag lukkede, tilknyttet EN leverandør, og det er ikke åpent for andre. Det er p.t. ingen planer om å pålegge leverandørene om å åpne dem heller - men kanskje det kommer på lengre sikt.

 

De fleste fibernettene er som koaksnettene, dvs. lukkede leverandørnett med monopol på alle tjenester, selv om det enkelte steder er etablert fibernett i regi av offentlige og/eller ideelle aktører som leier ut plass til andre. Dette er mer utbredt i f.eks. Sverige enn i Norge.

 

20 ms ping mellom Norge og Kina får du ikke til - selv lysets hastighet er ikke nok til dette. Du kommer ikke langt på 10 ms. :)

Lenke til kommentar

Ble til å oppgradere linjen canaldigital til 25 mbit nedlasting og 2.5 mbit opplasting.

 

Er jo grei hastigheter, men hadde håpet på noe bedre.

Problemet er at modemet nå gir bare 18 mbit og 2.5 mbit, så vi har bestilt nytt modem og håper det vil løse seg da.

 

547 per måned er ikke dyrt, men ikke billig heller.

Vi syns Giga Mbps: 100/2.5 til 1447 kr per måneden er alt for dyrt. Når opplastinghastigheten er så dårlig.

 

Ville sagt hvis 50/5 mbit kostet ca 724 kr per måneden vært et bedre kjøp. Det er litt dyrt, men kan være verdt det, hvis prisen blir billigere neste år. Siden da kunne flere oppgradere.

 

Hvorfor har canaldigital så dårlig opplastinghastighet? Hadde det vært ulønnsomt med SDSL på kobberlinje?

 

Burde høyere bredbånd gi raskere responstid ved å åpne sider med mye videoer og flash?

Nå har vi ganske så raske maskiner, så tror ikke maskinen er begrensingen.

Vi merker først og fremst forbedringer med nedlasting siden vi får en 2.8 MB\s på maks.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Canal Digital har noe dem kaller for "SuperAktiv" der du kan oppgradere bare opplastningshastigheten. Det koster 177kr/mnd.

 

Ta en titt her: http://www.canaldigital.no/Om-Canal-Digital/Pressemeldinger/Nye-hastigheter-pa-bredband-fra-Canal-Digital/

 

Ordinært produkt Inklusiv SuperAktiv

 

 

Midi 5/1 Mbps 5/5 Mbps

Maxi 12/2,5 Mbps 12/12 Mbps

Mega 25/2,5 Mbps 25/12 Mbps

Giga 100/2,5 Mbps 100/15 Mbps

Lenke til kommentar

Canal Digital har noe dem kaller for "SuperAktiv" der du kan oppgradere bare opplastningshastigheten. Det koster 177kr/mnd.

 

Ordinært produkt Inklusiv SuperAktiv

 

Mega 25/2,5 Mbps 25/12 Mbps

 

Vil si da ville jeg heller fortrekke høyere nedlastinghastighet.

Siden enste jeg ville fått glede av dette, er under online-spilling.

Deler ikke så mye filer, så klarer meg med 2 mbit opplasting.

 

Vertfall ikke noe vits med mere en 5 mbit opplasting.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...