Gå til innhold

Ateister: Hva kjennetegner et godt menneske?

Anbefalte innlegg

Hei dere!

Lurer på dette spørsmålet, og håper at ateistene her på forumet kan gi meg svar:

• Hvordan er deres forestilling om et godt menneske? Hvilke verdier bør vi leve etter?
  • Er også interessert i hva dere baserer deres meninger på. Finnes det noen gode forbilder?
  • Om man bygger livet kun på evolusjon og vitenskap, hvorfor skal vi i det hele tatt følge noen verdier?

For å beskrive mitt ståsted helt kort: Jeg er kristen, og forsøker/ønsker å leve etter de kristne verdiene, som jeg finner i bibelen.

Da fariseerne hørte at han hadde stoppet munnen på saddukeerne, kom de sammen.

En av de lovkyndige blant dem ville sette ham på prøve og spurte:

«Mester, hvilket bud er det største i loven?»

Han svarte:

«Du skal elske Herren din Gud av hele ditt hjerte og av hele din sjel og av all din forstand.

Dette er det største og første bud. Men et annet er like stort: Du skal elske din neste som deg selv.

På disse to bud hviler hele loven og profetene.»

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva som er en god gjerning er noe vi er programmert til å vite, måten vi vet hva som er godt/ondt er at vi klarer å forstå hvordan det hadde føltes om noen hadde gjort det samme mot oss.

Grunnen til mennesker vil være snille er fordi vi fungerer best i grupper (samfunn), og da må man oppføre seg på en viss måte, ellers hindrer det bare oss. Grunnen til vi er egoistiske er fordi instinktet våres for å ta vare på oss selv er sterkere enn instinktet våres for å ta vare på andre.

Religion har ingenting med samvittighet å gjøre. Ifølge kristendommen skal vi drepe alle unger som banner, alle homofile, selge ungene våres som slaver minst i et par år, drepe folk som jobber på søndager. Så om du vil følge kristendommen sitt forbilde må du nesten ta med deg et maskingevær på sykehuset neste søndag for å skyte alle leger og sykepleiere, og mesteparten av unger i verden.

Om du tar dine verdier fra kristendommen så må du være en fæl person, og sannsynligvis sitte i fengsel mesteparten av livet ditt.

Og om du svarer at man ikke skal følge ALLE rådene fra kristendommen, hvordan kom du fram til det? Fortalte Gud til deg at du bare skal følge 10% av reglene hans?

Endret av Bruker87
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Evolusjonen er en forklaring, ikke en levevei.

Vitenskap er fakta om alt fra tyngdekraft til historie.

Man trenger ikke en nedskrevet formel for hvordan man skal leve.

Man kan se et godt menneske uten å ha kun ett forbilde.

Samfunnet selv er flink til å forme verdi og moral i takt med beboernes utvikling og behov.

Som en del av dette har jeg min naturlige oppfatning av hva som er riktig og galt, bra og dårlig osv.

Siden _de fleste_ religioner er tilpasset samfunnet eller vise versa vil disse verdiene være temmelig like på 'begge sider'.

Du kan med andre ord sannsynligvis selv besvare ditt første spørsmål.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Kan dere beskrive deres verdier/tanker om et godt menneske? Jeg spør ikke hva dere mener står bibelen.

Etikk:

For å sette det på spissen: Er det galt å drepe, om man ikke blir tatt for det? Hvorfor?

Endret av Annonymous
Lenke til kommentar

Kan dere beskrive deres verdier/tanker om et godt menneske? Jeg spør ikke hva dere mener står bibelen.

Gjør mot andre som du vil andre skal gjøre mot deg.

Enkelt og greit :)

Fritt sitert fra bibelen :) Edit:(bl.a)

Endret av Annonymous
Lenke til kommentar

For å sette det på spissen: Er det galt å drepe, om man ikke blir tatt for det? Hvorfor?

Ja, det er klart det er galt.

Du fratar jo noen livet, det vil du vel ikke at de skal gjøre mot deg?

Evolusjonistisk sett, går dette jo også mot evolusjon.

Evolusjonen sjøl skal jo styre dette.

Ja, men ikke oppfunnet av de som skrev bibelen.

Lenke til kommentar

Det sitatet er mye eldre enn kristendommen.

Lenke til kommentar

Men er ikke dette "den sterkestes rett"?

Lenke til kommentar

Nei, det er en stor misforståelse.

Survival of the fittest betyr at den best tilpassede, ikke den sterkeste overlever

Lenke til kommentar

"Sterkeste" kan tolkes på mange måter. Mennesker er for eksempel sterke i grupper, og dessuten er intelligens og samhold vår største styrke, ikke fysisk styrke.

Lenke til kommentar

Det har jeg desverre ikke nok kunskap om. Vet man når 3. mosebok er skrevet?

Lenke til kommentar

Det har jeg desverre ikke nok kunskap om. Vet man når 3. mosebok er skrevet?

CA 700-600 f.kr

Nettbibelen

Lenke til kommentar

Ok, nedskrevet altså.

Men jeg tror ikke jeg forstår dere helt..

Prøver å omformulere meg:

-Hvorfor handler vi etter etikk og moral?

Fordi vi er egoistiske.

De aller fleste handlinger er egoistisk betinget.

Når du hjelper noen er det enten fordi dette er til din fordel, eller for å få en god følelse selv.

Lenke til kommentar

Et godt menneske er for meg et menneske som gjør uegoistiske handlinger uten å være påvirket av religiøse friselser (som f.eks å komme til himmelen om du gjør noe godt).

For å si det på en litt annen måte. Gjøre gode gjerninger uten å forvente noe tilbake.

Endret av PantZman
Lenke til kommentar

Jeg tror alle mennesker har noe godt i seg. Det som kjennetegner et menneske som ikke er godt, er de som skal plassere andre mennesker i bås. Kategorisere utifra "godt og vondt menneske".

De som gjør det føler seg bedre enn alle andre.

Min mening.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...