Gjest Slettet-znfzAj Skrevet 10. mars 2011 Del Skrevet 10. mars 2011 (endret) Heisann folk! Har nettopp montert ny CPU kjøler i mitt ellers så trange kabinett. (Define R3) http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=581326 Kjempefornøyd med resultatet og prossesoren har gått ned mange grader (Intel Core 2 Q6600). Men er lurer litt på plassen rundt kjøleren i kabinettet da jeg ikke har det aller største kabinettet, pluss at jeg har et gammelt hovedkort hvor CPU'en sitter forbausende lang "opp". Jeg har nå montert kjøleren på prossesoren med 140mm viften som kjøler den, pluss at jeg har 3 vifter "rundt" kjøleren som alle blåser ut av kabinettet (2 over og en bak). Saken blir da at radiatoren til cpu kjøleren sitter kun et par mm under de 2 viftene over, og samme gjelder for viften, som forøvrig er større en radiatoren. Det er ingen bevegelige deler som er i kontakt, og alle viftene går som smurt. Vil dette forårsake noe problem for noen av viftene, ved at de sitter så nærme? Er på jobben nå men skal poste et bilde senere så kan dere se selv, og bedømme om den er litt trang eller om det funker greit Endret 10. mars 2011 av Slettet-znfzAj Lenke til kommentar
The Crusher Skrevet 10. mars 2011 Del Skrevet 10. mars 2011 Skal ikke være noe problem å ha viften nært de to viftene i topp. Så lenge alle viftene blåser samme vei. om cpu kjøleren tar luft fra toppen og kjører det nedover, så kan det kankje bli et problem for luftstrømmen, men om den blåser oppover, så skal det ikke være noe problem. Hadde selv en gammel maskin jeg monterte en ny cpu kjøler på, noe lignende den, bare at der tok viften på cpu kjøleren oppi viften i toppen, fungerte fint det. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-znfzAj Skrevet 10. mars 2011 Del Skrevet 10. mars 2011 Okey skjønner, men cpu viften blåser ikke nedenifra og opp, men fra siden av cpu'en og ned mot den. Også blåser de 2 i toppen ut naturlighvis, men har kjørt Flight Simulator X i flere timer uten at cpu temperaturen går på over 50C, og FSX kjører alltid 1 kjerne på 100% load av en eller annen grunn, så viften ser ut til å gjøre jobben rimelig bra med tanke på at den gamle stock viften hadde over 62grader og oppover ved så lang spilling under 100% load Lenke til kommentar
The Crusher Skrevet 10. mars 2011 Del Skrevet 10. mars 2011 ja da høres det jo bra ut. Så viften blåser den varme luften ut bak, og tar luft fra fronten da? eller tar jeg feil nå? Skal gå helt fint det også. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-znfzAj Skrevet 10. mars 2011 Del Skrevet 10. mars 2011 (endret) alltid vanskelig å skjønne hva Foran og bak betyr for forskjellige mennesker Pilene viser luftretning, dette er sett forfra eller bakfra om du vil CPU kjøleren funker som vanlig stock kjølere, radiator under en vifte som står fra siden og blåser inn, helt standard, fulgte innstruksjonsboken og den forklarte det slik, for best kjøling. Skal som sagt ta et bilde når jeg er ferdig på jobben så kan du se og bedømme selv Okey, den tegningen min failet totalt, slik at du får smøre deg med tålmodighet til etter jeg kommer hjem så kan jeg ta et bilde av den Endret 10. mars 2011 av Slettet-znfzAj Lenke til kommentar
The Crusher Skrevet 10. mars 2011 Del Skrevet 10. mars 2011 okey, skal vente litt jeg.. Men radiator er noe til vannkjøling. Jeg skjønner hva du mener, og du mener vel kjøleribben? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-znfzAj Skrevet 10. mars 2011 Del Skrevet 10. mars 2011 ja mener kjøleribben, vi som monterte den kalte den bare for radiator når vi holdt på så ble skrudd inn i hjernen Lenke til kommentar
The Crusher Skrevet 10. mars 2011 Del Skrevet 10. mars 2011 hehe, fort gjort å ta feil Men sleng opp et bilde du, skal ikek være noe problem tror jeg. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-znfzAj Skrevet 10. mars 2011 Del Skrevet 10. mars 2011 Jepp, blir et bilde i løpet av kvelden tenker jeg. Lenke til kommentar
The Crusher Skrevet 10. mars 2011 Del Skrevet 10. mars 2011 Ser fram til å hjelpe deg videre Lenke til kommentar
Gjest Slettet-znfzAj Skrevet 10. mars 2011 Del Skrevet 10. mars 2011 Heisann, her er bilder!Pilene indikerer luftstrømmen her (Jeg har også en vifte som blåser ut på den siden der jeg har fjernet veggen)som du ser sitter den tett oppunder, MEN det er ingenting som er i kontakt og alle viftene går som bare det, og temperaturen holdes lav. Lenke til kommentar
The Crusher Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 (endret) Ser helt greit ut det. Har iværtfall aldri hatt problemer med vifter som var borti hværandre før. Men en vifte som blåser ut på siden? Hadde det ikke hvert bedre at den blåste kald luft inn da? edit: rydde kablene også kankje? Endret 11. mars 2011 av Crazyjoey Lenke til kommentar
Gjest Slettet-znfzAj Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 Kablene har jeg prøvd å fikes opp i mange ganger, er rett og slett for dårlig plass på baksiden av hovedkortet. Det er det eneste kabinettet fikk trekk for på hw's test. Og ang viften på siden så sier ihvertfall manualen at den gir best kjøling ved exhaust ikke intake. Lenke til kommentar
The Crusher Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 hmm, nå har ikke jeg samme kabinett, men jeg har hatt 3 vifter som blåser inn, en i front og 2 i side, og 2 i topp som blåser ut og en bak som blåser ut. Jeg opplevde det som bedre kjøling enn når jeg hadde viftene i sidedøren blåse luft ut. Nå har jeg haf 922 kassa da, men det kan godt hende det fungerer bra med exhaust der og. Jeg hadde de som intake for at jeg skulle få kald luft rett på skjermkort og cpu.. Men det høres helt fint ut oppsettet ditt Lenke til kommentar
Gjest Slettet-znfzAj Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 Ja ser den på en måte, men nå må du huske på at jeg har en vifte i bunnen, som henter luft inn, og siden kabinettet har 4 1cm høy ben under er det kald og god luft som kommer inn der og rett på GPU. Og som man i fysikken sier at varm luft stiger, så er det den kaldeste luften jeg får inn fra undersiden Også fulgte det ikke med noe luftfilter til sideplassen, slik at ved å bruke den på inntake får jeg unnødvendig med støv inn, siden det var luftfilter på alle de andre plassene hvor man skal ta luft inn. Men er overall veldig fornøyd med temperaturene nå. Lenke til kommentar
The Crusher Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 Men da skjønner jeg. Så den viften i bunnen, men det skader vel egentlig ikke med 43 intace vifter. Men skjønner, du får styre som du vill med oppsettet ditt.. .P Håper du har fått svar på det du lurte på, om ikke, så er det bare å spørre her igjen Lenke til kommentar
Gjest Slettet-znfzAj Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 Jepp, takk for hjelpen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå