Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøre på utslitte bremseklosser?

Coa

Anbefalte innlegg

Hei

For rundt tre – fire uker siden ble jeg oppmerksom på en lyd som på det beste kan sammenlignes med at noe ristet i motoren hver gang jeg bremset. Problemet har etter hvert vokst og nå høres det nesten ut som et tog som bremser hver gang jeg tråkker inn bremsene. Så vidt jeg har forstått er det bremseklossene som må skiftes ut. Problemet er at verkstedet i nærheten ikke har noe ledig på to uker.

Så til spørsmålet. Hvor lenge kan jeg kjøre bilen uten å risikere skader på bremsene / bilen? Bremselengden er det samme, så det er (foreløpig) ikke trafikkfarlig. Det er en Citroen Xsara Picasso, dersom det har noe å si.

Setter stor pris på hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som det blir sagt, bremseskivene vil jeg si tar skade umiddelbart. Så skal du unngå å måtte bytte skivene også, så kan man ikke kjøre stort lenger enn til verkstedet, med minst mulig bremsing.

Dog finnes det en del biler som har en liten metall-tapp på bremseklossen, og som fungerer som en slitasjevarsler ved å lage skrapelyd ved bremsing når bremsebelegg kommer ned til et visst nivå. Men siden du sier lyder har blitt betraktelig verre, er det neppe dette du hører, men selve klossene som går på metallet. Dette bør du altså ikke kjøre med fordi det ødelegger skivene.

På det verste har jeg sett hele skiver bli slitt vekk (da forsvant lyden, så gud vet hvor lengen han hadde kjørt med bremser på 3 hjul), og et annet tilfelle var klosser slitt helt vekk, og stempel i bremsekaliper slitt ca 50% vekk. Litt lenger så hadde han mistet bremsene helt, og det ble en dyr og meningsløs reparasjon. Dette er ekstreme og farlige tilfeller, men metallet slites fort når bremsebelegg er borte, så det går ikke an å anbefale noen å kjøre videre med dette.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Liten oppdatering. Var på verkstedet i dag. Det viste seg at jeg hadde kjørt litt for lenge på bremseklossene. Måtte bytte ut bremseklossene og bremseskivene. Det hele kom på 4.500. En kjedelig utgift, men får skylde meg selv for og ikke ha tatt det på alvor da det begynte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...