Gå til innhold

CPU i 7 920 overheating

morti23

Anbefalte innlegg

Har asus ASUS P6T Deluxe V2, X58, Socket-1366 som MB

og cpu er som nevnt i overskriften. Jeg bruker et program som fulgte med MB kalt epu - 6 engine der jeg har på strømsparing for at den ikke skal overhete. Tar jeg av programmet så kommer cpu temp fort oppi 80- 100 grader. Dette er vel ikke normalt. Bruker stock viten som fulgte med. Noen innstillinger jeg kan gjøre/programmer å bruke. Burde jeg kjøpe ny kjølepasta? ny vifte?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Forklar gjerne litt mer. Eks: hvilket kabinett har du, hvor mange vifter, mye kabelrot, hvilken kjølepasta har du brukt...osv

Mvh

William

Har Nvidia CM Stacker 830 kabinett, ikke mye kabelrot, stock kjølepasta(den som var under viften). Har vifte bak i kabinettet og 4 stk i side døren, og en foran.

Lenke til kommentar

Noen som har et godt forslag til en ny kjøler til i7 920?

Brukte denne før jeg gikk over til vannkølinga, og funka meget bra:

https://prisguiden.no/produkt/87148

Denne skal være den beste da:

https://prisguiden.no/sok?count=&n=&sort=&order=asc&pg-q=noctua+nh-d14

Tusen takk, har du noe kjølepasta å anbefale og?

Det følger med god pasta på slike topp kjølere.

Noctua NT-H1 kjølepastaen som følger med Noctua NH-D14 fungerer utmerket, bare pass på å se om det følger med pasta i den kjøleren du velger.

Lenke til kommentar

Noctua NT-H1 kjølepastaen som følger med Noctua NH-D14 fungerer utmerket, bare pass på å se om det følger med pasta i den kjøleren du velger.

Er det lurt å kjøpe med noe som fjerner den orginale kjølepasten fra cpu før jeg setter på ny?

Lenke til kommentar

Du kan bruke isopropanol (Blå sprit) og litt papir, kaffefilter, Q-tips. Spritlignende middel. Noen bruker bare litt papir og bryr seg ikke med å få bort alt, men når man først setter på kjølepasta syns jeg man kan gjøre det skikkelig.

Er det lurt å kjøpe med noe som fjerner den orginale kjølepasten fra cpu før jeg setter på ny?

Du kan bruke isopropanol (blå sprit) og papir, kaffefilter, q-tips, you name it. Noen bruker bare papir og bryr seg ikke med å fjerne pastaen skikkelig. Men jeg mener når man først setter på kjølepasta så gjør man det skikkelig. Noe med 90% sprit eller mer burde duge, eller kondensfjerner.

Endret av kidio007
Lenke til kommentar

Hvis du også ønsker en litt mer økonomisk kjøler er Cooler Master hyper 212+ et godt valg. Har begge økonomi kjølerne til Cooler Master og de holder temperaturene kjempelave.

Eks ene riggen min med den enda litt billigere kjøleren til CM til 235kr (TX 3).

Riggen består av:

Amd 6000+

Gammelt am2 hovedkort fra asus (m2r-fmw)

3gb ram

Asus geforce 7300 se

Chieftech 650W psu (Modulær)

Kabinettet er fra en gammelt Fujitsu siemens Scaleo P (Rundt 2006-2007)

Romtemperatur er ca 22*c

Stocktemp på cpu er 26*c og load er 55*c

Stocktemp gpu 66*c og load er 80*c (huhu passiv kjøling..)

Endret av Wilyes
Lenke til kommentar

Hvis du også ønsker en litt mer økonomisk kjøler er Cooler Master hyper 212+ et godt valg. Har begge økonomi kjølerne til Cooler Master og de holder temperaturene kjempelave.

Eks ene riggen min med den enda litt billigere kjøleren til CM til 235kr (TX 3).

Riggen består av:

Amd 6000+

Gammelt am2 hovedkort fra asus (m2r-fmw)

3gb ram

Asus geforce 7300 se

Chieftech 650W psu (Modulær)

Kabinettet er fra en gammelt Fujitsu siemens Scaleo P (Rundt 2006-2007)

Romtemperatur er ca 22*c

Stocktemp på cpu er 26*c og load er 55*c

Stocktemp gpu 66*c og load er 80*c (huhu passiv kjøling..)

Takk :) skal se litt rundt og se hva som finnes av utvalg .

Lenke til kommentar

Ang. isopropanol, ikke kjøp "blå sprit" men dra heller på Shell og kjøp den hvite, lille flasken som heter i-kondensfjerner (EF-nummer 200-661-7). Den er uten det blåe fargemidlet og derfor enda renere enn blåsprit. Flasken inneholder 2 dl væske og er nok til maaange prosessorer.

Ikke bli usikker hvis du ser at det står 2-propanol i stedet for isopropanol på flasken. Det er to navn for det samme stoffet :)

Når det gjelder selve rensingen så tar du først prosessoren ut av hovedkortet. Hvis du har en beskyttelsesbrikke til å legge der prosessoren lå, så gjør det med en gang. Deretter tar du LITT (du trenger ikke mye) isopropanol i en skål. Jeg bruker q-tips som jeg dypper i alkoholen og skrubber oversiden av CPU'en med. Skrubb med nye q-tips helt til du ikke lenger får avfarging på dem. Bruk helst noe bedre enn q-tips fra First Price, som ikke "røyter" bomullsdotter.

Så må du vente til alkoholen har fordampet. Jeg aner ikke hvor lang tid det tar, men et kvarter burde holde. Så er det bare og legge prosessoren på plass igjen :)

Ikke kom borti oversiden med fingrene. Skruene på kjøleblokka skal strammes helt til det ikke går mer.

Lenke til kommentar

Alkohol dunster vekk på under ett minutt.

Hvis ikke kan han nå alltid søke om og kjøpe en halvliter 96% på vinmonopolet.

Han kan også bruke papir til og tørke av kjølepastaen.

Og kjølepasta legger du etter form og type base det er på kjøleren. Eks TX3 og Hyper 212+ bør få sprekkene i mellom varmerørene "fylt opp" og pastaen dangeres i striper. Mens en kjøler med flat base trenger bare små pungter i sikksakk mønster slik at det ikke dannes for mye luftbobler i mellom prosessoren og kjøleblokka.

Endret av Wilyes
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...