REALRAW Skrevet 10. mars 2011 Del Skrevet 10. mars 2011 Har hørt at man ikke er garantert i å komme inn på en av de tre fagene du søker på til videregående. Er det sant? Siden karakterene mine er ikke helt på topp, men jeg hadde ennå likt å komme inn på noe av det jeg søkte på.. Lenke til kommentar
Erav Skrevet 10. mars 2011 Del Skrevet 10. mars 2011 Nesten alle kommer inne på første eller andre valget. Om du ikke gjør det, har du krav på å tredje valget ditt. Lenke til kommentar
Meruku Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 Du kommer uansett inn på en av linjene, men du kan risikere å begynne på en helt annen skole enn det du har tenkt. Det kan føre til ganske mye irriterende pendling for din del. Lenke til kommentar
mellamo Skrevet 12. mars 2011 Del Skrevet 12. mars 2011 (endret) Så hva om en med dårlige karakterer søker på tre linjer med høyt snitt? Da kan umulig den personen komme inn på noen av dem? EDIT: Hvis linjen har høyt snitt på alle skolene i fylket. Endret 12. mars 2011 av mellamo Lenke til kommentar
Meruku Skrevet 12. mars 2011 Del Skrevet 12. mars 2011 Hvis vi sier at alle linjene krever minst 5 i snitt og du har 2, er det fortsatt lovbestemt at du skal komme inn på en av disse (ikke be meg om kilde på dette, har det fra en inspektør på ungdomsskole med ansvar for opptak til vgs). Husk at studiene krever mye av en grunn, en toerelev vil få det tøft i en linje som medie og kommunikasjon. Uansett, lykke til med opptaket. Håper du kommer inn på en linje som passer for deg og som ikke er altfor langt unna:) Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 12. mars 2011 Del Skrevet 12. mars 2011 Husk at studiene krever mye av en grunn, en toerelev vil få det tøft i en linje som medie og kommunikasjon. Grunnen er eventuelt at det er flere søkere enn det er plasser. Det er ikke fordi man må ha gjort det bra på ungdomsskolen for å klare seg. På samme måte er ikke medisinstudiet så hardt at man må ha fått superkarakterer på videregående for å klare det, men det koster staten så mye per plass at de ikke på langt nær dekker etterspørselen. Så vidt meg bekjent har man krav på å komme inn på ett av de tre ønskene, men ikke nødvendigvis på den skolen man vil. Det er nok uansett sjelden et problem siden de aller fleste kommer inn på første- eller andrevalget. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå