NeEeO Skrevet 10. mars 2011 Del Skrevet 10. mars 2011 (endret) Hei, Er 14 år. Har sett at mange voksene pleier å skrive "Voksen" Norsk/engelsk på Skjemaer/Søknader/support henvdendelser/lærere..osv..osv Men hvordan lærer de seg denne Norsken/Engelsken, den kan ikke være utifra å lese bøker. Trukke jeg no på, det fungerer ihvertfall ikke for meg. Endret 10. mars 2011 av Noreply Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 10. mars 2011 Del Skrevet 10. mars 2011 (endret) mener du at de skriver korrekt med tanke på rettskrivning og slikt eller at oppsettet av det de skriver er gjordt på en spesiell måte? har du sett på NDLA under norsk eller engelsk? Endret 10. mars 2011 av stich_it Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 10. mars 2011 Del Skrevet 10. mars 2011 (endret) Det første jeg tenker på når noen nevner å skrive et språk "voksent" er at man ordlegger seg på en høflig og presis måte samtidig som man er saklig. Det er bare å skrive mye, og ikke minst lese hvordan andre skriver ("voksent"). Endret 10. mars 2011 av Dj_eLmO Lenke til kommentar
Mokko Skrevet 10. mars 2011 Del Skrevet 10. mars 2011 (endret) Pass på rettskrivning og grammatikk, dropp slang- og dialektord, og skriv hele, ordentlige setninger som gir mening. Ved første øyekast ser jeg et par ting ved posten din som jeg ville ha forandret på om jeg ønsket å gi et mer "voksent" inntrykk: Hei. Jeg er 14 år og jeg har sett at mange voksne ofte skriver en mer "voksen" norsk/engelsk på skjemaer/søknader/supporthenvdendelser/lærere (?).. osv enn det jeg gjør. Men hvordan lærer de seg denne norsken/engelsken? Det kan da ikke kun være et resultat av å lese bøker? Det tviler jeg på, da denne metoden i hvert fall ikke fungerer for meg. Endret 10. mars 2011 av Mokko 2 Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 10. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2011 Pass på rettskrivning og grammatikk, dropp slang- og dialektord, og skriv hele, ordentlige setninger som gir mening. Ved første øyekast ser jeg et par ting ved posten din som jeg ville ha forandret på om jeg ønsket å gi et mer "voksent" inntrykk: Hei. Jeg er 14 år og jeg har sett at mange voksne ofte skriver en mer "voksen" norsk/engelsk på skjemaer/søknader/supporthenvdendelser/lærere (?).. osv enn det jeg gjør. Men hvordan lærer de seg denne norsken/engelsken? Det kan da ikke kun være et resultat av å lese bøker? Det tviler jeg på, da denne metoden i hvert fall ikke fungerer for meg. Ja, Akuratt det jeg mener. Du skrev ganske voksent nå. Det er sånn jeg o gså har lyst til å skrive. Hvordan fikk du til det? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 10. mars 2011 Del Skrevet 10. mars 2011 Gå på skulen, lær norsk og engelsk grammatikk? Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 11. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2011 Gå på skulen, lær norsk og engelsk grammatikk? jA, selfølgelig. Men da lærer vi ikke å skrive voksent, mnen bare vanlig kjedelig grammatikk. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 Les voksenbøker, hør på hvordan de voksne prater, legg merke til hvordan de skriver og aller sist; øvelse gjør mester! Prøv å skrive tekster, som f.eks dikt, noveller og essay. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 jA, selfølgelig. Men da lærer vi ikke å skrive voksent, mnen bare vanlig kjedelig grammatikk. Som nettopp er det du trenger for å skrive voksent... Lenke til kommentar
mkon Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 Bare prøv å tenk over setningsoppbyggingen din nå du skriver, så kommer det til å bli bedre etter hvert. Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 Du presterer også å uttale at du ikke lærer noe av å lese bøker, noe som er helt feil. Du lærer nye ord og grammatikk, du ser forskjellige setningsoppbygninger og du får en bedre forståelse for språket, og hvis dette ikke er det som må til for å skrive bedre vet ikke jeg hva man trenger. Lenke til kommentar
Arinomi Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 Du trenger ikke å lese tørre bøker heller, det holder å se filmer, lese på nettsider, media av alle slag. Jeg lærte meg engelsk ved å spille spill og ved å se på filmer. Lenke til kommentar
Mokko Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 Eventuelt lese spennende bøker. Jeg tror at den generelle "lesing er kjedelig"-oppfatningen ofte er skolens skyld. Lesing assosieres med skolearbeid, og elevene blir ikke introdusert til ordentlig gode bøker - og selv i de tilfellene der man blir det, blir bøkene automatisk kjedeliggjort ved at de må analyseres opp og ned og bort og frem - sammendrag må skrives, metaforer må tolkes, forfatterens liv må undersøkes, dypere meninger må funderes over - og resultatene må selvfølgelig presenteres i lange rapporter enten skriftlig eller muntlig. Dette reduserer lesning til et unødvendig, kjedelig onde, i stedet for at det assosieres med spenning og fantastiske historier. 1 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 (endret) Ordet 'vaksen' kjem jo og av at ein person er eldre og meir moden enn ungdom. Jo eldre du blir, jo betre blir både ordforrådet og egenskapen til å fatte seg på eit betre vis. Du er 14 år og sannsynlegvis prega av internett-trendar og SMS-språk. Dei neste 5-6 åra vil du utvikle dine kunnskaper på dette området. Om du les vaksenlitteratur samt brukar tid på setningssamansetningen din vil du nok utvikle dette tidlegare. Ordforråd og evnen til å skrive på forskjellige vis er noko ein må tilegne seg gjennom å lese og lære seg grammatikk. Som eit forummedlem og sikkert ein aktiv nettbrukar kan du til dømes prøve deg fram når du skriv på internett. Eg har lese ein del litteratur på engelsk med avansert og vanskeleg ordbruk, det har utvilsomt gjort meg betre på dette området. Tolkien og Stephen King har/hadde forskjellige måtar å skrive på, begge med ein litt spesiell stil. Det å lese variert er og lurt, på den måten vil du få inntrykk frå forskjellige retningar, noko som vil gje deg eit større spekter. Endret 11. mars 2011 av Zeph Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 Pass på rettskrivning og grammatikk, dropp slang- og dialektord, og skriv hele, ordentlige setninger som gir mening. .... Mao. for de fleste: Ikke skriv slik du snakker. Jeg vil tro at du kan lære deg dette ved å lese. Bare det at du starter emnet viser at du ser at det er en forskjell, og da er mye gjort. Det jeg er litt "redd" for er at siden vår generasjon i mye større grad bruker skriftspråk til å kommunisere uformelt (i forhold til forrige generasjon), så vil vi legge oss til uvaner som vil smitte over på alt som blir skrevet. Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 11. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2011 Pass på rettskrivning og grammatikk, dropp slang- og dialektord, og skriv hele, ordentlige setninger som gir mening. .... Mao. for de fleste: Ikke skriv slik du snakker. Jeg vil tro at du kan lære deg dette ved å lese. Bare det at du starter emnet viser at du ser at det er en forskjell, og da er mye gjort. Hva er det du prøver å få fram? Er det positivt eller negativt? Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 14. mars 2011 Del Skrevet 14. mars 2011 Jeg er litt usikker på hva du egentlig spør om, men skal prøve å svare likevel. De færreste snakker "bokmål" slik det "bør" skrives. Vi krydrer språket vårt med ord, uttrykk og innskytelser som kan høres helt greit ut hvis det blir talt, men som fremstår som rotete og oversiktlig når det blir skrevet. Eksempler på slikt krydder er uttrykk som "lissom" og "ikke sant" og andre unødvendig "setningsfyll" som mange bruker i tale. Jeg mener bla. det var noen som en del av en hovedoppgave hadde skrevet ned hvert eneste ord sagt gjennom en hel sesong av big-brother for å studere hvordan folk egentlig snakket. Det var ganske oppstykket lesning. Stort sett bør man skrive teksten, ta et steg tilbake og lese den på nytt og sjekke setning for setning om de er velformulerte. Nå er jeg sikker på at statsministeren og hans taleforfattere ikke har samme behov* for dette som menigmann, men for min del liker jeg å ha en gjennomgang på det jeg har skrevet dersom det er et formelt brev. *(klart de er perfeksjonister og leser alt 10x, men er ikke det som er poenget her) Videre, det at du starter dette emnet viser at du ser at det er forskjellige måter å skrive på, at det finnes en "voksen" måte å skrive på. Det at du ser denne forskjellen vil gjøre det enklere for deg å lære deg å skrive på denne måten, enn en som stiller seg totalt uforstående til forskjellen. Det er positivt for deg (dersom du ønsker å skrive slik). Lenke til kommentar
Christeven Skrevet 14. mars 2011 Del Skrevet 14. mars 2011 Selvfølgelig får du bedre språk av å lese bøker, det sier seg selv. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 15. mars 2011 Del Skrevet 15. mars 2011 (endret) Hei, Er 14 år. Har sett at mange voksene pleier å skrive "Voksen" Norsk/engelsk på Skjemaer/Søknader/support henvdendelser/lærere..osv..osv Men hvordan lærer de seg denne Norsken/Engelsken, den kan ikke være utifra å lese bøker. Trukke jeg no på, det fungerer ihvertfall ikke for meg. Pass på rettskrivning og grammatikk, dropp slang- og dialektord, og skriv hele, ordentlige setninger som gir mening. Ved første øyekast ser jeg et par ting ved posten din som jeg ville ha forandret på om jeg ønsket å gi et mer "voksent" inntrykk: Hei. Jeg er 14 år og jeg har sett at mange voksne ofte skriver en mer "voksen" norsk/engelsk på skjemaer/søknader/supporthenvdendelser/lærere (?).. osv enn det jeg gjør. Men hvordan lærer de seg denne norsken/engelsken? Det kan da ikke kun være et resultat av å lese bøker? Det tviler jeg på, da denne metoden i hvert fall ikke fungerer for meg. Ja, Akuratt det jeg mener. Du skrev ganske voksent nå. Det er sånn jeg o gså har lyst til å skrive. Hvordan fikk du til det? Gå på skulen, lær norsk og engelsk grammatikk? jA, selfølgelig. Men da lærer vi ikke å skrive voksent, mnen bare vanlig kjedelig grammatikk. Å lese over det du har skrevet før du poster/sender/leverer, som forsåvidt allerede er nevnt, blir første steg. Fra sitatene over ser vi blandt annet at du har delt en setning midt i et ord, og feilskrevet ord som "jA" og "mnen". Trivielle skrivefeil som dette bør du se straks ved første korrekturlesing, og er også det mest essensielle å få rettet opp, i den forstand at slike feil er de første en eventuell leser vil henge seg opp i, eventuelt at det er disse feilene leseren vil vektlegge mest (ikke nødvendigvis i forbindelse med retting av en skoleoppgave, men det er slike feil som i størst grad gjør teksten tung å lese). (edit: Etter å ha postet dette innlegget ser jeg at min egen setning her er fryktelig lang, og at jeg burde ha delt den opp i eksempelvis to setninger. På denne måten kunne jeg ha forbedret språket mitt i dette innlegget, men jeg lar det stå som et eksempel.) Et av språkprinsippene du har brutt i første innlegg, som Mokko har rettet for deg, er det at en fullverdig setning er nødt å inneholde minst subjekt og verbal (dette sorterer under setningsanalyse, og det skal du ha gått gjennom på skolen). Setningsfragmentet "Har sett at mange voksene pleier å..." mangler subjekt, og subjektet i dette tilfellet skal være "jeg", fordi det er du som har observert dette. Å droppe subjekt i en setning er en populær måte å skrive på, og setningen blir som regel like forståelig selv uten subjekt (ihvertfall hvis subjektet skulle vært "jeg"). Dette er trolig et eksempel på det du anser for å være "tørr grammatikk", men det er nødvendig for å lære seg å skrive riktig, og for å kunne skrive mer "voksent" er det først og fremst et kriterie at teksten er grammatisk korrekt. Det er også viktig å skille mellom hvordan man skriver på nettforum og til venner, og hvordan man skriver i mer formelle situasjoner som søknader og skoleoppgaver. Selv dropper jeg gjerne subjekt på samme måte som du har gjort her når jeg skriver til hverdags, men det gjelder å være bevisst på dette. For øvingens skyld kan du godt legge om til å skrive formelt i forumet og be brukerne komme med tilbakemeldinger på språket ditt, fortrinnsvis i en egen tråd. I forhold til korrekturlesing av det du allerede har skrevet finner du mye bra tips her: http://www.korrekturavdelingen.no/ Hvis du ønsker deg et mer "fancy" vokabular bør du lese en ordliste (med definisjoner selvsagt), eller lese flere bøker. Du kan gjerne lese bøker, og så slå opp ord og uttrykk som virker uklare, slik at du lærer å kunne bruke dem selv. Endret 15. mars 2011 av srbz 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå