Gå til innhold

Astronomi: Beregne månens og solas bane i forhold til et punkt på jorda.

Anbefalte innlegg

Jeg er ute etter å beregne solas og månens bane over himmelen uttrykt i kompassretning (grader) og høyde (grader over horisonten). Dette vil jeg beregne fra et gitt punkt på jorda: Tromsø.

Jeg ønsker ingen tabell, men en formel som gir meg høyde og kompassretning i grader. En formel som fungerer for et gitt år, f.eks 2011. Kan noen hobbyastronomer hjelpe meg videre med litt info?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ute etter å beregne solas og månens bane over himmelen uttrykt i kompassretning (grader) og høyde (grader over horisonten). Dette vil jeg beregne fra et gitt punkt på jorda: Tromsø.

Jeg ønsker ingen tabell, men en formel som gir meg høyde og kompassretning i grader. En formel som fungerer for et gitt år, f.eks 2011. Kan noen hobbyastronomer hjelpe meg videre med litt info?

Det er et veldig komplisert problem som det ikke finnes noen analytisk løsning på. Du må løse det numerisk.

Endret av SirDrinkAlot
Lenke til kommentar

Ok, men hvordan? Jeg vil lage et regneark med disse posisjonstallene som jeg kan lage grafer ut av og jobbe videre med. Om så jeg bare får til å lage en tabell med data for hver hele time i 2011 og høyde/kompasskurs så blir jeg fornøyd selv om jeg ikke får noen ligning ut av det.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Vel, jeg klarer ikke å se for meg hvordan koden vil bli før jeg gjør det. Framgangsmåten jeg ser for meg at jeg hadde brukt ville vært å først funnet ut initialbetingelsene. Hvor Jorda var i banen rundt Sola f.eks. 1. januar kl. 12.00, hvor fort Jorda roterer osv.

Så hadde jeg brukt Newtons lover og Runge kuttas metode av 4.orden for å evolvere skitten i tid. Så hadde jeg brukt enkel geometri for å finne ut hvor Sola stod på himmelen sett fra et punkt på Jorda.

Men da hadde jeg ignorert "pertubasjonene" fra de andre planetene, samt avrundingsfeil osv. Jeg vet ikke hvor lenge det hadde gått før signifikante feil hadde latt seg synliggjøre.

Edit. Hadde du gjordt det på denne måten kunne du sjekket noen av verdiene litt lengre fram i tid med f.eks. Stellarium eller liknende for å se om beregningen var rimelig.

Endret av SirDrinkAlot
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...