Talker Skrevet 10. mars 2011 Del Skrevet 10. mars 2011 Jeg driver å kobler opp ett trådløst sentrallås-system på bilen min nå, men har støtt på et lite problem. Jeg har funnet ut hvor alt skal kobles inn, og vil gjerne ha muligheten til at interiørlyset skal komme på når jeg låser opp med fjernkontrollen. Dette blir da koblet opp slik at et relé bruker "låse-opp pulsen" til å legge inn jord på en ledning som går til dørbryteren. Dette fungerer fint, bortsett fra at bilen ikke vil låse seg opp når den har signal om åpen dør samtidig. Det jeg er ute etter nå, er å finne en enkel måte å forsinke dette på. Siden "låse-opp pulsen" varer i 0.5s, så bør en forsinkelse på 0.5s være greit. Usikker på løsningen her, men legger ved en tegning som dere kan se/kladde på. Jeg må altså ha 0V på utgang B 0.5 sekunder etter A. Noen som kan hjelpe? Lenke til kommentar
Sacro Skrevet 10. mars 2011 Del Skrevet 10. mars 2011 Ta en titt etter tidsreléer i katalogen? Skal finnes litt av hvert?! Lenke til kommentar
Talker Skrevet 10. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2011 (endret) Ta en titt etter tidsreléer i katalogen? Skal finnes litt av hvert?! Hvilken katalog? Var innom en bilrekvisitabutikk, og de hadde ikke :/ Pluss at jeg ikke er villig til å bruke flere hundre på et rele da.. Endret 10. mars 2011 av Talker Lenke til kommentar
aop9020 Skrevet 10. mars 2011 Del Skrevet 10. mars 2011 må du ha lang puls til lysene? Lenke til kommentar
aop9020 Skrevet 10. mars 2011 Del Skrevet 10. mars 2011 Noe slikt? Du starter opp ved å -> sette S0 slik at Q0 går høy -> trigger S1 via RC -> Q1 går høy -> resetter R0 samtidig som puls ut til lysene dine, -> resetter seg selv via RC Ok? 1 Lenke til kommentar
Talker Skrevet 11. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2011 (endret) Såpass ja. Fungerer helt sikkert. Men ble mer avansert enn jeg hadde tenkt Angående hvor lang pulsen til lysene må være så vet jeg ikke. Men har fått det til å fungere manuelt med å bare touche ledningen med en jordet nål Så det er nok ikke snakk om mange 100ms nei Går det ikke bare ann å bruke en RC-kobling til å lage en forsinket spenningsoppbygning til spolen til reléet da`? Slik at det når den spenningen det trenger får å slå inn etter ca. 0.5 sek? Kanskje en litt fjuskete metode, men kan jo fungere.? Isåfall må jeg vel gi dere noe mer data, som motstand / strømtrekk spole. Spenning inn. Og strømtrekket til låse opp signalet kanskje? Endret 11. mars 2011 av Talker Lenke til kommentar
aop9020 Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 (endret) Ok, jeg forstod det slikt at du mister "styrespenningen" etter 500ms, og da har du ingenting å drive RC-leddet med. Stemmer dette? Hvis det stemmer, så gjelder følgende: Du kan gjøre dette med vanlige releer også, men det blir dyrere.. Her trigger du rele1 med pulsen din, dette releet vil da holde seg selv fra + via R2(NormallyClosed). Når da spenningen inn på rele2 er høy nok, vil dette slå over og gi puls ut på NormallyOpen. Det er en mulighet at rele1 vil slippe før rele2 er fullt "over", og da blir det ingen + inn på rele 2. Da kan du bruke et rele med to potensialfrie kontaktsett, og koble C til pluss og NO til PULS UT. Men det er bare å prøve.. Endret 11. mars 2011 av aop9020 Lenke til kommentar
Talker Skrevet 12. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2011 Ok, jeg forstod det slikt at du mister "styrespenningen" etter 500ms, og da har du ingenting å drive RC-leddet med. Stemmer dette? Hvis det stemmer, så gjelder følgende: Du kan gjøre dette med vanlige releer også, men det blir dyrere.. Her trigger du rele1 med pulsen din, dette releet vil da holde seg selv fra + via R2(NormallyClosed). Når da spenningen inn på rele2 er høy nok, vil dette slå over og gi puls ut på NormallyOpen. Det er en mulighet at rele1 vil slippe før rele2 er fullt "over", og da blir det ingen + inn på rele 2. Da kan du bruke et rele med to potensialfrie kontaktsett, og koble C til pluss og NO til PULS UT. Men det er bare å prøve.. Det stemmer at pulsen varer bare i 500ms ja. Jeg kan dog sette boksen til å gi en puls på 3500ms, men vet ikke om jeg burde gjøre det, siden systemet i bilen ikke trenger / ikke er laget for dette. Lenke til kommentar
aop9020 Skrevet 12. mars 2011 Del Skrevet 12. mars 2011 Ok, men da kan du forsøke å gjøre slik som jeg beskrev i forrige innlegg.. Lenke til kommentar
Talker Skrevet 13. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2011 Ok, men da kan du forsøke å gjøre slik som jeg beskrev i forrige innlegg.. Det med reléer? Men det er ikke 100% sikkert at det virker? Kan du gi meg data på kondensator og motstand da? Eller en måte for meg å finne ut hva som blir riktig uten å prøve å feile? For jeg må kjøpe hver eneste komponent. Den løsningen med ic'n er sikkert bra også, men usikker på hvor jeg kan få tak i slikt, og prisen på det hele? Og Ic'n kan sikkert ikke drive reléet alene? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå