Vu-caN Skrevet 10. mars 2011 Del Skrevet 10. mars 2011 Jeg vurderer luftfukter. Grunnen er at luftemulighetene om natta er dårlige. Vinduet er rett over hodet og da blir jeg forkjølet, og lufteluka slipper inn så mye bilstøy. Tanken er ikke å tilføre så mye høyere luftfuktighet enn før, men jeg trenger mer oksygen til innelufta. Jeg har målt med hygrometer og luftfuktigheten er på mellom 35-45%. Lenke til kommentar
eveant Skrevet 10. mars 2011 Del Skrevet 10. mars 2011 Den optimale luffuktigheten tror jeg er 50. Det er jo luft i vann så det tilfører jo noe, men vet ikke hvor mye. Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 10. mars 2011 Del Skrevet 10. mars 2011 Nei, en luftfukter tilfører fuktighet til luften. Lenke til kommentar
eveant Skrevet 10. mars 2011 Del Skrevet 10. mars 2011 Det gjør den også ja, men det er vel noe luft i vann? Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 10. mars 2011 Del Skrevet 10. mars 2011 ikke med mindre luftfukteren benytter elektrolyse, du vil i så tilfelle få oksygen og hydrogen, problemet med det er at hydrogen er ganske brennbart/eksplosivt, og dermed noe man helst vil unngå fritt svevende rundt i huset. Lenke til kommentar
Vu-caN Skrevet 10. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2011 Den optimale luffuktigheten tror jeg er 50. Det er jo luft i vann så det tilfører jo noe, men vet ikke hvor mye. Sett fra en allergiker, så er optimalt 40%. På denne fuktigheten vil ikke støvmidd formere seg. Men lite oksygen fører til tørre slimhinner. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 10. mars 2011 Del Skrevet 10. mars 2011 (endret) Vinduet er rett over hodet og da blir jeg forkjølet. Kan du ikke ligge med hodet i andre enden av senga? Må du sove med lukket soveromsdør? Har du prøvd å lufte grundig med vinduet helt åpent 5-10 minutter før du legger deg? Endret 10. mars 2011 av Svinks Lenke til kommentar
ThOms-N Skrevet 10. mars 2011 Del Skrevet 10. mars 2011 Ville no trudd at du skulle hatt en luftavfukter eg då men.. Blir ikkje luftfuktigheten ganske høg om ein ikkje lufter når ein sover? Lenke til kommentar
Vu-caN Skrevet 17. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2011 Vinduet er rett over hodet og da blir jeg forkjølet. Kan du ikke ligge med hodet i andre enden av senga? Må du sove med lukket soveromsdør? Har du prøvd å lufte grundig med vinduet helt åpent 5-10 minutter før du legger deg? Må ikke ha hodet den retningen nei, men det blir veldig rart å ha hodet andre veien. Rett ved en dør, med hodet ut mot kjøkken/stue hvor det kommer mange rare tikkelyder (ovner, treverk, varmtvannstank, osv.). Døra til soverommet er alltid åpent. Lufter alltid grundig før vi legger oss. Hun jeg sover med er ikke like følsom for oksygen i lufta, så jeg våkner før henne. Lenke til kommentar
Vu-caN Skrevet 17. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2011 Ville no trudd at du skulle hatt en luftavfukter eg då men.. Blir ikkje luftfuktigheten ganske høg om ein ikkje lufter når ein sover? Om dagen så fungerer det slik ja, men om natta bruker kroppen mindre energi og "damper" mindre. Vil tro at mye av denne fuktighetne man produserer om natta forsvinner inn i dyna og gjør støvmidden glad. Ref. mitt hygrometer, så går luftfuktigheten ned i løpet av natta med ca 5%. Fra 45 til 40 prosent. Lenke til kommentar
Vu-caN Skrevet 17. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2011 Det blir bedre nå som sommeren (snart) kommer. Da får man varmere luft utenfra ved lufting. Og ikke så lett forkjølelse ved trekk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå