tom waits for alice Skrevet 21. mars 2011 Del Skrevet 21. mars 2011 Joda, jeg vet at statistikken som har blitt presentert her har vært basert på antall km kjørt. Men ser også at folk har ment at det ikke er nødvendig for å få korrekt bilde på situasjonen. Antall drepte gutter og jenter isolert sett sier oss ingenting.. Det sier oss at mange gutter dør i trafikken, og ikke så mange jenter. Om årsaken er at guttene kjører mer, så er kanskje løsningen nettopp å sørge for at de kjører mindre... Geir Lenke til kommentar
KarlRoger Skrevet 21. mars 2011 Del Skrevet 21. mars 2011 Kunne vært interessant å innføre maks antall kilometer fremfor forbud. Veldig optimistisk så kunne det føre til at folk utnyttet kilometrene de kjørte bedre også. Litt avhengig av hvordan man gjorde det. Det ville ikke være like rettferdig for fruen som har flere mil til og fra jobben hver dag som for meg som har hjemmekontor og kunne bruke mine kilometere på å råne (om jeg var i den alderen...) Geir Joda, men det kunne f.eks. for en del bli behov for å bytte ut noen dager med bilkjøring med offentlig transport. Med dispensasjon der det er manglende offentlig transport, der tidene aldri passer, eller der bilen er et arbeidsverktøy. Lenke til kommentar
TheSoapmaker Skrevet 21. mars 2011 Del Skrevet 21. mars 2011 Joda, jeg vet at statistikken som har blitt presentert her har vært basert på antall km kjørt. Men ser også at folk har ment at det ikke er nødvendig for å få korrekt bilde på situasjonen. Antall drepte gutter og jenter isolert sett sier oss ingenting.. Det sier oss at mange gutter dør i trafikken, og ikke så mange jenter. Om årsaken er at guttene kjører mer, så er kanskje løsningen nettopp å sørge for at de kjører mindre... Geir Jeg velger å tro at det er flere gutter, enn jenter, som kjører. Bare det gjør at sjangsene er større for at menn havner i flere ulykker. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 21. mars 2011 Del Skrevet 21. mars 2011 Nettopp. Og er det slik så er den beste måten å få ned ulykkestallene på at de kjører mindre. Hvilket er nettopp det man foreslår her, om enn på drastisk vis. (At de ikke får kjøre i det hele tatt før de er over 20...) Geir Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 21. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2011 Joda, jeg vet at statistikken som har blitt presentert her har vært basert på antall km kjørt. Men ser også at folk har ment at det ikke er nødvendig for å få korrekt bilde på situasjonen. Antall drepte gutter og jenter isolert sett sier oss ingenting.. Det sier oss at mange gutter dør i trafikken, og ikke så mange jenter. Om årsaken er at guttene kjører mer, så er kanskje løsningen nettopp å sørge for at de kjører mindre... Geir Irrelevant informasjon som ikke kan brukes til å lage et fornuftig tiltak for å forbedre situasjonene. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 21. mars 2011 Del Skrevet 21. mars 2011 Hva er irrelevant: At gutter kjører mer? Var det ikke du som sa at statistikken var verdiløs uten at vi tok hensyn til det? Geir Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 21. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2011 Statistikken som kun sier at gutter dør oftere enn jenter i trafikken er irrelevant. Hvor mange gutter og jenter som dør per kjørte KM i trafikken er mer relevant. Hvor mange gutter og jenter som dør per km i trafikken med og uten passasjerer kan avsløre et mulig tiltak. (ikke ha passasjerer) Hvor mange gutter og jenter som dør per km i trafikken inkl f.eks om bilen har ABS eller årsmodell kan avsløre et mulig tiltak (eldre biler, ikke kjøre uten ABS) Hvor mange gutter og jenter som dør per km i trafikken på forskjellige tidspunkt/dager kan avsløre et mulig tiltak (tidsbegrensning for kjøring) Listen er lang! Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 21. mars 2011 Del Skrevet 21. mars 2011 Statistikken som kun sier at gutter dør oftere enn jenter i trafikken er irrelevant. Hvor mange gutter og jenter som dør per kjørte KM i trafikken er mer relevant. Ikke for den som dør. Han leser ikke statistikk lenger... Edit: Ellers er jeg enig. Det sa jeg i en tidligere post også. Det er relevant for å finne løsningen på problemet. Geir Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 21. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2011 Jeg skal være litt kaldt hjertet nå, beklager hvis det støter noen! De sjåførene som har dødd i trafikken har tatt en feil vurdering av følgende faktorer; kjøre forhold (glatt veibane, dårlig sikt osv), kjøretøyets tilstand (ABS, air-bag, setebelte og andre sikkerhets funksjoner, rett dekk-type og mønster), sjåførens tilstand (edruelighet, våkenhet, kjennskap til kjøretøyets oppførsel og egen kjøre ferdighet/erfaring) og sikkert andre ting jeg ikke kommer på. Alt dette vil og har resultert i et dødsfall. Nå kan man ikke sikre seg i alle mulige bauer og kanter for at dette ikke skal skje, men selvsagt kan man minske risikoen ved å fjerne elementer som faktisk utgjør størst fare for ulykke med alvorlige konsekvenser! Mange av disse har vi allerede i dag; Grundig kjøre opplæring, jevnlig EU-kontroll av kjøretøy, holdnings kampanjer osv. Men det finnes selvsagt flere tiltak som kan gjennomføres som vil redusere risikoen ytterligere. Det at gutter må vente til de er 20-år før de kan kjøre i det hele tatt tror jeg er helt feil vei å gå, dette vil også berører mange industrier hvor gutter i 18-20 års alderen er kraftig representert. Et tiltak kan være å kun få yrkes sertifikat før man er 20 år f.eks. Da kan man kun kjøre bil mens man er på jobb (snakker om yrker hvor bil blir benyttet, typisk elektriker eller rørlegger) Er man ikke på jobb, får man ikke kjøre. Sjåfører under 20 får ikke kjøre mens det er mørkt. Sjåfører under 20 kan kun eie og kjøre en serie godkjente biler (nye biler er utstyrt med f.eks fartsbegrensning, eller GPS som melder i fra ved farts overtredelse. ABS og andre sikkerhets funksjoner, alko-test før start.) Disse er subsidiert av staten slik at de ikke koster mer enn hva en "dårlig" bruk bil vil koste og man selger den videre etter fylt 20. Dette er selvsagt tiltak som gjelder begge kjønn! Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 21. mars 2011 Del Skrevet 21. mars 2011 Vi kan diskutere faktorer og likestilling til vi blir blå. Faktum er det samme, vi vil senke antallet drepte mellom 16-25 i trafikken ved å øke aldergrensen for gutter. På den annen side. Unge menn er værende småbarnsforeldre, som skal kjøre til hytta under elendige kjøreforhold, eller i høy hastighet i utlandet. Da kommer erfaringen han fikk i ungdomsårne godt med. Faktorene for at ulykkene skjer er interessante, men like interessant er de langsiktige konsekvensene av at unge menn ikke får erfaringen de ellers ville fått. Dessuten er det trangsynt og kjønnsdiskriminerende å påstå at likestillingen ikke er viktig så lenge man redder liv. Man kan ikke sette en grense for rettigheter. Gjør man det, har man allerede tapt. Alle kriger har vært over rettigheter. Rett på land, rett til likestilling og rett til å mene hva man vil. Vi kan ikke bli så feige at vi lar sikkerhet gå foran frihet. Lenke til kommentar
fiskebollebiff Skrevet 21. mars 2011 Del Skrevet 21. mars 2011 Likestilling er viktig for kjerringkrek. Lenke til kommentar
nahojp Skrevet 21. mars 2011 Del Skrevet 21. mars 2011 Joda, jeg vet at statistikken som har blitt presentert her har vært basert på antall km kjørt. Men ser også at folk har ment at det ikke er nødvendig for å få korrekt bilde på situasjonen. Antall drepte gutter og jenter isolert sett sier oss ingenting.. Jeg har ikke sett noen her påstå at man får et korrekt og detaljert bilde på situasjonen ved å kun se på antall drepte gutter og jenter isolert sett. Så jeg er mildt sagt usikker på hva du egentlig argumenterer mot her. Men jeg har en aldri så liten mistanke om at det er meg du sikter til med "folk", men at du har misforstått hva jeg skrev. Kunne du kanskje forsøkt å svare på et spesifikt innlegg, med sitater, og forklare hva du spesifikt er uenig med i argumentasjonen der? Lenke til kommentar
nahojp Skrevet 21. mars 2011 Del Skrevet 21. mars 2011 Her er det altså snakk om et kjønnsdiskriminerende forbud for gutter å ta lappen før 25 år, ikke å forby gammle biler. Dermed er det ganske åpenbart at det må korrigeres for det som påvirker resutatet utenom kjønn for å finne fremm til nettopp det som er den reelle forskjellen mellom kjønnene når det gjelder skikkethet til å føre en bil og ikke forskjeller som skyldes valg av bil, avstand til jobben og veien man da nødvendigvis vil kjøre på, hvilket kjønn som oftest får bil sponset av foreldre, hvem som oftest kjører av mannen eller kvinnen når man skal på tur, hvem som kjører hvis forrholdene blir litt skummle, osv. Her er det snakk om å finne tiltak som gjør at litt færre 18-19 år gamle gutter kjører seg ihjel (og tar med seg kompiser og venninner i ulykkene.) Det er en mager trøst for de drepte og deres pårørende at "egentlig er det bilens feil". At gutter kanskje ikke hadde kræsjet så mye om de oppførte seg og levde som jenter gjør er ikke noe argument for å korrigere statistikken. Vi lever ikke som jenter gjør, om vi kjører farlige biler på dårlige veier så er det ikke noe som gjør oss mindre døde når vi ligger på taket utfor en skråning. [/Quote] Nettopp. En "enkel" statistikk, som ikke tar med detaljer om biltype og andre ting, sier oss at gutter dør oftere enn jenter. Det betyr i neste omgang at gutter oppfører seg annerledes enn jenter i trafikken - gutter gjør ett eller annet som jenter ikke gjør, og som det tydeligvis ikke er så lurt å gjøre. Om forskjellen består i at gutter kjører fortere, eller prioritere hestekrefter fremfor airbag når de handler bil, eller gjør noe annet dumt som jenter ikke gjør, er selvsagt interessant - men det er ikke nødvendigvis strengt påkrevet for å si at gutters trafikkoppførsel bør reguleres bedre. Det blir som å si at man ikke kan vurdere problemet med leverskader hos menn uten å korrigere for hvor mye vi drikker i forhold til kvinner. Eller å korrigere voldtektsstatistikkene for kulturbakgrunn. Det koker ned til at man må vite hva statistikken skal brukes til. Statistikk over A, og statistikk over A pr B, er to ulike statistikker. Begge statistikkene har verdi - men til ulike ting. Det nytter ikke å bare påstå at den ene statistikken er verdiløs, og at man "må" korrigere for B, uten å ha en begrunnelse for hvorfor akkurat den korrigeringen er viktig i den aktuelle diskusjonen. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 21. mars 2011 Del Skrevet 21. mars 2011 I par er det ofte gutter som kjører fordi jentene ikke vil/tør/er ukomfortable med å kjøre. Om man tar lappen fra guttene vil jentene igjen havne bak rattet. Er det noen her som tror at de som ikke tør eller er ukomfortable bak rattet vil kræsje mindre når de plutselig må begynne med langkjøring o.l.? Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 21. mars 2011 Del Skrevet 21. mars 2011 Dessuten er det trangsynt og kjønnsdiskriminerende å påstå at likestillingen ikke er viktig så lenge man redder liv. Man kan ikke sette en grense for rettigheter. Gjør man det, har man allerede tapt. Alle kriger har vært over rettigheter. Rett på land, rett til likestilling og rett til å mene hva man vil. Vi kan ikke bli så feige at vi lar sikkerhet gå foran frihet. Jeg er prinsipielt enig, men slike avgrensninger settes hele tiden i et moderne samfunn, som en dyd av nødvendighet. Derfor har jeg prioritet på arbeidsmarkedet fremfor Jing fra Kina. (Han får faktisk ikke jobb i Norge i det hele tatt, annet enn under bestemte vilkår.) Likestillingen er altså begrenset til statsborgerskap. Likeså har samfunnet bestemt at å bruke penger på operasjoner av de unge skal prioriteres foran oerasjoner av de gamle. At narkomane har rett på behandling og trygd, men at krigsveteraner ikke har det. At kraftkrevende industri fortjener billig strøm, mens vi forbrukere får betale markedspris. Vi har lover som sier at det ikke kan være klatrestativer i barnehager fordi barna kan falle ned å slå seg. Vi har lover som sier ungdom under 18 ikke kan kjøpe alkohol. Den ideelle likestillingen i samfunnet er begrenset på alle bauer og kanter, basert på alder, nasjonalitet, økonomi og mye annet. Kjønn er ikke prinsipielt andeledes som faktor. Geir 1 Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 21. mars 2011 Del Skrevet 21. mars 2011 Likestilling er viktig for kjerringkrek. Enten er dette bare spam, eller så mener du dette. I begge tilfeller er du en idiot. Likestilling har blitt til flere rettigheter til kvinner de siste årene. Det er dog så mye mer. Hva med den amerikanske borgerkrigen. Den handlet om likestilling. Du har kanskje hørt om en fyr som het Martin Luther King også? Eller Rosa Parks? Likestilling handler om menneskeverd. Vi skal ikke la noe så simpelt som bilulykker invalidere alt disse menneskene har kjempet for. Likestilling skal være absolutt. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 21. mars 2011 Del Skrevet 21. mars 2011 I par er det ofte gutter som kjører fordi jentene ikke vil/tør/er ukomfortable med å kjøre. Om man tar lappen fra guttene vil jentene igjen havne bak rattet. Er det noen her som tror at de som ikke tør eller er ukomfortable bak rattet vil kræsje mindre når de plutselig må begynne med langkjøring o.l.? Med mindre mann tester det er det ikke lett å si. Mine antagelser er anekdotiske: De jenter jeg har kjent og sittet på med har kjørt nye roligere på langtur enn guttene har. Jeg har selv kjørt villmann både med bill og motorsykkel i ungdommen (når jeg gjorde det følte jeg selvsagt at jeg hadde full kontroll.) Som da jeg kjørte i 180 i gammel skabbete Taunus med bilen full av medsoldater på vei tilbake fra perm. Ikke fordi vi hadde dårlig tid, men fordi noen i baksetet begynte å diskutere hva toppfarten på kjerra egentlig var. Jeg mener ikke (igjen anekdotisk) at jentene er dyktigere til å kjøre bil, men jeg har tilgode å se en gammel bil med bare jenter i leke Martin Schanche bortover landeveien. I så måte er det kanskje en fordel at de er ukomfortable bak rattet, i motsetning til gutter som tror er verdensmester. Geir Lenke til kommentar
FBI21 Skrevet 21. mars 2011 Del Skrevet 21. mars 2011 Spør du meg burde de ikke få førerkort i det hele tatt! Lenke til kommentar
fiskebollebiff Skrevet 21. mars 2011 Del Skrevet 21. mars 2011 Likestilling er viktig for kjerringkrek. Enten er dette bare spam, eller så mener du dette. I begge tilfeller er du en idiot. Likestilling har blitt til flere rettigheter til kvinner de siste årene. Det er dog så mye mer. Hva med den amerikanske borgerkrigen. Den handlet om likestilling. Du har kanskje hørt om en fyr som het Martin Luther King også? Eller Rosa Parks? Likestilling handler om menneskeverd. Vi skal ikke la noe så simpelt som bilulykker invalidere alt disse menneskene har kjempet for. Likestilling skal være absolutt. Sprøyt fra kvinnetøyt. 1 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 21. mars 2011 Del Skrevet 21. mars 2011 (endret) I par er det ofte gutter som kjører fordi jentene ikke vil/tør/er ukomfortable med å kjøre. Om man tar lappen fra guttene vil jentene igjen havne bak rattet. Er det noen her som tror at de som ikke tør eller er ukomfortable bak rattet vil kræsje mindre når de plutselig må begynne med langkjøring o.l.? Helt ærlig vil jeg tro det vil gå noe sånn: 1. Større ulykkesantall like å få førerkortet 2. Og så siden jentene som er usikre blir tvunget til å drive med ordtellig langkjøring så vil statestikken for høyere aldere snu seg. Edit: Tror tom waits for alice svarte bedre enn meg på dette Endret 21. mars 2011 av del_diablo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå