Pseudopod Skrevet 17. mars 2011 Del Skrevet 17. mars 2011 Hva med å innføre strengere krav til følging av trafikklover de to første årene med lappen? Slik at noe som kanskje en på 25 bare hadde fått en muntlig advarsel på førte til en prikk på førerkortet til en 18-åring. Eller noe som var litt under grensa til å miste lappen for en 25 åring førte til at en på 18 mistet den? Dette må så klart gjelde både for menn og kvinner. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 17. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2011 (endret) Alle trafikk overtredelser burde belønnes med å miste lappen i 6 mnd de første 2 årene. Endret 17. mars 2011 av bIsk0p 1 Lenke til kommentar
Trondms Skrevet 17. mars 2011 Del Skrevet 17. mars 2011 Hva med å innføre strengere krav til følging av trafikklover de to første årene med lappen? Slik at noe som kanskje en på 25 bare hadde fått en muntlig advarsel på førte til en prikk på førerkortet til en 18-åring. Eller noe som var litt under grensa til å miste lappen for en 25 åring førte til at en på 18 mistet den? Dette må så klart gjelde både for menn og kvinner. Hørtes faktisk ikke ut som et dumt forslag, men kanskje det bør gjelde alle de 2 første årene. Ikke alle kjører opp når de er 18, og en 20-åring med ferskt førerkort, er vel ikke så mye tryggere enn en 18-åring. Lenke til kommentar
Pseudopod Skrevet 17. mars 2011 Del Skrevet 17. mars 2011 I følge bisk0p er allerede en lignende ordning i effekt. Men nei, det ikke bare erfaring i trafikken som fører til flere dødsfall og ulykker blant 18-åringer. I så fall hadde statistikken vært gjevnere for kvinner og menn. Saken er at 18 årige gutter fremdeles har den verdensmestermentaliteten som tenåringsgutter er kjent for, og tar unødvendige risikoer. Ofte for å imponere andre. er man 25 og har nettopp fått lappen er man ikke i like stor grad avhengig av å vise seg frem. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 17. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2011 I følge bisk0p er allerede en lignende ordning i effekt. Beklager, dårlig formulert fra min side. Skal ordne, manglet en burde Lenke til kommentar
Athey Skrevet 17. mars 2011 Del Skrevet 17. mars 2011 Personlig tror jeg store deles av ulykkes-statistikken kommer av ivrige sjåfører med dårlige biler! Den gjennomsnittlige ungdommen har stort sett ikke råd til en bil over 50 000,- og det sier seg selv at når det som regel er motor og utseende som bestemmer hvilken bil som kjøpes, må det spares inn en annen plass (air-bag, anti-skrens, ABS osv) Kombiner dette med litt hovmod, eller bare ren uflaks, så ser vi resultatet. Helt enig! Gutter har en tendens til å prioritere motor framfor sikkerhet, og siden det å kjøpe ny bil i Norge er svindyrt, så ender man opp med at de 18 år gamle guttene kjører uten ESP og ABS. Jentene derimot, kjøper seg gjerne en liten Fiat med 1-liters motor av nyere årgang. Lenke til kommentar
stasomfaen Skrevet 17. mars 2011 Del Skrevet 17. mars 2011 Nå er det ikke "kjerringer" som sier det. Det er Marius Rønningen og Bjørn Wold fra henholdsvis politiet i Sør-Trøndelag og utrykningspolitiet. Du må gjerne be dem lage deg et smørbrød neste gang du er på de kanter av landet... Geir Haha, menn som sier det faktisk! Huff... Ja de skal faa lage meg en sandwich! 1 Lenke til kommentar
runela Skrevet 17. mars 2011 Del Skrevet 17. mars 2011 Virker for meg i dag som at gutter er også tidligere ute og mere opptatt av og få førerkoret raskt og helst på 18 års dagen. Er nok også flere gutter som har lappen en jenter i 18-20 åra... Nærmer meg selv midten av tyve åra og har ingen som jeg kjenner som er menn som ikke har lappen. Men over halvparten av kvinner i samme alder jeg kjenner har ikke førerkort. Men at kvinner kræsjer mindre en menn er nok bare tull.. Ser på jobb at de få kvinnene vi har er like ofte ute og smeller i andre biler ofte som menn.. om ikke oftere parkeringsbulker osv. Men helt ærlig, og diskriminere oss menn med at kvinner skal få lappen før oss er jo bare tull. Folk er forskjellige og finne utrolig mange ordentlig unge trafikanter også. Har drevet med mye langkjøring i jobben, rundt 3- 4 timer i bil hver dag og da har jeg mye oftere havnet i situasjoner der folk har kjørt forbi på farlige plasser eller folk som har ekstremt stor fart som ikke akkurat er 18 år.. men er nok godt inn i 30 åra... kanskje også over 40.. og ja.. har også vert borti kvinner som kjører slik. Har også sett flere ganger menn i 40-50 åra med små barn stående og holde seg i dashbordet og de har garantert ikke vært under 100km't når jeg mødte på dem. Slikke folk er jo rett og slett naive. Hva skjer om de må bråbremse eller krasjer og har en unge stående løs i bilen? Men politiet burde være mere ute i trafikken og luke ut disse som ødelegger så mye for oss som prøve og oppføre oss. Har hatt lappen i 5 år snart og har aldri laget en bulk eller kollidert eller vært utenfor veien. Lenke til kommentar
runela Skrevet 17. mars 2011 Del Skrevet 17. mars 2011 Haha. Er det ingen som sjekker fakta lengere når de ser slike påstander fra media? Media skriver det som er politisk korrekt uansett, uavhengig av om det er sannt eller ikke (ihvertfall de store aktørene i media). Og det er som kjennt politisk korrekt å fremmheve kvinner som best og trykke menn og gutter ned i søla. Så lett er det å sjekke opp dette: - gå inn på transportøkonomisk institutt - gå til publikasjoner - søk på "kjønn" - les ulykkesstatistikk publikasjonen - ferdig. Da finner du blandt annet dette: Ser ut til at kvinner ikke burde få lappen i det heletatt gitt.... Har sett denne statistikken før. også hos forsikringselskap der det var oppgitt at kvinner kolliderer og får ut forsikringutbetalinger MYE oftere en menn. Men når menn først kollidere gjøres det skikkelig og resulterer ofte i dødsfall dessverre. Lenke til kommentar
thadon Skrevet 17. mars 2011 Del Skrevet 17. mars 2011 ...og en 20-åring med ferskt førerkort, er vel ikke så mye tryggere enn en 18-åring. Skulle til å påpeke det samme. Er ein automatisk betre til å køyre en ein attenåring om man tek lappen to år seinare? Erfaring må ein få tilegna seg uansett. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 17. mars 2011 Del Skrevet 17. mars 2011 Akkurat det har med modning å gjøre... Lenke til kommentar
thadon Skrevet 17. mars 2011 Del Skrevet 17. mars 2011 Da kan ein like så godt heva han til 25 år med ein gong. Men eg ser poenget ditt. Finnast det noko statistikk på kor mange % av menn som kjøyrar som svin eller noko liknande? Har inntrykk om at få skal øydelegge for mange. Lenke til kommentar
Kaarerekanraadi Skrevet 17. mars 2011 Del Skrevet 17. mars 2011 Da kan ein like så godt heva han til 25 år med ein gong. Men eg ser poenget ditt. Finnast det noko statistikk på kor mange % av menn som kjøyrar som svin eller noko liknande? Har inntrykk om at få skal øydelegge for mange. Det er en liten gruppe med sosiale tilfeller som ødelegger etter hva jeg har hørt og lest. De ruser seg, har MBD og er generelt håpløse tilfeller Lenke til kommentar
runerask Skrevet 17. mars 2011 Del Skrevet 17. mars 2011 http://www.rogalandsavis.no/nyheter/politilogg/article5531447.ece 1 Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 17. mars 2011 Del Skrevet 17. mars 2011 (endret) Jeg legger vel hodet litt på blokken når jeg svarer slik på en post med 15+, men jeg lar det stå til: Haha. Er det ingen som sjekker fakta lengere når de ser slike påstander fra media? Media skriver det som er politisk korrekt uansett, uavhengig av om det er sannt eller ikke (ihvertfall de store aktørene i media). Og det er som kjennt politisk korrekt å fremmheve kvinner som best og trykke menn og gutter ned i søla. Så lett er det å sjekke opp dette: - gå inn på transportøkonomisk institutt - gå til publikasjoner - søk på "kjønn" - les ulykkesstatistikk publikasjonen - ferdig. Når man gjør et stort poeng av viktigheten av å "sjekke fakta", så bør man faktisk sjekke de relevante faktaene. Og klare å tolke dem sånn noenlunde riktig ... Da finner du blandt annet dette: Ser ut til at kvinner ikke burde få lappen i det heletatt gitt.... Javel? Den første tabellen din viser at bilførere i aldersgruppen 18-19 har betydelig høyere dødsrisiko pr. kjørte kilometer enn kvinner i samme alder. Og det er pr kilometer - i absolutte tall er forskjellen antagelig enda klarere. Menn 18-19 har også betydelig høyere dødsrisiko enn andre aldersgrupper. Denne tabellen tyder på at det å nekte menn under 20 å kjøre bil kan spare ganske mange liv i trafikken. Den andre grafen din gjelder bare materielle skader, ikke dødsfall, og er dermed lite relevant. Men unge menn kommer dårligere ut en unge kvinner der også. Se på grafen på nytt du. Sjekk totalantallet. I følge totalen ville vi spart oss for mye ulykker ved å forby kvinner å få lappen i det heletatt..... Og dessuten er det bare et år menn ligger over kvinner ved 18-19 mens kvinner ligger over de tre andre årene. Igjenn cherry picking fra deg altså. Å plukke ut det eneste punktet av statistikken hvor menn tilfeldigvis ligger over kvinner mens kvinner i hele resten ligger høyere enn menn er mildt sagt userriøst. Endret 17. mars 2011 av flesvik Lenke til kommentar
chokke Skrevet 17. mars 2011 Del Skrevet 17. mars 2011 http://www.rogalandsavis.no/nyheter/politilogg/article5531447.ece Hadde trailersjåføren venta to år med å få lappen ville ikke det der har skjedd. Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 17. mars 2011 Del Skrevet 17. mars 2011 (endret) Desverre er jo det faktum jeg påpekte at selve data gruppen er såpass liten at den er ekstremt ustabil og upålitelig i forhold til reelle ulykker, et godt eksempel ville vært et land med overkant av 1000 dødsulykker i året; muligens USA, Storbritania eller Tyskland. Som denne: Link Who is most at risk?The risk of motor vehicle crashes is higher among 16- to 19-year-olds than among any other age group. In fact, per mile driven, teen drivers ages 16 to 19 are four times more likely than older drivers to crash. Among teen drivers, those at especially high risk for motor vehicle crashes are: Males: In 2006, the motor vehicle death rate for male drivers and passengers ages 15 to 19 was almost two times that of their female counterparts. Teens driving with teen passengers: The presence of teen passengers increases the crash risk of unsupervised teen drivers. This risk increases with the number of teen passengers. Newly licensed teens: Crash risk is particularly high during the first year that teenagers are eligible to drive. Geir Legg merke til endringen i ordlyden i statistikken. Først bruker de korrekt metode ved å korrigere for kjørt strekning, men så når det kommer til å skille på kjønn bruker de plutselig absoluttall uten å korrigere for kjørte kilometer og de velger seg også ut en marginal gruppe av ulykkene nemmelig dødsulykkene....... Hva tror du er årsaken til at det ikke brukes korrekt statistisk metode når man skal skille på kjønn? Kan det være for å få frem de resultater som man i utgangspungtet var ute etter? Det er et fint sitat vi lærte i statistikkundervisningen: There are three kinds of lies: lies, damned lies, and statistics - Mark Twain Dette sitatet sier egenklig ikke at all statistikk er søppel, det sier bare at statistikk er veldig lett å vri til å vise akkurat det man vil ved bruk av uærlige metoder (dette er det meste av "feministisk statistikk" veldig gode eksempler på). Derfor er det veldig viktig å bruke korrekt statistisk metode og ikke minst bestemme seg for metode før man regner sammen resultatene og ikke etterpå for å plukke seg ut det resulatet man er ute etter. I tiellgg er statistikk et område mange folk kan veldig lite om og ofte gjør feil (også mange forskere) og det er flere ting innenfor statistik som er kontraintuitivt og folk gjør dermed også ofte veldig feil i statistikk. Endret 17. mars 2011 av flesvik Lenke til kommentar
nahojp Skrevet 17. mars 2011 Del Skrevet 17. mars 2011 (endret) Se på grafen på nytt du. Sjekk totalantallet. I følge totalen ville vi spart oss for mye ulykker ved å forby kvinner å få lappen i det heletatt..... Javelja. Hvis totaltallet for kvinner uansett alder er grunnlag for å nekte kvinner lappen, så må det bety at grensen for å nekte lappen går et sted i underkant av 0,19 førere drept eller skadd pr. million kilometer. Unge menn ligger skyhøyt over det tallet. Ikke bare de under 20, men også menn 20-24. Så hva var konklusjonen din igjen? Forøvrig: Etter at jeg skrev det første svaret mitt til deg har jeg sett at den første tabellen din egentlig er nesten like irrelevant som jeg påpekte at den andre er: Den er basert på alle skader, uavhengig av alvorlighetsgrad. Ta gjerne en titt på http://www.ssb.no/vtuaar/tab-2010-06-01-03.html Der vil du se at av bilførere som omkommer i trafikken, så er det omtrent fem ganger så mange menn som kvinner. Blant bilførere som blir skadd er det langt mindre forskjell - noe som støtter tesen om at kvinner er involvert i færre alvorlige ulykker enn menn. Se også gjerne på http://www.bt.no/nyheter/lokalt/dodenpaaveiene/ungdommene/ Det er en oversikt over alle mellom 15 og 25 år som har omkommet i trafikken i Hordaland og Sogn og Fjordane mellom 2000 og 2010. Du kan sile etter hvem de er, og det er gitt en del informasjon om ulykkesforløpet. Les litt der, og kom tilbake og prøv å argumenter for at kvinner utgjør den største faren i trafikken. Endret 17. mars 2011 av nahojp Lenke til kommentar
CapitalSheep Skrevet 17. mars 2011 Del Skrevet 17. mars 2011 Ta gjerne en titt på http://www.ssb.no/vtuaar/tab-2010-06-01-03.html Der vil du se at av bilførere som omkommer i trafikken, så er det omtrent fem ganger så mange menn som kvinner. Blant bilførere som blir skadd er det langt mindre forskjell - noe som støtter tesen om at kvinner er involvert i færre alvorlige ulykker enn menn. Se også gjerne på http://www.bt.no/nyheter/lokalt/dodenpaaveiene/ungdommene/ Det er en oversikt over alle mellom 15 og 25 år som har omkommet i trafikken i Hordaland og Sogn og Fjordane mellom 2000 og 2010. Du kan sile etter hvem de er, og det er gitt en del informasjon om ulykkesforløpet. Les litt der, og kom tilbake og prøv å argumenter for at kvinner utgjør den største faren i trafikken. Men nå må du huske at det er kun antall personer. Den tar ikke hensyn til at menn kjører ganske mye mer enn kvinner. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå