Gå til innhold

"Jenter bør få førerkort før gutter"


Anbefalte innlegg

om menn skal ta lappen til bil senere enn kvinner bør det innføres en styrketest for å ta moped/motorsykkellappen da kvinner generelt sett er svakere enn menn og derfor har en dårligere evne til å håndtere sykkelen om man mister styringen etc.

 

</BS>

 

er helt klart at noen har glemt at likestilling skal svinge begge veier!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Beklager om jeg hørtes useriøs ut, men å bruke dødsulykkestatistikk er vell nærmest tullete, hvordan kan vi basere statistikk på noe som er såpass omfattende at vi snakker om variasjoner på omlag 50% ved enkelte år, nå en slik varierende statistikk er jo ikke mer brukbart enn toalettpapir.

 

Forøvrig; i følge statistikken var kvinner mest utsatt for dødsulykker i 2001.

 

Ellers syntes jeg at forslaget er totalt ubrukelig, forhindre 18 åringer fra å kjøre bil, og vi vil se en ekstrem mengde 18-åringer stemme ved neste valg :)

Lenke til kommentar

Beklager om jeg hørtes useriøs ut, men å bruke dødsulykkestatistikk er vell nærmest tullete, hvordan kan vi basere statistikk på noe som er såpass omfattende at vi snakker om variasjoner på omlag 50% ved enkelte år, nå en slik varierende statistikk er jo ikke mer brukbart enn toalettpapir.

 

Forøvrig; i følge statistikken var kvinner mest utsatt for dødsulykker i 2001.

 

Ellers syntes jeg at forslaget er totalt ubrukelig, forhindre 18 åringer fra å kjøre bil, og vi vil se en ekstrem mengde 18-åringer stemme ved neste valg :)

 

 

Slike statestikker er jo perfekte, da finner man bare det året som passer best til det man ønsker å fremheve.

 

Kunne likegodt innført forbud mot å stå å urinere, bare for å innføre full likestilling liksom xD

Lenke til kommentar

Jeg skjønner liksom ikke poenget med at dem skal plage ung gutter sånn, sett en hestekrefter grense da vel! er som regel uerfarende papadalter i Lambo som tar livet av seg, eller helge råenere i 240' uten bur!

Like mye tull, hvorfor skal vi begrenses etter hestekrefter, en 18-åring dør av fart, ikke hestekrefter. Jeg kan fint råne rundt med min lille audi med omlag 90 hester.

Lenke til kommentar

Jeg legger vel hodet litt på blokken når jeg svarer slik på en post med 15+, men jeg lar det stå til:

 

Haha. Er det ingen som sjekker fakta lengere når de ser slike påstander fra media?

 

Media skriver det som er politisk korrekt uansett, uavhengig av om det er sannt eller ikke (ihvertfall de store aktørene i media). Og det er som kjennt politisk korrekt å fremmheve kvinner som best og trykke menn og gutter ned i søla.

 

 

Så lett er det å sjekke opp dette:

- gå inn på transportøkonomisk institutt

- gå til publikasjoner

- søk på "kjønn"

- les ulykkesstatistikk publikasjonen

- ferdig.

 

Når man gjør et stort poeng av viktigheten av å "sjekke fakta", så bør man faktisk sjekke de relevante faktaene. Og klare å tolke dem sånn noenlunde riktig ...

 

Da finner du blandt annet dette:

kjnntrafikk.jpg

kjnntrafikk2.jpg

 

 

Ser ut til at kvinner ikke burde få lappen i det heletatt gitt....

 

Javel? Den første tabellen din viser at bilførere i aldersgruppen 18-19 har betydelig høyere dødsrisiko pr. kjørte kilometer enn kvinner i samme alder. Og det er pr kilometer - i absolutte tall er forskjellen antagelig enda klarere. Menn 18-19 har også betydelig høyere dødsrisiko enn andre aldersgrupper. Denne tabellen tyder på at det å nekte menn under 20 å kjøre bil kan spare ganske mange liv i trafikken.

 

Den andre grafen din gjelder bare materielle skader, ikke dødsfall, og er dermed lite relevant. Men unge menn kommer dårligere ut en unge kvinner der også.

Lenke til kommentar

Jeg legger vel hodet litt på blokken når jeg svarer slik på en post med 15+, men jeg lar det stå til:

 

 

Javel? Den første tabellen din viser at bilførere i aldersgruppen 18-19 har betydelig høyere dødsrisiko pr. kjørte kilometer enn kvinner i samme alder. Og det er pr kilometer - i absolutte tall er forskjellen antagelig enda klarere. Menn 18-19 har også betydelig høyere dødsrisiko enn andre aldersgrupper. Denne tabellen tyder på at det å nekte menn under 20 å kjøre bil kan spare ganske mange liv i trafikken.

 

Den andre grafen din gjelder bare materielle skader, ikke dødsfall, og er dermed lite relevant. Men unge menn kommer dårligere ut en unge kvinner der også.

 

Meget interessant at du prøver å vri flesviks argument helt rundt. Desverre er jo det faktum jeg påpekte at selve data gruppen er såpass liten at den er ekstremt ustabil og upålitelig i forhold til reelle ulykker, et godt eksempel ville vært et land med overkant av 1000 dødsulykker i året; muligens USA, Storbritania eller Tyskland.

 

Forøvrig snakker vi jo også om dødsfall, menn generelt har jo en høyere dødelighet enn kvinner, i og med at menn ikke har like lang levestandard.

 

Deretter ønsker jeg å peke til ditt første argument hvor du sier at data kvalifiserer for å fjerne muligheten for å la menn under 20 kjøre bil, vell i følge samme datasett kvalifiserer ikke kvinner over 19 til å kjøre bil (per 2005) vell?

 

Hvorfor er materielle skader lite relevant, den påpeker jo bare at kvinner over 34 kjører mer svinete enn menn.

Lenke til kommentar

Desverre er jo det faktum jeg påpekte at selve data gruppen er såpass liten at den er ekstremt ustabil og upålitelig i forhold til reelle ulykker, et godt eksempel ville vært et land med overkant av 1000 dødsulykker i året; muligens USA, Storbritania eller Tyskland.

 

Som denne: Link

 

Who is most at risk?

The risk of motor vehicle crashes is higher among 16- to 19-year-olds than among any other age group. In fact, per mile driven, teen drivers ages 16 to 19 are four times more likely than older drivers to crash.

 

Among teen drivers, those at especially high risk for motor vehicle crashes are:

 

Males: In 2006, the motor vehicle death rate for male drivers and passengers ages 15 to 19 was almost two times that of their female counterparts.

 

Teens driving with teen passengers: The presence of teen passengers increases the crash risk of unsupervised teen drivers. This risk increases with the number of teen passengers.

 

Newly licensed teens: Crash risk is particularly high during the first year that teenagers are eligible to drive.

Geir :)

Lenke til kommentar

Meget interessant at du prøver å vri flesviks argument helt rundt. Desverre er jo det faktum jeg påpekte at selve data gruppen er såpass liten at den er ekstremt ustabil og upålitelig i forhold til reelle ulykker, et godt eksempel ville vært et land med overkant av 1000 dødsulykker i året; muligens USA, Storbritania eller Tyskland.

 

Tja. Vi må nok regne med litt tilfeldige variasjoner, men antall alvorlige trafikkulykker i Norge er da høyt nok til å lage statistikk av det.

 

Forøvrig snakker vi jo også om dødsfall, menn generelt har jo en høyere dødelighet enn kvinner, i og med at menn ikke har like lang levestandard.

 

Øøøh, javel ja. Den setningen gir knapt mening. Hva forsøker du egentlig å si?

 

Deretter ønsker jeg å peke til ditt første argument hvor du sier at data kvalifiserer for å fjerne muligheten for å la menn under 20 kjøre bil, vell i følge samme datasett kvalifiserer ikke kvinner over 19 til å kjøre bil (per 2005) vell?

 

Det var en pussig tolkning av dataene. I aldersgruppene over 20 har kvinner høyere ulykkesfrekvens enn menn i samme aldersgruppe - men ulykkesfrekvensen er jevnt over ganske lav. For kvinner 45-54 er for eksempel ulykkesfrekvensen under halvparten av hva den er for menn 20-24. På hvilken måte tilsier dette at kvinner 45-54 ikke er kvalifisert for å kjøre bil?

 

Hvorfor er materielle skader lite relevant, den påpeker jo bare at kvinner over 34 kjører mer svinete enn menn.

 

Det er ulykker dødsfall eller alvorlig personskade som utgjør det store problemet, og som det er verdt å sette i gang omfattende tiltak for å redusere. Og da er det de alvorlige ulykkene vi trenger å skaffe oss et bilde over. En bulk på vei ut av et parkeringshus er noe helt annet enn en dødsulykke. Statistikker som inkluderer parkeringsbulkene bare forstyrrer den oversikten vi egentlig ønsker.

Lenke til kommentar

Hvorfor er materielle skader lite relevant, den påpeker jo bare at kvinner over 34 kjører mer svinete enn menn.

 

Det er ulykker dødsfall eller alvorlig personskade som utgjør det store problemet, og som det er verdt å sette i gang omfattende tiltak for å redusere. Og da er det de alvorlige ulykkene vi trenger å skaffe oss et bilde over. En bulk på vei ut av et parkeringshus er noe helt annet enn en dødsulykke. Statistikker som inkluderer parkeringsbulkene bare forstyrrer den oversikten vi egentlig ønsker.

 

Har vi statistikk som viser hvem som har skylden?

 

Ta meg, fra 18-20, påkjørt 2 ganger, begge av kvinnfolk, har en sak oppe nå og. Kvinne der og. Heldig for meg og Mercedesen så greide dette kvinnfolket å bremse ned fra 80km/t til 30km/t når hun plutselig så meg i rundkjøringen. (Jeg var på vei ut av rundkjøringen etter å¨ha kjørt 3/4 av rundkjøringen).

 

Ser jeg på venninnesiden så ... ser mørkt ut iforhold til gutta.

 

Nå hang jeg da ikke med de røffe volvogutta som har tau som holder fangern oppe pga idiotisk kjøring.

Lenke til kommentar

Hva har dette med likestilling å gjøre?

 

Det finnes både jenter/kvinner og gutter/menn som aldri burde få førerkort på noe som helst. Det finnes faktisk 18-20 år gamle gutter som er ansvarsfulle i trafikken. Har hatt lappen i over ett år uten å en gang være av vegen, enda jeg har gammel bakhjulstrekker..

 

Det er kun en måte å bli erfaren og flink i trafikken, og det er å kjøre. Trening gjør mester. Hvis gutter må vente til de er 20, ja da øker vi bare ulykkesstatestikken litt. Den eneste måten å få bukt på dette problemet er å nekte ALLE å kjøre bil. Det er farlig å leve, skal vi slutte med det også?

 

Trafikkulykker er et av de store samfunnsproblemene, men slik jeg ser det er ikke dette måten å gjøre det på.

 

Et lite forslag fra min side er å bruke mer penger på veg (høyere standard), bedre kollektivtilbud utenfor storbyene (for det er DÅRLIG), midtrabatter på hovedveier, salting på alle større veier osv.

Endret av Leaf
Lenke til kommentar

JEg har også 6-7mnd på veien bak meg i løpet av tiden jeg var 18-19, og ingen avkjøringer, ingen kræsjer, ikke så mye som en bulk. Nok av forbikjøringer, og ingen av dem holdt på å ende opp i ulykker, samtlige var på rettstrekker med god oversikt, i en bil jeg visste klarte forbikjøringen på få sekunder.

 

Ikke alle er dårlige sjåfører bare fordi de er unge, noen legger sin ære i sin kjøring hver gang de setter seg bak rattet, nyter hver meter til det fulle, og har full konsentrasjon på både trafikkbilde og en alltid teknisk "perfekt" kjøring.

Lenke til kommentar

Løsningen er ikke å nekte gutter førerkort før fylte 20. Bortsett fra 2005, så er vel ulykkesstatistikken noenlunde lik mht kjønn.

 

Løsningen er mye strengere krav med oppkjøring. Kjøreskolene/bilsakskyndige slipper gjennom folk, som aldri burde hatt lappen. Kjøreskolene ser jo fort tendensen om en person er uvettig bak rattet.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt lappen i over 5 år og har en skade på samvittigheten så langt, og det var en situasjon hvor begge rygget i sneglefart. Skikkelig uflaks egentlig.

 

Jeg anser meg selv som en god sjåfør, med god oversikt over trafikkbildet og kunnskap til kjøretøyets begrensninger, selv om jeg ikke gjør en stor innsats for å være en flink trafikant.

 

Personlig tror jeg store deles av ulykkes-statistikken kommer av ivrige sjåfører med dårlige biler! Den gjennomsnittlige ungdommen har stort sett ikke råd til en bil over 50 000,- og det sier seg selv at når det som regel er motor og utseende som bestemmer hvilken bil som kjøpes, må det spares inn en annen plass (air-bag, anti-skrens, ABS osv) Kombiner dette med litt hovmod, eller bare ren uflaks, så ser vi resultatet.

 

 

Løsningen er ikke å nekte gutter førerkort før fylte 20. Bortsett fra 2005, så er vel ulykkesstatistikken noenlunde lik mht kjønn.

 

Løsningen er mye strengere krav med oppkjøring. Kjøreskolene/bilsakskyndige slipper gjennom folk, som aldri burde hatt lappen. Kjøreskolene ser jo fort tendensen om en person er uvettig bak rattet.

 

 

Jeg har troen på at å heve alders grensen for å ta lappen kan være en løsning, men da selvsagt for begge kjønn!!

 

Strengere krav til oppkjøring og at kjøre skole læreren skal vurdere hvem som får lappen blir også feil. Norge er vel landet med strengeste kravene for oppkjøring og alle kan rette seg opp mens de blir sett på..

Endret av bIsk0p
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...