Kaarerekanraadi Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 Ingen over 65 bør kjøre bil , fordi de kan få infarkt og slag. 2 Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 11. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2011 Jeg kan være enig i at det å heve grensen til f.eks 20 vil være et tiltak som hjelper, men da for både gutter og jenter! At jenter for lappen tidligere vil bare skape dårlig stemning! Lenke til kommentar
handerrre Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 Ingen over 65 bør kjøre bil , fordi de kan få infarkt og slag. Det kan du og. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 Det er jo et faktum at menn på 18 ofte er mer umodne og krasjer mer enn tilsvarende gamle jenter, men å dermed diskrimere på det grunnlaget.... Jeg vil heller ha strengere kjøreopplæring, trangere nåløye for passering av oppkjøringen samt flere kontroller. Selv om vi da får flere tråder om "helvetes sensor" og "de tok lappen min, men jeg skal kjøre uansett"... Lenke til kommentar
Runar Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 Det er jo et faktum at menn på 18 ofte er mer umodne og krasjer mer enn tilsvarende gamle jenter, men å dermed diskrimere på det grunnlaget.... Leste du ikke dette innlegget på forrige side? 2 Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 11. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2011 Det er jo et faktum at menn på 18 ofte er mer umodne og krasjer mer enn tilsvarende gamle jenter, men å dermed diskrimere på det grunnlaget.... Jeg vil heller ha strengere kjøreopplæring, trangere nåløye for passering av oppkjøringen samt flere kontroller. Selv om vi da får flere tråder om "helvetes sensor" og "de tok lappen min, men jeg skal kjøre uansett"... Kan vel ikke være noe strengere kjøreopplæring, problemet er jo at de fleste kan oppføre seg når de blir sett på.. Jeg kjører forskjellig fra når min mor sitter på og når jeg kjører alene f.eks.. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 Det er et faktum at kvinner blir gravide og dermed er mindre attraktive i et profittmaksimerende arbeidsliv. Det er likevel forbudt å ta hensyn til dette i ansettelsesprosessen. Det kan også stemme at menn bruker lengre tid på å bli sikre i trafikken, men likestillingen bør svinge begge veier. Skal aldersgrensen opp, må den opp for alle. Lenke til kommentar
Kaarerekanraadi Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 Ingen over 65 bør kjøre bil , fordi de kan få infarkt og slag. Det kan du og. Vi snakker om gruppers risiki her. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 Leste du ikke dette innlegget på forrige side? Jo, og det innlegget ser forøvrig ut til å være enig med meg. Mye høyere ulykkesfare for 18 årige gutter i motsetning til 18 årige jenter. At det senere snur er ikke noe jeg tok for meg. Selv mener jeg at det er mange færre som trenger bil uansett, men jeg antar at en aldersgrense på 40 eller totalforbud er uaktuelt... 2 Lenke til kommentar
daruu Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 Ja til personelig testing av hver enkelt som skal ta førerkort, er ikke dine holdninger modne nok får du ikke lappen, uavhengig av kjønn. MYE av ungdomsulykkene kommer nok av at endel har den ungdommelige udødelighetsfølelsen enda, å tar mere sjangser/ ikke bryr seg nok om det som skjer rundt dem... Lenke til kommentar
Pseudopod Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 (endret) Kan vi ikke gå inn for et forlik da? Menn får ikke kjøre mellom 18 og 24, kvinner får ikke kjøre mellom 25 og 74. I følge statistikken vil dette føre til færrest mulig trafikkuhell!! Ja til personelig testing av hver enkelt som skal ta førerkort God ide, man kan kalle det noe slik som... kjøreprøve, eller kanskje oppkjøring! Endret 11. mars 2011 av Pseudopod 6 Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 11. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2011 Ja til personelig testing av hver enkelt som skal ta førerkort, er ikke dine holdninger modne nok får du ikke lappen, uavhengig av kjønn. Hvordan ser at dette skal skje i forhold til ordningen vi har i dag?! Alle kan skjerpe seg den timen man har oppkjøring eller kjøretime. Jeg vil påstå at kjøreopplæringen er så grundig som man får det per dags dato (innen rimelige grenser da selvsagt!) Ser heller for meg at det skal installeres GPS (i form av fartsmåler kontra fart på strekningen) eller farts sperre (dette vil kun begrense farten på motorvei, forbikjøring og andre farlige stunts på veier med lavere fart blir ikke unngått..) Lenke til kommentar
ΣΙΝΔΡΕ Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 (endret) Fra et biologisk perspektiv er det sannsynlig å tro at det ville vært færre ulykker om menn først kunne fått lappen når de er et par og tjue. Frontallappen i hjernen er jo senere ferdig utviklet hos menn enn hos kvinner. Men betyr det da at kvinner f.eks. ikke skal få lov til å gjøre tungt arbeid eller drive med idrett, fordi menn er fysisk overlegne? Er det likestilling, er det likestilling. Ville bare vært latterlig om aldersgrensen for lappen ikke var lik for begge kjønn. For å prøve og forhindre flere ulykker burde det heller bli satt i gang flere og bedre holdningskampanjer. Senker man fartsgrensen til 70 km/t på flere veier vil også antallet dødsulykker synke, og så klart om veistandaren generelt hadde blitt bedre. Endret 11. mars 2011 av ΣΙΝΔΡΕ Lenke til kommentar
runerask Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 Problemet er vel at noen fåtall gutter kjører gris, som gjør at alle gutter blir stemplet for dette. Kan nevnes at for jentene så er usikkerheten og skrekken for å gjøre feil, lager ofte ulykkesrisiko. Tenker da på f.eks. at guttene kjører på og viser med bilen hvo dem skal videre. Mens jentene vegrer seg og det ofte oppstår kolliskjon fordi man ikke forstår hvor hun skal videre. Uansett så blir dette bare mindre skader, mens dem få guttene som skal tøffe seg ender oppi tragiske ulykker.......... 2 Lenke til kommentar
NicolasDarvas Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 Det sykeste av alt er hva som får folk til å komme opp med slike forslag. Det er bare en liten bit av ideologien dems. Jenter som har like stor interesse for biler som de samme guttene tror jeg har like mange ulykker. Ellers kjører vel de aller fleste normalt. Dette har uansett ikke noe å gjøre med alder og at jenter skulle fått sertifikat før gutter, det er faen meg diskriminering. Og så skjer det vel en del ulykker i ruset tilstand også.. Hvorfor kjører ikke jenter i ruset tilstand like ofte? ..Fordi når du heller nedpå en flaske vodka og sipper og runker over at du nettopp har mistet jenta de og egentlig driter i alt annet, så sitter den samme jenta på en fest og kan bare spre beina og peke på hvilken kuk ho vil ha i tillegg kan hun bare småflørte litt og få gratis skyss hjem. 2 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 Haha. Er det ingen som sjekker fakta lengere når de ser slike påstander fra media? Leste du ikke dette innlegget på forrige side? Gjorde du? Faktum er at gutter i denne aldersgruppen ikke bare har høyere ulykkefrekvens enn jenter, men betydelig mer enn både kvinner og menn i alle aldersgrupper. Faktisk har en 18-19 år gammel gutt 15 ganger så stor ulykkefrekvens som en mann i min alder. Det er mange lovende unge mennesker døde og lemlestet... Geir 3 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 Jenter som har like stor interesse for biler som de samme guttene tror jeg har like mange ulykker. Statstikken er regnet ut på bakgrunn av kjørte kilometer. Mener du at gutter og jenter som kjører mere enn andre har færre eller flere ulykker? Og så skjer det vel en del ulykker i ruset tilstand også.. Hvorfor kjører ikke jenter i ruset tilstand like ofte? Desverre viser vel statistikkene at jentene dør nesten like ofte, de er bare passasjerer hos de bråtøffe guttene istedet. Geir Lenke til kommentar
NicolasDarvas Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 He-he, jeg ser den i sammenheng med teorien min.. Altså jenter som er passasjerer, at det kan stemme alikevel. Jeg har ikke sjekket statistikkene, men av erfaring med de jeg kjenner rundt meg, så tror jeg virkelig at de som har en generel interesse for bil har høyere ulykkesstatistikk, uavhengig av hvilket kjønn, men så er det slik at jenter heller liker hest som at gutter liker fotball også og dermed; bil er en "guttegreie" hvis det er snakk om noe annet enn å komme seg frem og tilbake. Men dette er jo ikke flertallet og jeg sier heller ikke at det ikke finnes jenter som er like mye eller mer intressert i fart og spenning. Og så kan du jo spørre om hvor mange jenter som "små" kræsjer litt (og de er det ikke rent lite av), men som ikke bruker forsiktingen, kun for å spare bonusen. Ikke vet jeg, men bare det å legge frem et slikt forslag som gjort, det er nazistiskt. Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 (endret) Haha. Er det ingen som sjekker fakta lengere når de ser slike påstander fra media? Leste du ikke dette innlegget på forrige side? Gjorde du? Faktum er at gutter i denne aldersgruppen ikke bare har høyere ulykkefrekvens enn jenter, men betydelig mer enn både kvinner og menn i alle aldersgrupper. Faktisk har en 18-19 år gammel gutt 15 ganger så stor ulykkefrekvens som en mann i min alder. Det er mange lovende unge mennesker døde og lemlestet... Geir Fint eksempel på "cherry picking". i 1997, 1998 og 2001 var tallene altså omvendt. Man har selvsagt høyere ulykkesrisiko når man er helt færsk og nettopp har lært en ting. Jeg har sett 40 årige dansker og tyskere som datt og kjørte på folk rimelig ofte i slalombakken etter at de nettopp er ferdige med noen dager med skiinstruktør for å si det slik. Mens jeg har sett mye yngre folk som står uten ulykker i det heletatt etter noen få dager med skiinstruktør. Dette er selvsagt bare anekdotiske bevis men jeg tror nok sikkert du kan være enig i dem. Så burde vi forby eldre mennesker enn 30 år å stå på ski fordi de har fått dårligere læringskurve? Hva oppnår man med å heve aldersgrensen annet enn å flytte ulykkesstatistikken høyere i alder? Og hvordan mener du dette vil spille seg ut sammfundsmessig hvor ingen under 25 år får lappen? Hvor ingen av de kan være yrkessjåfører, ingen av dem kan jobbe i litt er fjærntliggende arbeidsplasser med dårlig bussforbindelse, nesten ingen av de menige i førstegangstjenesten kan kjøre hverken bil eller andre kjøretøy, osv. Endret 11. mars 2011 av flesvik Lenke til kommentar
daruu Skrevet 12. mars 2011 Del Skrevet 12. mars 2011 Ja til personelig testing av hver enkelt som skal ta førerkort, er ikke dine holdninger modne nok får du ikke lappen, uavhengig av kjønn. Hvordan ser at dette skal skje i forhold til ordningen vi har i dag?! Alle kan skjerpe seg den timen man har oppkjøring eller kjøretime. Jeg vil påstå at kjøreopplæringen er så grundig som man får det per dags dato (innen rimelige grenser da selvsagt!) Ser heller for meg at det skal installeres GPS (i form av fartsmåler kontra fart på strekningen) eller farts sperre (dette vil kun begrense farten på motorvei, forbikjøring og andre farlige stunts på veier med lavere fart blir ikke unngått..) Ehm, var kanskje litt klønete skrevet, men mente i form av en test som vurderer om personen er moden nok til å få kjøre bil, og ikke minst det ansvaret man får ettersom en bil potensielt kan være et dødelig våpen. Det finner man ikke ut gjennom kjøreopplæringen i dag ihvertfall. Men er ikke sikkert noe slikt er mulig å gjennomføre heller. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå