Gå til innhold

Hvilken SSD til under tusenlappen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har akkurat bestilt denne:

 

http://www.microplex.no/Avdelinger/Datakomponenter/Harddisk/SSD/OCZ/OCZ-60-GB-SSD-2,5-S-ATA-II-TRIM-GC-Vertex-2,-Max-Read-Write-285-275MB-sec-43016.aspx

 

etter å ha lest litt rundt på nettet så virket den som ett veldig bra kjøp for meg (som OS disk) , tar gjerne imot kommentarer på det ;) men den var uansett så billig at noe stort tap er det uansett ikke

Lenke til kommentar

Crucial C300 64GB er den som pleier å bli anbefalt til under tusenlappen. Den har samme rå leseytelse som sine storebrødre på 128GB og 256GB, men nokså lav skrivehastighet (omtrent som en Intel G2). Det betyr uansett veldig lite når du skal bruke den som OS-disk, det er lesehastigheten som er viktigst for "vanlige" folk.

 

Ellers kan du ta en titt i "SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD", der er det flere som har spurt om det samme :)

Lenke til kommentar

Slik jeg har forstått det, er det primært de hastighetene du nevner, pluss IOPS som er "viktig" (IOPS er hastighet på små filer, de andre hastighetene på "store" filoverføringer).

Den disken jeg linket til har meget bra overføringshastighet, og midt-på-treet IOPS (fremdeles tusen ganger raskere enn en vanlig harddisk) og lav responstid.

Lenke til kommentar

Corsair F60 er mye det samme som OCZ Vertex 2. Samme kontroller, omtrent samme ytelser.

 

Jeg ville vært veldig skeptisk til å kjøpe Vertex 2. OCZ har nylig kommet med en ny utgave av Vertex 2 som er merkbart tregere, men har samme navn som før. Sjekk denne linken: http://www.storagereview.com/ocz_vertex_2_25nm_review_oczssd22vtxe60g.

 

Ellers er det opp til deg hva du kjøper. F60 og Vertex 2 har gode hastigheter under ideelle omstendigheter (de bruker kompresjon for å oppnå de reklamerte hastighetene. Ikke alle filer kan komprimeres like godt), mens f.eks C300 og Intel G2 har den lovede hastigheten uansett.

 

C300 er ellers rå på IOPS, både lesing og skriving, men du vil neppe merke stor forskjell på noen av de nevnte SSD'ene.

 

Så lenge du kjøper en SSD av typen C300, Sandforce (Corsair Force, OCZ Vertex 2 osv) eller Intel G2 er du uansett trygg. F.eks Kingston som blir linket til lenger oppe i tråden er ikke anbefalt, og har ikke i nærheten av ytelsen til de mer moderne SSD'ene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...