jevel Skrevet 10. mars 2011 Del Skrevet 10. mars 2011 Apples siste skrik for å holde seg i tablet-spillet frem til neste iPad lanseres, ettersom de fleste andre tablets har HDMI-muligheter. Et relativt godt trekk fra Apple sin side. Virkelig? "Holde seg i tablet-spillet" frem til neste iPad? Kan du på stående fot fortelle meg navnet på en eneste tablet du kan få kjøpt i dag som i det hele tatt spiller i samme liga som iPad? Xoom så lovende ut helt til Moto bestemte seg at de hadde det travelt og hastet den ut med uferdig software (og hardware), med kjipe betingelser (må kjøpe abonnement for å få aktivert WiFi) og totalt mangel på tilpasset programvare. Håper virkelig HP får ut fingern og gjør det rette med WebOS. -KJ Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 10. mars 2011 Del Skrevet 10. mars 2011 Nå er vel prisen på 220 kroner et resultat av pris i USA * kronekursen. Det har vel vært mer vanlig å benytte 10 gangen for å få prisen i Norge. Nå vet jeg ikke hvordan det tidligere har vært med diverse Appleadaptere o.l. prismessig i forhold til USA. Lenke til kommentar
Bukse Skrevet 10. mars 2011 Del Skrevet 10. mars 2011 Apples siste skrik for å holde seg i tablet-spillet frem til neste iPad lanseres, ettersom de fleste andre tablets har HDMI-muligheter. Et relativt godt trekk fra Apple sin side. Virkelig? "Holde seg i tablet-spillet" frem til neste iPad? Kan du på stående fot fortelle meg navnet på en eneste tablet du kan få kjøpt i dag som i det hele tatt spiller i samme liga som iPad? Xoom så lovende ut helt til Moto bestemte seg at de hadde det travelt og hastet den ut med uferdig software (og hardware), med kjipe betingelser (må kjøpe abonnement for å få aktivert WiFi) og totalt mangel på tilpasset programvare. Håper virkelig HP får ut fingern og gjør det rette med WebOS. -KJ Wow, slapp av. Var ikke ment sånn. Før evt. iPad 3 blir lansert vil det selvfølgelig etterhvert komme konkurrerende produkter med nye, fancy funksjoner, men etter iPad 2 ble lansert (nå med mulighet for HDMI) vil jeg tippe at ingen klarer å overgå iPad på funkjoner og brukevenlighet, før iPad 3 kommer (til sommeren?). Dette er Apples måte å holde seg i spillet på. Motorola Xoom virket lovende, men vi får se om Motorola ikke surrer det til. Har ikke lest så mye om HP's produkter for tida, men høres spennende ut. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 10. mars 2011 Del Skrevet 10. mars 2011 220kr for en kabel er ikke akkurat rimelig. Men tviler på at andre hadde vært noe bedre. Nei men iPaden er det. Nettopp derfor skal de tjene det inn på ekstrautstyr og overganger. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 Så vidt jeg vet, finnes det fint lite kabeloverganger fra MDP til HDMI, så sammenligningsgrunnlaget er en smule tynt. Hvis du tenker på kabeloverganger generelt sett, så finnes det så stort sprik i både priser og spesifikasjoner at jeg synes det blir meningsløst å skulle si noe generelt. Selvfølgelig finnes det andre overprisede kabler, men overgangskabler mellom hdmi og andre plugger av tilsvarende kompleksitet koster ikke i nærheten av 220 kroner om man kjøper det et fornuftig sted. Ellers er det jo interessant å se at du synes det er vanskelig å si noe utifra kabeloverganger siden de spriker i pris, mens øl og mat tydeligvis gir en klokkeklar antydning av om prisen er høy eller ikke... AtW Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 220kr for en kabel er ikke akkurat rimelig. Men tviler på at andre hadde vært noe bedre. Nei men iPaden er det. Nettopp derfor skal de tjene det inn på ekstrautstyr og overganger. Faktisk! Jeg synes iPad 2 var overraskende billig! Så kudos til Apple! Men har ingen planer om å kjøpe tablet enda. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 Jeg kunne godt tenkt meg en tablet til iPad-pris, mn jeg synes det er bedre med et par ekstra innganger i stedet for en haug med adaptere, og ville brukt usb-port (til minnepenn) en del, i tillegg til at jeg ønsker å kunne bruke tableten som telefon. Og så vil jeg jo gjerne kunne bruke et produkt jeg har kjøpt til det JEG vil, og ikke bare til det Apple vil, så det er også et minus. Men prisen er fin, særlig med innmaten den har fått nå. Synd med den store kanten og dårlige oppløsningen riktignok, hadde håpet de kunne gjort noe med det. Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 Selvfølgelig finnes det andre overprisede kabler, men overgangskabler mellom hdmi og andre plugger av tilsvarende kompleksitet koster ikke i nærheten av 220 kroner om man kjøper det et fornuftig sted. Ellers er det jo interessant å se at du synes det er vanskelig å si noe utifra kabeloverganger siden de spriker i pris, mens øl og mat tydeligvis gir en klokkeklar antydning av om prisen er høy eller ikke... AtW Jeg så en subjektiv, ukvalifisert påstand, og besvarte den med en like subjektiv, like ukvalifisert påstand. Beklager, min feil. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 Selvfølgelig finnes det andre overprisede kabler, men overgangskabler mellom hdmi og andre plugger av tilsvarende kompleksitet koster ikke i nærheten av 220 kroner om man kjøper det et fornuftig sted. Ellers er det jo interessant å se at du synes det er vanskelig å si noe utifra kabeloverganger siden de spriker i pris, mens øl og mat tydeligvis gir en klokkeklar antydning av om prisen er høy eller ikke... AtW Jeg så en subjektiv, ukvalifisert påstand, og besvarte den med en like subjektiv, like ukvalifisert påstand. Beklager, min feil. Jess, heldigvis har jeg svart på det med objektive innvendelser. Selv om du mener andre argumenterer dårlig, så trenger du ikek å gjøre det selv. AtW Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 Objektive innvendelser? Tja, skal vi se... ...men overgangskabler mellom hdmi og andre plugger av tilsvarende kompleksitet koster ikke i nærheten av 220 kroner om man kjøper det et fornuftig sted. Jeg er uenig i at det finnes kabler av tilsvarende kompleksitet å sammenligne med. Denne adapteren i fra Apple tillater full dock-connector funksjonalitet i tillegg til HDMI output. Hvis du klarer å finne noe tilsvarende (jeg kan ikke fatte å begripe hva det skulle være) må du gjerne vise meg. Når det gjelder HDMI overganger, så er DVI-HDMI det eneste jeg kan komme på (priseksempler) og som du ser bare av de begrensede eksemplene jeg fant så spriker prisene i fra rett under hundrelappen til rett under tohundrelappen. Sammenlignet med dette er 220 kroner ikke store påslaget. Og uansett er 220 kroner ikke mye penger uansett hvordan du vrir og vender på det. At jeg får HDMI-DVI adaptere til enda mindre penger hjelper ikke meg hvis det jeg vil er å vise iPad presentasjoner på ekstern skjerm via HDMI. Da dropper jeg heller pizzaen den kvelden, og kjøper det som lar meg gjøre jobben til en billig penge. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 Objektive innvendelser? Tja, skal vi se... ...men overgangskabler mellom hdmi og andre plugger av tilsvarende kompleksitet koster ikke i nærheten av 220 kroner om man kjøper det et fornuftig sted. Jeg er uenig i at det finnes kabler av tilsvarende kompleksitet å sammenligne med. Denne adapteren i fra Apple tillater full dock-connector funksjonalitet i tillegg til HDMI output. Hvis du klarer å finne noe tilsvarende (jeg kan ikke fatte å begripe hva det skulle være) må du gjerne vise meg. Når det gjelder HDMI overganger, så er DVI-HDMI det eneste jeg kan komme på (priseksempler) og som du ser bare av de begrensede eksemplene jeg fant så spriker prisene i fra rett under hundrelappen til rett under tohundrelappen. Sammenlignet med dette er 220 kroner ikke store påslaget. Og uansett er 220 kroner ikke mye penger uansett hvordan du vrir og vender på det. At jeg får HDMI-DVI adaptere til enda mindre penger hjelper ikke meg hvis det jeg vil er å vise iPad presentasjoner på ekstern skjerm via HDMI. Da dropper jeg heller pizzaen den kvelden, og kjøper det som lar meg gjøre jobben til en billig penge. Kabler av tilsvarende kompleksitet kan være feks DVI som splittes til dvi og vga, eller hdmi til dvi (med kabel), forrige jeg kjøte av sistnevnte kostet ikke 40 kroner engang. Det er ikke den absolutte summen som bestemmer om noe er dyrt, 1000 kroner er en billig bil, men en dyr tyggegummi. AtW Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 Det er ikke den absolutte summen som bestemmer om noe er dyrt, 1000 kroner er en billig bil, men en dyr tyggegummi. AtW Igjen, dette er din subjektive mening. Det er nok litt mer komplekst enn som så. Det du nevner er bare halvparten av bildet. Vel så viktig er hvor stor andel av din totale inntekt/formue summen er. For mitt vedkommende, så er 220 kroner så liten andel av min totale inntekt at jeg sier det er billig - spesielt med tanke på at jeg ved å betale så lite som 220 kroner kan få HDMI tilkoblingsmuligheter på min iPad. Alternativet er å ikke kjøpe kabelen, selvsagt, men da får jeg heller ikke oppnådd det jeg ønsker. I det en konkurrent (Belkin, f.eks.) slipper et tilsvarende produkt til halve prisen er det jo selvsagt ikke lenger noen grunn til å kjøpe den dyreste med mindre byggekvaliteten skulle tilsi at det er verdt det. Bunnlinjen: å si, på generelt grunnlag, at 220 kroner er dyrt for en kabel som det ikke finnes noen alternativer til er meningsløst. Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 Med apps som Air Video og denne adapteren ble behovet for HTPC plutselig svært mye mindre! Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 (endret) Når det kommer til pris, så koster en VGA adapter til iPad i USA $29, mens i Norge koster den 229 kroner. Med utgangspunkt i den forskjellen, skulle prisen i Norge på HDMI adapteren bli ca. 315 kroner, ikke 220 som artikkelen forespeiler. Man skulle tro at de som skriver artikler var klar over at pris i USA * kronekurs, ikke er lik pris i Norge, men tydeligvis ikke. Kan se ut som man på Appleprodukter kan operere med en kurs på ca 7,9 for å få Norsk pris i forhold til Amerikansk. Det er ikke så gæærnt. Endret 12. mars 2011 av Orjanp Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 12. mars 2011 Del Skrevet 12. mars 2011 Bunnlinjen: å si, på generelt grunnlag, at 220 kroner er dyrt for en kabel som det ikke finnes noen alternativer til er meningsløst. Ja, det er ikke dyrt med en kabel til 1450kr heller selvfølgelig, så lenge det ikke finnes alternativer... At den produseres for kr 4,50 har selvfølgelig ingen betydning. Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 13. mars 2011 Del Skrevet 13. mars 2011 Ja, det er ikke dyrt med en kabel til 1450kr heller selvfølgelig, så lenge det ikke finnes alternativer... At den produseres for kr 4,50 har selvfølgelig ingen betydning. Det har en betyding dersom 1450 kroner utgjør en betydelig påvirkning på din økonomi, eller hvis du ikke bryr deg om kabelfabrikant. Det har dermiot overhodet ingen betydning dersom 1450 kroner ikke utgjør en betydelig påvirkning på din økonomi og/eller hvis du bryr deg tilstrekkelig om kabelfabrikant til at du føler det er verdt det. Da kan 1450 kroner være et røverkjøp, avhengig av omstendigheter. Jeg skjønner at det er populært å gjøre subjektive oppfatninger til objektive sannheter her, men nå har det seg altså slik at verdi og pris er to vidt forskjellige ting, og produksjonskostnader kun er interessant hvis man skal se på produsentens profittmargin - og produsentens profittmargin er ikke interessant med mindre man enten er produsenten, eller er en mulig konkurrent. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 13. mars 2011 Del Skrevet 13. mars 2011 Ja, det er ikke dyrt med en kabel til 1450kr heller selvfølgelig, så lenge det ikke finnes alternativer... At den produseres for kr 4,50 har selvfølgelig ingen betydning. Det har en betyding dersom 1450 kroner utgjør en betydelig påvirkning på din økonomi, eller hvis du ikke bryr deg om kabelfabrikant. Det har dermiot overhodet ingen betydning dersom 1450 kroner ikke utgjør en betydelig påvirkning på din økonomi og/eller hvis du bryr deg tilstrekkelig om kabelfabrikant til at du føler det er verdt det. Da kan 1450 kroner være et røverkjøp, avhengig av omstendigheter. Jeg skjønner at det er populært å gjøre subjektive oppfatninger til objektive sannheter her, men nå har det seg altså slik at verdi og pris er to vidt forskjellige ting, og produksjonskostnader kun er interessant hvis man skal se på produsentens profittmargin - og produsentens profittmargin er ikke interessant med mindre man enten er produsenten, eller er en mulig konkurrent. Så du ville ikke si at feks en ny type tyggegummi som koster 220 kroner er dyrt? Fordi det finnes jo ingen tyggegummier som er like, og det er jo ikke så mye av din inntekt? Selvfølgelig står du fritt til å ha en så bisarr måte å se på om ting er dyrt eller ikke, men jeg er ganske sikker på at de aller fleste ikke vil se ting på den måten. AtW 3 Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 13. mars 2011 Del Skrevet 13. mars 2011 (endret) Så du ville ikke si at feks en ny type tyggegummi som koster 220 kroner er dyrt? Fordi det finnes jo ingen tyggegummier som er like, og det er jo ikke så mye av din inntekt? Selvfølgelig står du fritt til å ha en så bisarr måte å se på om ting er dyrt eller ikke, men jeg er ganske sikker på at de aller fleste ikke vil se ting på den måten. AtW Jeg personlig ville synes det var dyrt (på tross av at 220 kroner er en forholdsvis liten del av min inntekt), siden jeg personlig ikke er spesielt opptatt av tyggegummi. Var jeg derimot en tyggegummisamler ville 220 kroner for en ny type tyggegummi kunne være en god deal dersom det var en spesiell «vintage flavor», eller tyggegummiprodusenten var spesielt aktet i «tyggegummikjennermiljøer» eller tyggegummien av en eller annen annen grunn hadde stor verdi for meg. Hovedpoenget her, som jeg har gjentatt til det kjedsommelige her, er at man kan ikke kan uttale seg om noe som er rent subjektivt uten å kvalifisere utsagnet på noen som helst måte. Jeg ville også satt pris på om dere kunne ta for dere begge elementer jeg tar opp her, altså ikke bare fokusere på enten «andel av totalinntekt» eller «egen verdioppfattelse», men prøve å forestille dere hvordan kombinasjonen av disse to utgjøre ethvert individs oppfatning av hva som er dyrt eller ikke, samt hvordan dette medfører at en gitt gjenstand vil kunne være dyr eller billig for forskjellige personer (eller endatil for den samme personen til forskjellige tider), fullstendig uavhengig av hva produksjonskostnad er, hva marginalt sammenlignbare produkter koster eller hvilke forestillinger den gemene hop opererer under. Endret 13. mars 2011 av henrikwl Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 13. mars 2011 Del Skrevet 13. mars 2011 Haha, "den gemene hop". Ta deg en bolle, eller ta den med til Stevie-boy neste gang dere skal snakke om hvorsan intet er dyrt bare det er unikt nok. Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 14. mars 2011 Del Skrevet 14. mars 2011 *sukk* Ja, for all del. Ut av hele innlegget mitt, heng deg for guds skyld opp i én enkelt formulering. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg