Redaksjonen Skrevet 10. mars 2011 Del Skrevet 10. mars 2011 Ikke alle kultklassikere er kule. (X360) Les mer Lenke til kommentar
Benjamin Skrevet 4. juni 2011 Del Skrevet 4. juni 2011 Kan ikke si meg enig i Tonnys anmeldelse. For det første, Jade framstår på ingen måte som en naiv karakter, jeg skjønner virkelig ikke hvor det kommer fra. Jeg vil ikke gå så langt som å kalle henne kynisk, men det er åpenbart at hun er et individ med mye personlighet og ressurser. Videre stusser jeg over denne setningen: "det for lite spill og for mye tidsfordriv." Er det ikke nettopp det spill er? Tidsfordriv. Dette er ikke on-rails skytespill, du har en åpen verden å forholde deg til. Du kan kjøre strake veien gjennom historien, eller du kan utforske og bl.a. finne flere morsomme luftputebåt-race, eller "tidsfordriv" som Tommy kanskje ville kalt dem. Gameplayet er variert, med alt fra tredjepersons-kamper med stav, til luftputebåt-race, til stealth-sekvenser til puzzle. Ingen av delene er overdrevent vanskelige. For dette er ikke et fullblods hack'n'slash eller puzzle-spill. Det er et adventure-spill, det er historien som er drivkraften, progresjon er viktigere enn knappemosingsferdigheter. Når det videre påstås at historien er dårlig, føler jeg så absolutt trang til å protestere. Jeg tør påstå at det er få andre spill som kan måle seg. BG&E presenterer en intim historie om hvordan lokalbefolkningen blir kontrollert av frykt og propaganda, og Jades forsøk på å avsløre en sammensvergelse samt redde sin onkel Pey'j. Det er ikke snakk om å redde verden fra den sikre undergang eller lignende episk historie. Men den BG&E har allikevel en historie som er langt mer engasjerende enn mye annet. Det virker som Tommys problem er at han ikke fikk vist hvor god han er til å sparke ræv, at han trodde dette var en annen type spill enn han fikk. Jeg føler at denne anmeldelsen av BG&E er gjort på feil grunnlag, og det er synd. For dette er etter min mening absolutt et bra spill. Det kan jo også at Tommy ikke ville likt spillet uansett, og det er greit, smak og behag. Jeg mener allikevel at dette er et spill som har tålt tidens tann veldig godt. Da jeg spilte gjennom BG&E for ca en måned siden var det så absolutt en god opplevelse. Det var eneste gang jeg spilte gjennom hele spillet, men ikke første gang jeg forsøkte. Det var for mange år siden på den originale Xboxen, jeg fikk spillet av onkelen min, men den gang var det ikke særlig spennende, men jeg kan ikke konkludere med noe annet enn at jeg var for ung den gang. Mange påstår at BG&Es mangel på suksess skyldes at den var forut for sin tid, og når jeg i dag merker hvor god spillbarhet det har, 8 år etter lansering. Da er det grunn til å tro at det er noe sant i det. Tommy nevner at han hadde liten lyst til å fullføre spillet, og dette lurer jeg på om han heller ikke har gjort. For han sier ikke et ord om det jeg selv mener er spillets største svakhet, nemlig den aller aller siste bossfighten. Den er så forferdelig unødvendig vanskelig, og ikke Ninja Gaiden-type vanskelig, men i gammel mønster-basert boss vanskelig, type: opp-venstre-høyre-høyre-ned-opp memorering. I tillegg så skal det nevnes at dette er et kort spill, jeg brukte 13 timer på å komme igjennom, men til prisen er det verdt hver krone, og mere til. Et kjapp søk på Metacritic viser at BG&E fikk den veldig respektable skåren 83/100, mens HD-versjonen fikk 84/100, enda et tegn på hvor godt denne klassikeren holder seg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg