Gå til innhold

Hva er reklamasjonstid på printere ?

Anbefalte innlegg

Hei,

det dukket opp en intressant problemstilling ang. reklamasjonstid på printere.

Den aktuelle printeren, en Epson Stylus Photo RX585, har et problem,

og da butikken som solgte den ble kontaktet,

sa de at det kun var 1 års garanti / 2 års reklamasjonsrett på denne.

Siden den var litt over 2 år siden den ble kjøpt kunne ikke de hjelpe.

Da denne ble solgt som en "Premium" printer på kjøpspunktet, syntes jeg det var litt kort tid,

og kontaktet et "Epson Express Centre", og spurte de om forventet levetid / reklamasjonstid på denne.

Fikk som svar:

"Epson har 1 års garanti og 5 års reklamasjonsrett på skrivere."

Dette svaret ble videresendt til butikkens kundesenter, med spørsmål om de kunne bekrefte dette,

svaret deres var (ikke uventet) som følger:

"Dette stemmer ikke. Epson printere og prosjektorer har 1 års garanti og 2 års reklamasjonsrett"

Da spør jeg dere som leser dette, hvem har rett, og hva bør neste trinn være ?

Endret av BearCat
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo prøve å ta reklamasjonen rett mot Epson da!

Eventuelt så ringer du til en daglig leder eller tilsvarende i butikken som ikke vil godta reklamasjonssaken.

Det bør jo være Espon Express Centre som har rett i denne saken. 2 års levetid for en printer er veldig kort!

Lenke til kommentar

Dette er jo først og fremst en prinsipp sak, og ikke så mye pga. pengene.

Jeg fant denne tråden, som i grunn omhandler det samme,

men kan ikke se at det ble trukket en konklusjon der.

Er det noen som kjenner praksis i andre butikker ?

Endret av BearCat
Lenke til kommentar

Det er i følge forbrukerkjøpsloven § 16 en mangel hvis tingen ikke svarer til opplysninger gitt av selger eller tidligere salgsledd. Med fare for sirkel-argumentasjon bør det derfor være en mangel ved varen hvis opplysningen om 5 års reklamasjonsfrist fra tidligere salgsledd ikke medfører riktighet. :)

"§ 16. Mangel

Tingen har en mangel dersom

[...]

c) den ikke svarer til opplysninger som selgeren i sin markedsføring eller ellers har gitt om tingen eller dens bruk, dersom selgeren ikke viser at opplysningene før kjøpet er rettet på en tydelig måte, eller at de ikke kan ha innvirket på kjøpet

[...]

Første ledd bokstav c gjelder tilsvarende for opplysninger noen annen enn selgeren har gitt på tingens innpakning, i annonse eller annen markedsføring på vegne av selgeren eller tidligere salgsledd. [...]"

Se http://www.lovdata.no/all/tl-20020621-034-004.html for hele forbrukerkjøpsloven.

Du bør enten fortsette å gå direkte mot butikken, eller ber produsenten/importøren om å løse saken for deg.

Hvilken butikk er det snakk om?

Endret av what_no2000
Lenke til kommentar

Det er ganske merkelig at noen merker har fks 3 års garanti, men epson kun har 1 års garanti.

Så da blir det jo rimelig å anta at epson har 5 års reklamasjonsrett på premium produktene, da de tilsvarende produktene fra andre merker skal vare vesentlig lenger enn 2 år.

Lovteksten er utdatert og burde bli ryddet opp i, og epson burde slutte å være et drittfirma generelt sett.

Edit: interne rutiner i epson er 1 års garanti og 2 års reklamasjonsrett, så teknisk sett er det butikk som må følge norsk lov mot sluttkunde, ikke epson.

Endret av darket
Lenke til kommentar

Hvis butikken fortsatt nekter, er det bare å kontakte Forbrukerrådet. En printer er forventet å vare vesentlig lenger enn 2 år, og har derfor 5 års reklamasjonsrett.

1 printer generelt sett?

du kan ikke forvente at en printer til 499 skal vare vesentlig lenger enn 2 år. Men en printer til 1799,- ja, den stiller i en annen klasse.

Lenke til kommentar

Du kan som kunde velge å hoppe bukk over butikken og reklamere direkte til produsent, så om butikk er vanskelig og du ikke gidder å mase mer med de - reklamer direkte til kundesenteret til epson og be de løse saken for deg.

En RX585 burde ha 5 års reklamasjonsrett, det er jeg ihvertfall enig i. Den kostet sine kroner når den ble solgt :).

Lenke til kommentar

Ettesom jeg selv jobber på Lefdal, har vi 2 års reklamasjonsrett på skrivere der, eneste du kan "komme unna med" er om det er noe feil på skriverhodet, dette har av en eller annen grunn 5 års reklamasjonsrett.

Og husk, garanti er noe en produsent gir, med det sier de at de garanterer at produktet skal vare i x år, reklamasjonsrett er noe som er lovfestet, hadde de kunne valgt selv ville de såklart ikke gitt noe reklamasjonstid for å spare seg de utgiftene med service etc.

Lenke til kommentar

@ Alastor:

Jeg går ut fra at det er din personlige mening, da din arbeidsgiver ikke er enig :no:

Ser ovenfor at Lefdal også kjører på 2 års reglen, så det er vel kanskje det som er bransjenormen ?

Gjelder det alle printerne dere selger, uten hensyn til pris/kvalitet ?

Edit:

Vel, eieren av printeren ønsker ikke å gå så mye videre med saken virker det som,

så da vet jeg ikke om det er noen grunn til "å piske en død hest",

selv om en prinsipiell avgjørelse ville vært fint.

Endret av BearCat
Lenke til kommentar

Ettesom jeg selv jobber på Lefdal, har vi 2 års reklamasjonsrett på skrivere der, eneste du kan "komme unna med" er om det er noe feil på skriverhodet, dette har av en eller annen grunn 5 års reklamasjonsrett.

Lefdal (eller en hvilken som helst annen butikk) kan ikke selv bestemme hvilken reklamasjonsfrist det skal være på et produkt. De må gjerne mene, tro, hevde eller forsøke å praktisere en bestemt reklamasjonsfrist, men det er en annen sak...

Trådstarter burde her ha en enkel sak når importør/produsent er enig i at reklamasjonsfristen er 5 år, og dermed opplyser om at produktet er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år.

Endret av what_no2000
Lenke til kommentar

@ Alastor:

Jeg går ut fra at det er din personlige mening, da din arbeidsgiver ikke er enig :no:

Ser ovenfor at Lefdal også kjører på 2 års reglen, så det er vel kanskje det som er bransjenormen ?

Gjelder det alle printerne dere selger, uten hensyn til pris/kvalitet ?

Edit:

Vel, eieren av printeren ønsker ikke å gå så mye videre med saken virker det som,

så da vet jeg ikke om det er noen grunn til "å piske en død hest",

selv om en prinsipiell avgjørelse ville vært fint.

Jeg har ingen myndighet til å si at "sånn er det i elkjøp", så dette er min personlige mening ja :).

Lenke til kommentar

Vel, kan noen vise til at en printer SKAL kunne vare vesentlig lengre enn 2 år?

Er jo mange bevegelige deler som kan bli slitt etter en tid...

Selv er jeg enig at det burde være 5 års reklamasjonsrett på de fleste ting, da dette faller oss som forbrukere til gode, men vil gjerne ha "bevis" på at det stemmer.

Og som regel er det slik at en dyrere vare har en lengre reklamasjonstid enn billige, men det finnes også variasjoner på dette, f. eks en mobil til kr 300,- skal vare like lenge som en mobil til kr 5000,-.

Og for å gå litt offtopic, så hadde jeg faktisk en ganske interessant samtale med en som jobber i Garmin. Hadde en kunde inne som ville levere inn en GPS (som kostet 5000 kr når den var ny), men det jeg kunne se på våre rutiner var at denne hadde ikke en definert reklamasjonstid. Så jeg ringte til Garmin support, og spurte de hvor lang reklamasjonstid kunden hadde. Karen jeg snakket med svarte meg at det var det butikken som bestemte, ble egentlig ganske paff der jeg stod, siden butikken tar jo ikke kostnaden uansett, så det ville jo være i Garmins egen interesse å "kun" ha 2 års reklamasjon (GPS'en var på dette tidspunktet 3 år). Endte med at jeg sendte inn GPS'en for kunden under reklamasjon, og fikk kunden fikk den returnert i form av en swap, altså hadde verkstedet byttet i en ny istedenfor å reparere.

Lenke til kommentar

@ Alastor:

Kan du bekrefte at:

"Epson printere og prosjektorer har 1 års garanti og 2 års reklamasjonsrett"

er et korrekt utsagn, og slik det skal praktiseres på Elkjøp ?

(neida, skal ikke holde det imot deg :cool: )

Jeg har jobbet på Elkjøp (liten avdeling, riktignok), så tipper jeg kan svare deg på dette.

Vi fikk ihvertfall vite at vi skulle følge Forbrukerkjøpsloven, og det vil tilsi at både printere og prosjektorer skal ha fem års reklamasjonsrett. Det er ihvertfall slik jeg tolket det i relevante tilfeller.

Garanti er ikke like interessant i denne diskusjonen, da det er produsenten som fastsetter garantitiden. Den kan derfor være alt fra 0 til 100 år.

Lenke til kommentar

Det som er så herlig med forbrukerkjøpsloven er jo at den er svært vag når det kommer til hva, og hva som ikke er ment til å vare (eller ha deler som er) i mer enn 2 år. Nå kommer det noen interessante saker opp for FTU og garantert videre opp rettsystemet som forhåpentligvis vil få slutt på synsingen, f.eks angående reklamasjon på mobiler. Bransjen sier 2 år, Forbrukerrådet 5år. Ellers så gir ikke de sakene som har skapt presedens noen forskjell mellom verdien på en vare som nevnt tidligere, noe som vil si at en printer til 299 og 2999 er likestilt.

Når det kommer til TS sitt tilfelle kan jeg som Alastor bare gi min personlige mening, men det er veldig rart om butikken ikke løser opp i dette. Det koster ikke butikken mye å gjøre deg fornøyd! Ta på en vennlig måte å spør om de fortsatt ønsker deg som kunde, det skulle løse det meste. Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Nå kommer det noen interessante saker opp for FTU og garantert videre opp rettsystemet som forhåpentligvis vil få slutt på synsingen, f.eks angående reklamasjon på mobiler. Bransjen sier 2 år, Forbrukerrådet 5år.

Det er flere år siden reklamasjonstiden på mobiltelefoner var i høyesteretten. Der ble det fastslått at mobiltelefoner skal ha 5 års reklamasjonsfrist. Dette er bransjen veldig klar over, så her trur jeg nok at du har sovet litt i timen.

Printere skal også ha 5 års reklamasjonsfrist. Det som er noe vanskelig med printere er at endel billig papir støver mye. Inntrekkshjul og printerhoder kan bli "forurenset" av papirstøvet. Dette har jeg vanskelig for å tru blir dekket av reklamasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...