k1mzor Skrevet 10. mars 2011 Del Skrevet 10. mars 2011 Har et forburkslån til bil på 50.000, med noe høy rente. 18% tror jeg. Jeg er for tiden lærling, og lurte i den forbinnelse på om jeg kunne få studielån, og om et studielån på 50.000 lønner seg for å betale ned forbrukslånet. Når begynner jeg isåfall å betale ned på studielånet, og hva ligger renta på? Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 10. mars 2011 Del Skrevet 10. mars 2011 Det lønner seg jo forsåvidt ettersom det er lavere rente og du ikke betaler noe før du er ferdig utdannet. Hva renta ligger på finner du på www.lanekassen.no, men denne kan ha endret seg før du er ferdig. Og ønsker du å få penger dette semesteret så må du søke før 15. mars. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 10. mars 2011 Del Skrevet 10. mars 2011 det er vel ganske gunstig rente på studielånet og det er uansett bedre betingelser enn på forbrukslån. om du dog har krav på det siden du jobber som lærling er jeg usikker på. Lenke til kommentar
Sacro Skrevet 10. mars 2011 Del Skrevet 10. mars 2011 I utgangspunktet er du under utdanning og har rett til å søke. Du krysser av for at du er lærling i søknaden din. Renten er helt klart bedre og betingelsene er personlige. Studielånet ditt sendes ikke videre til noen om du skulle dø eller bli livsvarig skadet. Fristen er som nevnt 15.mars og du kan ikke gjøre annet enn å søke. Men husk at du har inntekt, og studielånet ditt vil sannsynligvis bli krevd inn igjen allerede til høsten grunnet dette. Husk å føre opp når du er ferdig med læretiden din så kan det hende du unngår dette. Selv ble jeg krevd allerede etter ett halvt år i lære bare Lenke til kommentar
k1mzor Skrevet 10. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2011 Når du sier "krevd inn" vil det si at du får en regning på HELE studielånet? Er det ikke mulig å betale litt og litt pr.måned slik man gjør med vanlige "lån"? Lenke til kommentar
Sacro Skrevet 10. mars 2011 Del Skrevet 10. mars 2011 Når du sier "krevd inn" vil det si at du får en regning på HELE studielånet? Er det ikke mulig å betale litt og litt pr.måned slik man gjør med vanlige "lån"? Studielån kommer på nedbetaling som alle andre lån. Du betaler per kvartal, men er noe usikker på hvor mye hvert beløp kommer på. Mitt lån kommer på ca 2800,- per kvartal, det totale lånet mitt var på rundt kr.60.000,-. Regner med at ditt vil være noenlunde likt. Kan også nevne at på studielån har du rett til betalingsutsettelse inntil 2 år. Men bruk dette smart. I din situasjon ville jeg lagt inn fast trekk/overføring per mnd. Regningen du får i posten blir mindre om du betaler litt, og om du betaler hele beløpet før regningen kommer får du en regning på kr.0.- Ihvertfall det jeg får når jeg overfører kr.1000,- pr mnd. Lenke til kommentar
k1mzor Skrevet 10. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2011 Har lagt inn en søknad nå, men kunne ikke fylle inn hvor lenge jeg er lærling. Hadde bare valget "vår 2011" Stod heller ikke opplyst over hvor mange år studielånet er på. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 10. mars 2011 Del Skrevet 10. mars 2011 Det er fordi at det blir bestemt når du skal begynne å tilbakebetale. Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 10. mars 2011 Del Skrevet 10. mars 2011 (endret) Når du ikke har rett til støtte lenger vil dem gi deg en betalingsplan med en nedbetalingstid som gir avdrag på ca 3400,- i kvartalet med dagens rente. Den kan du få justert, men jeg vet ikke om det er noen kriterier utover en øvre grense på 20 år. Endret 10. mars 2011 av MailMan13 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå