Gå til innhold

Kan en solenoid valve half-åpnes?

Anbefalte innlegg

Det var litt vanskelig å velge en kategori for dette - men siden det er realtvert i praksis til overklokking så prøver jeg her.

Jeg bare copypaster siden jeg allerede har skrevet spørsmålet på et annet engelsk forum. anntar at alle her leser engelsk godt nok uansett ;)

----------------

I need to regulate a flow of water from a pressure source depending on temperature readings (the water cools down machinery). I have a programmable controller that can output 0 to 12volts in any curve I wish to specify depending on the temperature.

I need to keep the project cost low however, so rather than investing in a very expensive and hard to find regulating valve of some sort I want to know if a regular solenoid valve can do the job. Like this one for example:

http://cgi.ebay.com/Electric-Solenoid-Valve-Water-etc-DDT-CS-12VDC-/290376776606?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item439bcdfb9e

I see from how the solenoid works (see link below) that it has a spring that pushes it closed when it isnt powered, so intuitively it seems like it SHOULD be possible to get it half-open as long as I just give the right voltage to the magnetic coil.

http://www.solenoid-valve-info.com/solenoid-valve-basics.html

I havent used solenoids before however, so I want to ask - is this even possible? or is there some reason a solenoid can only be a an all or nothing open/closed valve?

Thanks for all constructive answers.

I want to specify that i am not really looking for alternative types of valves since they seem to all be pretty expenive - so unless you know where to get one that is comparatively cheap id prefer to stick to the topic :)

-Stigma

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min erfaring med slike sier nei.

Åpen, lukket eller random.

Men - kjøper du to stk,, og setter dem i paralell med Y-kobling, og struper igjen vannstrømmen litt i begge løpene vil du jo få fire nivåer av gjennomstrømning - begge lukket, den ene åpen, den andre åpen, eller begge åpne.

Lenke til kommentar

Min erfaring med slike sier nei.

Åpen, lukket eller random.

Men - kjøper du to stk,, og setter dem i paralell med Y-kobling, og struper igjen vannstrømmen litt i begge løpene vil du jo få fire nivåer av gjennomstrømning - begge lukket, den ene åpen, den andre åpen, eller begge åpne.

God idé, men strengt tatt vil du vel bare få tre nivåer?

Begge åpne - full gjennomstrømning

Den ene eller den andre åpen - halv gjennomstrømning

Begge lukket - ingen gjennomstrømning

Eller tenker du annerledes enn meg på en lørdagskveld..? :)

Spørsmålet blir vel også om det i praksis vil bli noen forskjell i gjennomstrømning med bare en eller begge åpne. Her vil vel flere faktorer spille inn som f.eks. vannmengde, trykk og generellt gjennomstrømningskapasitet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nja - tre nivåer forutsetter at det er like stor gjennomstrømning i de to alternative løpene.

Om det ene løpet er litt mindre enn det andre vil du har 0, 1, 2, og 1+2. Er jo ikke noe som sier at 1 og 2 må være like store...

Lenke til kommentar

Skulle tro du kan regulere åpningen på ventilen trinnløst. Om jeg forstod det riktig. En solonoid i denne ventilen fungerer egentlig som en torsjonsmotor, jo mer strøm du påfører solonoiden, desto mer moment og jo mer åpner den seg.

Men vet ikke helt spesifikasjonene på den da. Men prøv å kjør på med litt flow, send inn litt forskjellige strømmer og se :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...