Gå til innhold

hjelp til valg av ssd

Anbefalte innlegg

hei! skal bygge ny pc, har funnet ut det meste av delene utenom ssd.. siden dette er ganske nytt har jeg ikke rukket å sette meg inn i det. tenkte meg en disk på rundt 120 gb ish størrelse. skal brukes til gaming\multimedia. men kommer i hovedsak til å brukes til de mest brukte filene som spill, ymse bilder, skoledokumenter etc.

er det noen åpenbare valg jeg burde gjøre her? eller må jeg sette meg ned og lese en hel masse og finne en "perfekt" disk for mitt bruk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Crucial RealSSD C300 er vel den SSD disken de fleste foretrekker i skrivende stund.

Men det kommer straks på markedet SSD disker med ny sandforce (SF-2100/SF-2200) kontroller , mange av disse er vist på CEBit 2011 messen nå i Hanover.

Priser 128GB versjonen:

http://priser.teknofil.no/index.php?q1=Crucial+RealSSD+C300+128GB

Så har man jo safe disken X25-M fra Intel da som "fremdeles" er et godt SSD valg.

Lenke til kommentar

Crucial RealSSD C300 er vel den SSD disken de fleste foretrekker i skrivende stund.

Men det kommer straks på markedet SSD disker med ny sandforce (SF-2100/SF-2200) kontroller , mange av disse er vist på CEBit 2011 messen nå i Hanover.

Priser 128GB versjonen:

http://priser.teknofil.no/index.php?q1=Crucial+RealSSD+C300+128GB

Så har man jo safe disken X25-M fra Intel da som "fremdeles" er et godt SSD valg.

ja jeg fikk også inntrykket at crucial sine var hakket bedre. vil du anbefale å vente på de nye modellene? kommer ikke til å kjøpe ny pc før tidligst 2 uker fra nå...

Husk at SSD'er som C300 ( snart C400) og SF 22xx (Vertex 3) krever native SATA III porter , for å yte max.

Kjøper du Intel, er det Sandy Bridge som gjelder.

AMD : HK med SB 850 sørbro.

jeg kommer til å gå for sandy brigde i5 2500k. har ikke bestemt meg for om jeg skal gå miditower chassis eller mini itx enda :p venter på p67 mini-itx kortene skal komme ut. de fleste nye hk har vel sata III porter?

Lenke til kommentar

Jeg har og anbefaler Crucial C300!

Jeg har 64 GB versjonen og syns at det er nok, alle store program putter jeg enkelt i en mappe som jeg har laget på hardisk nr 2. F. eks steam er ett av det. Og nå har jeg ca 20 gb ledig plass igjen, og jeg har alle program jeg trenger.

Ett tips viss du skal ha steam, og har mange spill på steam: Jeg har installert en kopi av steam på ssd'en og en på en harddisk nr 2.

Den kopien av steam som ligger på harddisk nr. 2 har jeg ca 25 spill på(ca 70gb).

Mens på den jeg har på ssd'en har jeg bare CS:S på. Altså viss jeg skal spille noen andre spill enn CS:S så kjører jeg bare steam fra harddisk nr. 2 ;)

Kan legge til at det tar ca 2 sekund å logge seg på Windows 7 64 bit. Og alle oppstartprogrammene starter jo NESTEN før jeg har kommet innpå! :D :D

Lenke til kommentar

Jeg har og anbefaler Crucial C300!

Jeg har 64 GB versjonen og syns at det er nok, alle store program putter jeg enkelt i en mappe som jeg har laget på hardisk nr 2. F. eks steam er ett av det. Og nå har jeg ca 20 gb ledig plass igjen, og jeg har alle program jeg trenger.

Ett tips viss du skal ha steam, og har mange spill på steam: Jeg har installert en kopi av steam på ssd'en og en på en harddisk nr 2.

Den kopien av steam som ligger på harddisk nr. 2 har jeg ca 25 spill på(ca 70gb).

Mens på den jeg har på ssd'en har jeg bare CS:S på. Altså viss jeg skal spille noen andre spill enn CS:S så kjører jeg bare steam fra harddisk nr. 2 ;)

Kan legge til at det tar ca 2 sekund å logge seg på Windows 7 64 bit. Og alle oppstartprogrammene starter jo NESTEN før jeg har kommet innpå! :D :D

sitter og lurer litt på hvilken størrelse jeg skal gå for... på den ene siden hadde det vært sykt digg med 128gb, men på en annen side kan jeg jo kjøpe en 64gb og heller vente litt og kjøpe f.eks en 256gb når det blir billigere. men du mener 64gb holder til vanlig bruk? spiller wow og heroes of newerth..tenker å få meg bf3 når det kommer

Lenke til kommentar

Skal denne settes inn i en stasjonær PC? I så fall bør du ha en vanlig disk i tillegg. Da kan du sette spill som WoW og HoN på den vanlige disken - SSD-en vil nok ikke utgjøre noen særlig forskjell i disse spillene :) Og hvis du ikke legger de store spillene på SSD-disken, så vil 64GB være nok. Sannsynligvis vil det også være nok hvis du kun legger de 3 du nevnte, men jeg er ikke helt sikker...

Endret av Mathias-S
Lenke til kommentar

ok takk for hjelpsomme svar...! jeg leste for en stund tilbake at et spesielt merke ssd'r hadde en litt sketchy driver fra fabrikk og måtte oppdateres for å ikke ødelegge ytelsen på disken ellerno... vet noen noe om dette ? diskene kommer vel kanskje med ordentlige drivere nå

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...