introspector Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 Hei! Jeg er vel over midten på tjueåra, og det nærmer seg slutten på en nokså arbeidsom mastergrad. Jobb- og lønnsutsiktene ser ut til å være gode, så i den forstand er jeg heldig. Den rent praktiske siden av "voksenlivet" etter universitetet ser ut til å komme til å fungere rimelig greit. Det er den sosiale siden jeg bekymrer meg for. Sannsynligvis bor jeg i en annen by til høsten, uten noen bekjentskaper. Å etablere seg som ny student i en universitetsby var rimelig enkelt - det fantes en hærskare av andre mennesker i samme situasjon, og et utall ulike foreninger, klubber og lag å hive seg med i. Men hva gjør man egentlig når man er nærmere 30 enn 20 og befinner seg på et nytt sted? Hvordan bygger man et nytt nettverk? Jeg føler meg litt i eldste laget for å involvere meg i organisasjoner som i hovedsak har studentprofil igjen. Interessefeltet mitt faller muligens litt utenom det vanlige i både innhold og kombinasjon også, skjønt jeg ser det er mulig dette bare er en forutinntagelse fra min side. Jeg bruker en del av fritida på datamaskiner og teknologi (ikke utelukkende gaming, selv om jeg gjør det innimellom med kjente enda), som er rimelig naturlig tatt i betraktning hva jeg har utdannet meg innen. Jeg leser mye, tidligere helst fantasy og sci-fi men nå også klassisk litteratur, filosofi og historie. Jeg har også plukket opp kreativ skrivning det siste året, og trives med å utvikle den evnen. Er veldig politisk interessert, men kunne ikke tenkt meg å være medlem i noe bestemt parti slik tilstandene er i dag. Jeg er i rimelig god form, men trening gjøres stort sett på egenhånd på treningsstudio. Jeg er veldig lite sportsinteressert, uten at jeg skal gå inn på grunnene, og tviler sterkt på at jeg ville trivdes som medlem av noe idrettslag da jeg har forsøkt dette gjentatte ganger. Av annen fysisk fostring går det vel helst i fjellturer til fots om sommer/vår. Det siste året på mastergraden har vært litt tøft, da mange gamle kjente nå er ferdige og flytta fra byen, spesielt siden en hel del tok jobb etter bachelorgrad. Jeg har til tider følt meg ganske isolert, siden de vennene jeg har i byen for det meste har det travlere enn meg (dame og/eller travel jobb) og ikke har tid til å finne på ting så ofte. I tillegg er det svært få studenter innen akkurat min forskergruppe, helst professorer og et par utenlandske stipendiater. Jeg er redd for at dette kan bli verre i en helt ny by - erfaringsmessig vet jeg at det er vanskelig å holde jevnlig kontakt over avstand. Ikke det at man automatisk mister venner bare man flytter bort, men de føles fort mer perifere når man kun ses en gang eller to i løpet av et år. Jeg er redd for å bli enda mer isolert og ensom enn jeg har vært dette året, og frykter vel egentlig at det kan bli deprimerende i lengden. Det vil jeg jo ikke ha noe av, så... har noen erfaringer å dele? Som enslig nyutdannet i ny jobb i ny by, hva kan man ta tak i for å danne et nytt nettverk? Joda, jobb er en ting, men vil nødig oppfattes som innpåsliten av kollegaer som har etablerte, travle liv. Hvilke andre arenaer kan man spille på for å treffe nye venner? Lenke til kommentar
K-van Skrevet 10. mars 2011 Del Skrevet 10. mars 2011 Sidan du ikkje vil virke innpåsliten på jobb, så la andre bli kjent med deg og ta det sakte. Sidan sport og evnt bedriftsidrettslag nesten er utelukka så har ein jo alltids diverse foredrag/kurs osv som kanskje interesserer deg, og du kan komme i kontakt med andre som har samme interesse. Museum, bibliotek osv kan vere fine plasser for å møte folk. Kanskje gå på ein pub når det er noko spesielt arrangement, les lokalavisa og bli kjent med kva som skjer i samfunnet rundt deg og engasjer deg. Og sist men ikkje minst, ikkje stress med å få nye venner, ver deg sjølv og ta ting som det kjem. Du kan jo utfordre deg sjølv til å gi nye ting ein sjanse. Så har du ihvertfall prøvd det. Og hugs at ting ikkje er likt i alle byer, sjølv om aktivitet/interessen er den samme. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå