Terrna Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 (endret) Hei! Jeg lurte på å få litt hjelp inne her på diskusjon forumet. Jeg tenkte å kjøpe dette hovedkortet - ASUS P8P67 Deluxe http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=626378 Sammen med - Intel Core™ i5 Quad Processor i5-2500K http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=619274 og lurte på hva RAM er det hovedkortet støtter? I følge ASUS sin hjemmeside, så står det, "4 x DIMM, Max. 32 GB, DDR3 2200(O.C.)*/2133(O.C.)/1866(O.C.)/1600/1333/1066 Non-ECC,Un-buffered Memory Dual Channel memory architecture Supports Intel® Extreme Memory Profile (XMP) * According to Intel® SPEC, the Max. 32GB memory capacity can be supported with DIMMs of 8GB (or above). ASUS will update QVL once the DIMMs are available on the market. * Hyper DIMM support is subject to the physical characteristics of individual CPUs. Some hyper DIMMs only support one DIMM per channel. Please refer to Memory QVL for details. * Due to CPU behavior, DDR3 2200/2000/1800 MHz memory module will run at DDR3 2133/1866/1600 MHz frequency as default. * Please refer to www.asus.com or user manual for Memory QVL." Dette forstår jeg ikke i det hele tatt. Og siden komplett har ikke skrevet noe på "Utvidet info" på dette produktet, vet jeg ikke hvilke model RAM dette hovedkortet støtter. Ved andre hovedkort produktet fra komplett, pleier det å stå "Støttet RAM-hastighet", som jeg kan bare lese av og finne meg noe som passer. Men i dette tilfellet står det ikke. Er det slik at jeg må kjøpe meg RAM som har minst 1800MHZ? I følge "Due to CPU behavior, DDR3 2200/2000/1800 MHz memory module will run at DDR3 2133/1866/1600 MHz frequency as default". Eller er jeg ute på grøftet? Jeg lurer derfor på om dere kan si meg hvilke RAM jeg kan kjøpe som vil fungere til dette hovedkortet? Håper dere kan hjelp meg. Takk på forhånd. Mvh;Alan EDIT [ 15. Mars 2011 ]: Jeg har nå kjøpt delener og har fått de. Men jeg trenger hjelp med USB front panel. Jeg har en "ASUS Front Panel USB 3.0 Box" som jeg fikk med på hovedkortet. Hvordan skal jeg montere dette på en Corsair Obsidian 800D kabinett? Hva kan jeg eventuelt kjøpe for å få denne USB fronpanel å sitte inn på 5.25inch drive bay'en? Jeg håper dere kan hjelpe meg med dette. Tusen takk. Endret 15. mars 2011 av Terrna Lenke til kommentar
Mathias-S Skrevet 10. mars 2011 Del Skrevet 10. mars 2011 (endret) Du kan (og bør) bruke tokanals RAM. Det betyr at du kjøper et sett med to RAM-brikker som utgjør RAM-en din. Hvis du vil ha 4GB RAM, kjøper du altså et sett med 2x2GB, for eksempel http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=352067 Hvis du vil ha 8GB RAM, kjøper du et sett med 2x4GB, for eksempel http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=578918 Det er dumt å kun kjøpe én RAM-brikke, og det finnes også sett med 3 RAM-brikker, men disse vil du jo ikke få utnyttet når du har kun har dual channel. RAM-en må være av type DDR3 (DDR2 vil ikke fungere). Det står i produktbeskrivelsen til RAM-brikkene hva slags type det er. 1333 MHz vil fungere greit, og er anbefalt. 1600 MHz bør også fungere greit, men kan være en anelse dyrere. Det er plass til 4 RAM-brikker (to sett) på hovedkortet P8P67 Deluxe, og max størrelse på disse kan være 8 GB hver (dvs du kan totalt ha 32 GB RAM, max). Hvis du er usikker, kan du bare spørre her så vil folk på forumet kunne fortelle deg om RAM-en er kompatibel eller ikke. Endret 10. mars 2011 av Mathias-S Lenke til kommentar
Gr@nitt Skrevet 10. mars 2011 Del Skrevet 10. mars 2011 Er det slik at jeg må kjøpe meg RAM som har minst 1800MHZ? I følge "Due to CPU behavior, DDR3 2200/2000/1800 MHz memory module will run at DDR3 2133/1866/1600 MHz frequency as default". Eller er jeg ute på grøftet? Jeg lurer derfor på om dere kan si meg hvilke RAM jeg kan kjøpe som vil fungere til dette hovedkortet? Mvh;Alan Det Asus mener og si her er at all ram som er mellom 2200 til 1800 vil bli clocket ned av BIOS'en. Du kan manuelt clocke den opp til RAM'ens støttede hastighet(hvis du ikke kan clocke er ikke dette og anbefale) . Så du kan bruke : 2200/2000/1800/1600/1333/1066 Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 10. mars 2011 Del Skrevet 10. mars 2011 (endret) Kom noen i forkjøpet som dessuten forklarte det både bedre og mer spesifikt enn meg Endret 10. mars 2011 av Komakino Lenke til kommentar
Terrna Skrevet 10. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2011 (endret) Tusen takk for hjelpen! Men for å vær HELT sikker, da kan jeg kjøpe disse rammene og bruke dem på dette hoved kortet? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=491303 - Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 8GB CL9 Men, etter som Mathias-S skrev, "Det er dumt å kun kjøpe én RAM-brikke, og det finnes også sett med 3 RAM-brikker, men disse vil du jo ikke få utnyttet når du har kun har dual channel." Vil det si at HVIS jeg hadde 3 RAM ville det bare ha effekt på de 2 som har fullet opp samme farge/slots? Endret 10. mars 2011 av Terrna Lenke til kommentar
Gr@nitt Skrevet 10. mars 2011 Del Skrevet 10. mars 2011 (endret) Tusen takk for hjelpen! Men for å vær HELT sikker, da kan jeg kjøpe disse rammene og bruke dem på dette hoved kortet? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=491303 - Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 8GB CL9 Men, etter som Mathias-S skrev, "Det er dumt å kun kjøpe én RAM-brikke, og det finnes også sett med 3 RAM-brikker, men disse vil du jo ikke få utnyttet når du har kun har dual channel." Vil det si at HVIS jeg hadde 3 RAM ville det bare ha effekt på de 2 som har fullet opp samme farge/slots? For og si det sånn. Kjøp 2 pack med brikker. Ikke 3 pack. (det kommer bare 4 til middag) PS. PC17000 er det som er tingen (hvis man har noen kroner og avse) pss* Ikke kjøp CL9 Kjøp heller xms CL8 Endret 10. mars 2011 av Gr@nitt Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 10. mars 2011 Del Skrevet 10. mars 2011 (endret) Tja, så lenge man kun skal bruke maskinen til hverdagslige saker og ting, muligens litt lett klokking så ser jeg ikke hvorfor RAM skal påkostes så alt for mye. Det vil med andre ord si at du ikke merker nevneverdig forskjell på RAM uansett. Endret 10. mars 2011 av Komakino Lenke til kommentar
Terrna Skrevet 10. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2011 Tusen takk for hjelpen! Men for å vær HELT sikker, da kan jeg kjøpe disse rammene og bruke dem på dette hoved kortet? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=491303 - Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 8GB CL9 Men, etter som Mathias-S skrev, "Det er dumt å kun kjøpe én RAM-brikke, og det finnes også sett med 3 RAM-brikker, men disse vil du jo ikke få utnyttet når du har kun har dual channel." Vil det si at HVIS jeg hadde 3 RAM ville det bare ha effekt på de 2 som har fullet opp samme farge/slots? For og si det sånn. Kjøp 2 pack med brikker. Ikke 3 pack. (det kommer bare 4 til middag) PS. PC17000 er det som er tingen (hvis man har noen kroner og avse) pss* Ikke kjøp CL9 Kjøp heller xms CL8 Kan du fortelle meg HVORFOR du mener jeg skal kjøpe CL8 istedenfor CL9? Hva er forskjellen? Er ikke det jo høyere tall, jo fortere det går? cycle time elns? Og grunnen jeg spør om 3 RAM er fordi jeg lurte på hva ville skje OM jeg hadde hatt 3 RAM i steden for 2. Lenke til kommentar
Gr@nitt Skrevet 10. mars 2011 Del Skrevet 10. mars 2011 (endret) Tusen takk for hjelpen! Men for å vær HELT sikker, da kan jeg kjøpe disse rammene og bruke dem på dette hoved kortet? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=491303 - Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 8GB CL9 Men, etter som Mathias-S skrev, "Det er dumt å kun kjøpe én RAM-brikke, og det finnes også sett med 3 RAM-brikker, men disse vil du jo ikke få utnyttet når du har kun har dual channel." Vil det si at HVIS jeg hadde 3 RAM ville det bare ha effekt på de 2 som har fullet opp samme farge/slots? For og si det sånn. Kjøp 2 pack med brikker. Ikke 3 pack. (det kommer bare 4 til middag) PS. PC17000 er det som er tingen (hvis man har noen kroner og avse) pss* Ikke kjøp CL9 Kjøp heller xms CL8 Kan du fortelle meg HVORFOR du mener jeg skal kjøpe CL8 istedenfor CL9? Hva er forskjellen? Er ikke det jo høyere tall, jo fortere det går? cycle time elns? Og grunnen jeg spør om 3 RAM er fordi jeg lurte på hva ville skje OM jeg hadde hatt 3 RAM i steden for 2. Google it (CL8 - CL9) Grunnen til at du skal kjøre 2 sett med 2 brikker er for og har dedikert ram til HYPER X(En brikke til hver kjerne) Ikke kjør 2 brikker. Ikke kjør 3 brikker. Kjøp 2 sett(4 brikker(1 sry hvis jeg ikke orker forklare dypere, men det er sent Tja, så lenge man kun skal bruke maskinen til hverdagslige saker og ting, muligens litt lett klokking så ser jeg ikke hvorfor RAM skal påkostes så alt for mye. Det vil med andre ord si at du ikke merker nevneverdig forskjell på RAM uansett. jo *ps det er ikke snakk om en 1156 socket. Endret 10. mars 2011 av Gr@nitt Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 10. mars 2011 Del Skrevet 10. mars 2011 Forklar det imorgen da vettu Ser frem til det. Lenke til kommentar
Gr@nitt Skrevet 10. mars 2011 Del Skrevet 10. mars 2011 (endret) Forklar det imorgen da vettu Ser frem til det. Hadde det vært det kunne han gått ned på alt det andre, men siden det er snakk om en 1155 socket bør han gå for mest mulig thruput for og ikke kaste penger ut av vinduet.. trenger du noe mer*? Endret 10. mars 2011 av Gr@nitt Lenke til kommentar
Mathias-S Skrevet 10. mars 2011 Del Skrevet 10. mars 2011 Men for å vær HELT sikker, da kan jeg kjøpe disse rammene og bruke dem på dette hoved kortet?http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=491303 - Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 8GB CL9 Det som er dumt med de du lenket til er at det er 8GB fordelt over 4 RAM-brikker (2GB per brikke). Det hadde vært et bedre alternativ å heller kjøpe 8GB fordelt over 2 RAM-brikker. Men, etter som Mathias-S skrev, "Det er dumt å kun kjøpe én RAM-brikke, og det finnes også sett med 3 RAM-brikker, men disse vil du jo ikke få utnyttet når du har kun har dual channel." Vil det si at HVIS jeg hadde 3 RAM ville det bare ha effekt på de 2 som har fullet opp samme farge/slots? Med 3 RAM vil det nok fungere greit, men et sett med 3 brikker er egentlig ment for å brukes på hovedkort som har triple channel. Det har ikke det hovedkortet du ser på, så da er det ikke noe vits å kjøpe et sett med 3 brikker. Kan du fortelle meg HVORFOR du mener jeg skal kjøpe CL8 istedenfor CL9? Hva er forskjellen? Er ikke det jo høyere tall, jo fortere det går? cycle time elns? CL står for CAS Latency, og indikerer hvor høy latency (forsinkelse) det er på RAM-en. Mindre CL (kortere forsinkelse) er derfor bedre. Men det er ingen reell forskjell mellom CL8 (eller CL7) og CL9 med mindre du skal overklokke. Hvis du ikke skal overklokke, vil CL9 være helt greit, og billigere. Og grunnen jeg spør om 3 RAM er fordi jeg lurte på hva ville skje OM jeg hadde hatt 3 RAM i steden for 2. Ingenting. Men det er meningsløst å kjøpe 3 stk hvis du har dual channel. Lenke til kommentar
Terrna Skrevet 10. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2011 Mathias-S Ville du anbefalt disse for meg da, om jeg ikke gikk for de som jeg postet tidligere? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=618006#extra - Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 8GB CL8 Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 10. mars 2011 Del Skrevet 10. mars 2011 *snip* Du kan komme med eksempler på hvor dette i nevneverdig grad vil merkes i daglig bruk. Hvis man vil bruke penger så hvorfor ikke, men så lenge man er på et budsjett så ser jeg ingen grunn til det såfremt man ikke har spesielle behov. Terrna: Brikkene du spør om vil fungere godt. Disse brikkene er litt tregere, men billigere. Du kommer uansett ikke til å merke forskjell. Med brikkene du spurte om kan det bli et problem hvis du skal sette inn en tredjeparts CPU-kjøler da de har høye kjøleribber som kan komme i konflikt med kjøleren rent fysisk. Uansett hvem du velger av disse to alternativene så vil det fungere med oppsettet ditt Lenke til kommentar
Gr@nitt Skrevet 10. mars 2011 Del Skrevet 10. mars 2011 *snip* Du kan komme med eksempler på hvor dette i nevneverdig grad vil merkes i daglig bruk. Hvis man vil bruke penger så hvorfor ikke, men så lenge man er på et budsjett så ser jeg ingen grunn til det såfremt man ikke har spesielle behov. Terrna: Brikkene du spør om vil fungere godt. Disse brikkene er litt tregere, men billigere. Du kommer uansett ikke til å merke forskjell. Med brikkene du spurte om kan det bli et problem hvis du skal sette inn en tredjeparts CPU-kjøler da de har høye kjøleribber som kan komme i konflikt med kjøleren rent fysisk. Uansett hvem du velger av disse to alternativene så vil det fungere med oppsettet ditt er du lei mine tekniske forklaringer?(er litt masete når jeg er trøtt. Men det stemmer bra. Du må se an behovet ditt. Ps. har XMS serien selv. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=491287 Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 10. mars 2011 Del Skrevet 10. mars 2011 Har ikke sett stort til dine tekniske forklaringer? Men da er vi uansett sånn delvis enige da Nå er det natt. Terrna: Lykke til, og beklager for utskeielsene Lenke til kommentar
Terrna Skrevet 10. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2011 (endret) *snip* Du kan komme med eksempler på hvor dette i nevneverdig grad vil merkes i daglig bruk. Hvis man vil bruke penger så hvorfor ikke, men så lenge man er på et budsjett så ser jeg ingen grunn til det såfremt man ikke har spesielle behov. Terrna: Brikkene du spør om vil fungere godt. Disse brikkene er litt tregere, men billigere. Du kommer uansett ikke til å merke forskjell. Med brikkene du spurte om kan det bli et problem hvis du skal sette inn en tredjeparts CPU-kjøler da de har høye kjøleribber som kan komme i konflikt med kjøleren rent fysisk. Uansett hvem du velger av disse to alternativene så vil det fungere med oppsettet ditt Takk takk. Men hvis jeg overklokke CPU. MÅ jeg overklikke RAM'ene også? Og hvis det er ja, er det stor forskjell mellom CL8 og CL9? Jeg har en H70, så jeg har stor tro på at jeg har plass til vengence hvis jeg skal kjøpe dem isteden for XMB Endret 10. mars 2011 av Terrna Lenke til kommentar
Gr@nitt Skrevet 10. mars 2011 Del Skrevet 10. mars 2011 (endret) *snip* Du kan komme med eksempler på hvor dette i nevneverdig grad vil merkes i daglig bruk. Hvis man vil bruke penger så hvorfor ikke, men så lenge man er på et budsjett så ser jeg ingen grunn til det såfremt man ikke har spesielle behov. Terrna: Brikkene du spør om vil fungere godt. Disse brikkene er litt tregere, men billigere. Du kommer uansett ikke til å merke forskjell. Med brikkene du spurte om kan det bli et problem hvis du skal sette inn en tredjeparts CPU-kjøler da de har høye kjøleribber som kan komme i konflikt med kjøleren rent fysisk. Uansett hvem du velger av disse to alternativene så vil det fungere med oppsettet ditt Takk takk. Men hvis jeg overklokke CPU. MÅ jeg overklikke RAM'ene også? Og hvis det er ja, er det stor forskjell mellom CL8 og CL9? Jeg har en H70, så jeg har stor tro på at jeg har plass til vengence hvis jeg skal kjøpe dem isteden for XMB husker ikke om multiplyer'n er locked på den cpu'en, men som regel hvis du skal clocke CPU'en må du som regel clocke ned RAM'en. Endret 10. mars 2011 av Gr@nitt Lenke til kommentar
Heradon Skrevet 10. mars 2011 Del Skrevet 10. mars 2011 Anbefalt RAM for Sandybridge HK/ Asus P8P67 Deluxe L-1155. Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 8GB CL9 1.5 voltage. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=618010 Lenke til kommentar
srbz Skrevet 10. mars 2011 Del Skrevet 10. mars 2011 Kan du fortelle meg HVORFOR du mener jeg skal kjøpe CL8 istedenfor CL9? Hva er forskjellen? Er ikke det jo høyere tall, jo fortere det går? cycle time elns? Stemmer nesten, det er antall sykler delay mellom operasjoner. CL8 krever altså en sykel mindre mellom hver operasjon enn CL9. På 72 sykler vil du dermed få utført 8 operasjoner med CL9 og 9 operasjoner med CL8. ...hvis jeg har forstått dette korrekt. Lave timings på RAM er best, akkurat som lav ping på internettlinjen er best når du spiller. Det dreier seg om det samme i begge tilfeller: forsinkelse. Hvor stor forskjell du vil merke på CL8 og CL9 i praksis? Tja. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå