Gå til innhold

Ubuntu 11.04 (Natty Narwhal) / Ubuntu 11.10 (Oneiric Ocelot)

Anbefalte innlegg

• 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hei

Jeg bruker Xubuntu 11.04 og den virker bra på den nye bærbare PCen min til 2500. Windows 7 gikk som sirup og var et trist syn.

Jeg vet at ting som TV2 nett-TV ikke virker på linux, men noe som er litt verre er at fotoapparatet mitt ikke kommer opp når det kobles til. Det vil si, det kommer opp på lista når jeg kjører "lsusb", men det holder ikke til å få mountet enheten.

Kan jeg gjøre noe med dette?

Lenke til kommentar

Hei

Jeg bruker Xubuntu 11.04 og den virker bra på den nye bærbare PCen min til 2500. Windows 7 gikk som sirup og var et trist syn.

Jeg vet at ting som TV2 nett-TV ikke virker på linux, men noe som er litt verre er at fotoapparatet mitt ikke kommer opp når det kobles til. Det vil si, det kommer opp på lista når jeg kjører "lsusb", men det holder ikke til å få mountet enheten.

Det hadde vært en fordel å vite hvilken kameramodell du har.

Lenke til kommentar

Hei

Det hadde vært en fordel å vite hvilken kameramodell du har.

Det er et SANYO s1070.

Men nå fant jeg ut at PCen jo har en port for å sette inn minnekort, og da ble problemet løst. Den fant minnekortet med en gang.

Xubuntu er rett og slett et fantastisk alternativ for billige bærbare som kveles av tunge Windows 7 som med alle slags medfølgende bloatware fra pc-produsenten gjør at det vil ta flere timer å avinnstallere ting.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Håper ingen spørsmål er dumme, men jeg skal ha et lett og lite OS som takler spill f.eks CS:S og garrysmod hvertfall et av de. Hva skal jeg velge? Har ikke særlig lyst til å laste ned alt mulig for å få det til? Eller må jeg bare kjøre Win7 rett og slett, eller er den noen tøffe spill til Ubuntu som fungerer uten problemer? Tenker på spill som CS:S og andre skyte spill action.

Lenke til kommentar

Hei, jeg forsøker å installere ubuntu på en Multicom Kunshan P150, men feiler fullstendig. Under installasjon og oppstart henger maskinen seg.

Følgende konfigurasjon:

- Intel HM65 Express chipset (B3 versjon)

- 15.6" full-HD LED 1920x1080 matt skjerm uten reflekser

- Intel Core i7-2720QM firekjernet prosessor, 2.2GHz, 6MB SmartCache

- 16GB DDR3 SO-DIMM 1333MHz (4x4GB)

- nVidia GeForce GTX580M 2GB GDDR5

- INTEL SSD 320 300GB

- 500GB SATA 7200RPM 2.5"

Dette er kritisk for meg å få fikset da jeg er fullstendig avhengig av linux i min arbeidssituasjon...

Lenke til kommentar

http://imgur.com/a/Enp2B Hvordan får jeg 105 GB Filesystem mappa til å være i Tree når Ubuntu starter?

Du må oppdatere fstab til å inneholde monteringsinformasjonen.

Jeg vet bare den "manuelle" måten å gjøre dette på desverre, den er beskrevet her:

http://www.nyutech.com/2009/03/make-ubuntu-mount-partitions-and-drives.html

Om det finnes en nyere eller GUI-måte å gjøre dette på vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Prøvde 10.04, 10.10, 11.04 og 11.10. De fleste kranglet, men 10.04 lot seg installere i veldig dårlig stand (manglet de fleste drivere).

Til slutt funket 11.10 i terminal. Viste seg at det var nvidia-kortet som var vanskelig. Gnome fungerte etter å ha blacklistet oppdateringer til skjermkortet og lagt inn drivere fra nvidia...

Foreløpig virker ubuntu likevel ganske ustabilt, men antar det er fordi det er snakk om 11.10.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke at både Gnome og Canonical på død skal lage netbook ui , særlig nå som netbook bølgen er over.

Ikke bare netbook UI, disse ser ut til å tilpasse seg touch også, dermed også nettbrett og andre mobile enheter. De fungerer ikke så dårlig på "vanlige" PC-er heller, selv om jeg synes navigering med mus krever en del klikk for å utføre enkle oppgaver (åpne og navigere programmer med tastatur går raskt).

Selv synes jeg Unity og Gnome-shell byr på mange interessante ideer, men foreløpig synes jeg de begge har en del mangler. Flere funksjoner og mer fleksibilitet kommer nok til å komme etter hvert.

Tror det også er viktig å vise at ting utvikler seg på skrivebordmiljøene blant åpne OS for å tiltrekke nye brukere.

LXDE og XFCE kan nok også være gode alternativer for de som likte gamle Gnome, og det er nok sikkert en del som kommer til å gå over, som kan føre til økt utvikling rundt disse.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Virker ikke 'compizconfig setting manager'? Det starter ikke når jeg trykker på ikonet. Det virket før, men da brukte jeg 32-bit, nå prøvde jeg å starte programmet i 64-bit, og ingenting skjer.

* Løst ved å installere Ubuntu pakke

Endret av Zxy
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Av og til slår Ubuntu av maskinen når jeg trykker Restart. Etter jeg skrur på maskinen går det noen sekunder mens maskinen booter opp som vanlig at maskinen skrur seg av igjen.

Noen som har en anelse?

Skjedde det samme når jeg restarter maskinen fra Windows 7 også.

Til felles for begge er at de faktisk ikke skrur av maskinen for godt. Det går noen sekunder så slås maskinen seg på igjen.

Endret av Zxy
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Heisann, er relativt uerfaren med Ubuntu så jeg håper at noen kan hjelpe meg :)

Prøver å installere Ubuntu 11.10 gjennom Wubi på min notebook med w7 Home Premium 64-bit. Like før installasjonen er ferdig, feiler den og jeg får en melding om manglende tilgang. Fra loggfilen: IOError: [Errno 13] Permission denied: 'Q:\\wubildr'

Noen som kan gi en grei forklaring på hvilke mapper/filer jeg evt må endre tillatelsene til?

(Tidligere har jeg styrt unna slike problemer ved å kjøre ubuntu fra USB, menn byttet nylig til en Acer Timeline 1830T som ikke vil boote fra USB)

Edit; til tross for feilmedlingen ser det ut til at installasjonen var vellykket :)

Endret av CptAwesome
Lenke til kommentar

Gikk du fra 11.04 til 11.10 eller direkte til 11.10? Kikket litt på changeloggen og var ingenting som fattet videre interesse for at jeg gidder å oppgradere med det første da forrige gang jeg tok update (10.10 til 11.04 må det ha vært) så kræsjet flere drivere (blant annet alsa) som var et helvete å fikse igjen pga. det lå rester her og der som var vanskelig å rydde opp i, men som ikke gjorde jobben aleine.

Dog, skulle tro at det ikke ville være slike brutale endringer fra 11.04 til 11.10?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...