Gå til innhold

Ubuntu 11.04 (Natty Narwhal) / Ubuntu 11.10 (Oneiric Ocelot)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hittil har jeg hatt endel problemerl. Websider kræsjer i Google Chrome og Chromium og jeg får ikke emesene eller empathy til å virke ordentlig, får ikke sendt meldinger men kan motta, dette for Windows Live. Som klienter for facebook chat funker de sånn ok.

Ellers funker ikke det trådløse nettverkskortet mitt, men det sluttet og virke for et par uker siden, før jeg oppgraderte til 11.04.

Edit: Logget nå inn i classic mode, og vips, så funker alt smertefritt, bortsett fra nettverkskortet. Mye av problemene mine var Unity relatert.

Endret av koots
Lenke til kommentar

xorg configen min var ødelagt etter oppgradering fra 10.10, men var kjapp å fikse. Det som irriterer meg mest nå er at ikke-native apps (for min del Chromium og Spotify) blir liggende bak den fine sidebaren til unity...

Midlertidig løsning er å unngå maximize-knappen... Flere som sliter med dette?

Lenke til kommentar

Oppdaterte siden det kom en automatisk forespørsel om det.

Det nye interfacet får du billig av meg. Moteord som Apps slengt rett i tryne. Den ikonlinja minner da farlig om Mac og Windows7?

Mulig å få det slik det var? Klarer ikke å få det til. Er ikke noen veldig dreven Ubuntu bruker. Har gjort slik at jeg kommer rett til skrivebord uten å skrive passord, så ingen mulighet for å velge å logge på i classic-mode.

Endret av daggerfall
Lenke til kommentar

Oppdaterte siden det kom en automatisk forespørsel om det.

Det nye interfacet får du billig av meg. Moteord som Apps slengt rett i tryne. Den ikonlinja minner da farlig om Mac og Windows7?

Mulig å få det slik det var? Klarer ikke å få det til. Er ikke noen veldig dreven Ubuntu bruker. Har gjort slik at jeg kommer rett til skrivebord uten å skrive passord, så ingen mulighet for å velge å logge på i classic-mode.

Hvis du går opp i høyre hjørnet og klikker på ikonet etter brukernavnet ditt, så kommer det opp en meny. Der kan du velge System settings. Klikk på system i venstre marg og velg innloggingsskjerm. Der skal du finne noen valg.

Lenke til kommentar

Takk! Battlerattles metode funket. Det forblir slik etter reboot også. Var inne på systemsettings uten helt å finne det jeg lette etter.

Liker det best rent og enkelt uten noe dill.

hilsen grinebitter som leser bøker på papir og i tilfeller hører musikk på kassett.

Endret av daggerfall
Lenke til kommentar

Bah. Hater at tre skjermer + ATI som et skrivebord ikke fungerer med Compiz. Nå i 11.04 fungerer video osv. enda dårligere enn før, hakking og hele greia er svært lite smud. I 10.10 fungerte tinga greit.

Unity likte jeg forøvrig ikke (prøvde med en skjerm). Tar for stor plass, og for meg var det bare overflødig.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har nå brukt Ubuntu 11.04 siden den kom ut på min Acer Aspire 5739G laptop. Det ser fancy ut ved første øyeblikk, men egentlig kun fordi det ser mer annerledes ut enn de forrige versjonene. U11.04 har jeg egentlig bare dårlig erfaring med.

Bruker jeg nautilus filbehandler med to tabber, som i seg selv er en grei funksjon, fryser Nautilus uten videre. Irriterende er det at compact view (som er min favoritt view bortsett fra det), ikke utvider kolonnene så hele filnavnene vises. Kun de 12 (eller noe) første bokstavene vises, også "...". Noen ganger fungerer ikke hurtigtastene (som f2 for rename, ctrl-x, ctrl-c, ctrl-v for å kopiere osv), og jeg må bruke musen for å enkeltklikke på filen for å "force" den til å bli merket selv om den allerede er markert.

Batterikapasiteten virker en god del kortere U11.04 enn på Vista som jeg hadde før, uten at jeg faktisk har målt det.

Knappebaren går av og til plutselig i sticky- og always-on-top-modus,

noe som er ganske irriterende.

Scrollbaren er fancy, men langt fra like intuitiv og brukervennlig. Her må du treffe blink med musen for at scrollbaren skal komme fram, og ikke altfor langt til siden heller, for da er du utenfor sonen. Det tok også litt tid før jeg skjønte at man ikke trengte å trykke på pilene, men at man også kunne dra den opp og ned.

Systemet for vindusknappene for lukk/minimer synes jeg bare er forvirrende.

Jeg bruker emesene for MSN-klient. Hver gang jeg logger inn må jeg sette navn og statusen riktig. Er også utrolig forvirrende å bruke det, hvor i alle dager blir vennelisten min av mens jeg er i en chat feks? Har funnet det ut en gang, men må finne det ut på nytt hver gang.

Firefox 4 kræsjer i hytt og pine. Har derfor gått over til Chromium.

Å finne fram til kontrollprogramapplikasjonene som tidligere lå under System og Administration, er nå håpløs å finne fram igjen med mindre du husker hva de hetere.

Heldigvis husker jeg iallefall synaptic, så det går fint. Har prøvd Compiz, men siden det ikke er noen hjelp til de forskjellige instillingene, er det bare å prøve seg fram.

Anbefales ikke! Plutselig går det ikke an å gjøre grunnleggende ting som å flytte på eller endre størrelse på vinduer lenger.

Lenke til kommentar

Hei, er helt nybegynner på Linux.

Tester denne ut nå som dualboot med Win7 på min Asus X72F med Intel onboard HD grafikk. Prøver å koble PC til TV via HDMI. Etter litt knoting fikk jeg bilde på TV, men fikk ikke lov til å vise samme bilde på PC/TV. Jeg fikk kun lov til å ha de side by side. TV ble også gjenkjent feil som en Panasonic 32", skal være 50", men oppløsninga (full HD) ble rett så dette har vel lite å si. Noen som vet om det går å se samme bildet på PC/TV? Dette fungerer i Win7, men jeg er da låst til samme oppløsning som dataskjermen (eller mindre), er dette en konsekvens av et slikt oppsett, og er det derfor det ikke funker slik i Linux? Jeg får ikke justert oppløsningen på TV-skjermen.

Et annet problem: Jeg får ikke lyd på TV gjennom HDMI. Noen som vet hvordan dette kan ordnes?

Et siste problem er at når jeg kobler til HDMI så finner PC-en TV-en, men skjermen blir svart. Det eneste som vises på TV-en er musepekeren, ikke programmer som jeg drar over. Jeg må da restarte PC med HDMI tilkoblet, noe som resulterer i svart skjerm under boot og kvalifisert gjetting for når man skal velge OS.

Lenke til kommentar

Hei, er helt nybegynner på Linux.

Tester denne ut nå som dualboot med Win7 på min Asus X72F med Intel onboard HD grafikk. Prøver å koble PC til TV via HDMI. Etter litt knoting fikk jeg bilde på TV, men fikk ikke lov til å vise samme bilde på PC/TV. Jeg fikk kun lov til å ha de side by side. TV ble også gjenkjent feil som en Panasonic 32", skal være 50", men oppløsninga (full HD) ble rett så dette har vel lite å si. Noen som vet om det går å se samme bildet på PC/TV? Dette fungerer i Win7, men jeg er da låst til samme oppløsning som dataskjermen (eller mindre), er dette en konsekvens av et slikt oppsett, og er det derfor det ikke funker slik i Linux? Jeg får ikke justert oppløsningen på TV-skjermen.

Et annet problem: Jeg får ikke lyd på TV gjennom HDMI. Noen som vet hvordan dette kan ordnes?

Et siste problem er at når jeg kobler til HDMI så finner PC-en TV-en, men skjermen blir svart. Det eneste som vises på TV-en er musepekeren, ikke programmer som jeg drar over. Jeg må da restarte PC med HDMI tilkoblet, noe som resulterer i svart skjerm under boot og kvalifisert gjetting for når man skal velge OS.

Hvilket grafikkort har du?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...